Med dette vil du garantert vekke oppmerksomhet når du kommer kjørende.  Foto: Campagna
Med dette vil du garantert vekke oppmerksomhet når du kommer kjørende. Foto: CampagnaVis mer

Møt Campagna T-Rex

Dette er et skikkelig leketøy for voksne barn.

Hørt om Campagna T-Rex noen gang, du vet trehjulssyklene for voksne? Om ikke, så kan vi fortelle at de kom på markedet i 1995, og lager kjøremaskiner for de som ønsker noe helt spesielt.

Ikke laget for Norge

Med to hjul foran, og ett bak sier det seg selv at det å ratte rundt i en slik doning ikke blir som verken en bil eller en motorsykkel. Til nå er det først og fremst det amerikanske og asiatiske markedet som har fått full tenning på slike kjøretøy, men Can-Am Spyder, som også selges i Norge, har selv her hjemme blitt et nisjeprodukt som skal friste kunder med en trike av det spesielle slaget. Med konstruksjon bestående av en rørramme og innebygget veltebur, så skal den være både stiv og sikker nok. Karosseriet er bare deksler av glassfiber, med noen detaljer av karbon.

På tre hjul i svingen: Peugeot EX1

Fra HD til BMW

Til nå har T-Rex blitt laget med motorsykkelmotorer. For det meste er det Harley Davidson som har levert maskiner, mens det på siste produksjonsmodell satt en motor fra Kawazaki i hekken på T-Rex V14, som modellen het. Ninja-maskinen er en turtallshyler som gjør opplevelsen hinsides, bare med tanke på lyden. Nå har derimot Campagna inngått avtale med tyske BMW om leveranser av motorer til deres nyeste modell, T-Rex 16STM.

Disse er forbudt i Norge

Se T-Rex utvendig:

Med dette vil du garantert vekke oppmerksomhet når du kommer kjørende. Foto: Campagna


Hysteriske ytelser

I denne skal det plasseres en sekssylindret 1,6-liter på 160 hk. Dreiemomentet er en god del høyere enn i Ninja-maskinen, men til gjengjeld jobber den i et lavere turtallsområde. Resultatet blir heftig, og maskinen skal gjøre 0-100 km/t godt nede på 4-tallet et sted. Foreløpig har ikke canadiske Campagna frigitt de eksakte spesifikasjonene for den virile 3-hjulingen, men vekt og ytelsesforholdet sier i grunnen nok til at man kan se for seg hvor morsom denne kan være.

Laget for to

Den nye T-Rex 16STM har hvit som signaturfarge, men kan velges i til sammen åtte alternativer, og vil garantert gjøre seg bemerket hvor enn den måtte dukke opp. Med to sidestilte seter blir opplevelsen som i en bil, og du sitter ikke på rekke som på eksempelvis Can-Am Spider. T-Rex har dessuten ratt, ikke styre, i tillegg til at du har setebelter som i en bil. Foreløpig er det ikke klassifisert noen Campagna T-Rex i Norge, så hvorvidt den ville blitt klassifisert som bil eller motorsykkel er ukjent.

De snillere alternativene

Se flere detaljer av T-Rex:


Når bil blir kjedelig

Ettersom enkelte markeder har trykket T-Rex til sitt bryst, så regner Campagna med at de må nær doble produksjonen av det nye leketøyet de neste to årene. Kundene er i følge Campagna bilentusiaster som vil ha noe som er enda råere enn de får med en vanlig bil. Skulle vi være så heldig en dag å få kloa i en, så hører du fra oss igjen.