Mot 435 km/t med Bristol Fighter SCR

Den tradisjonsrike men temmelig sære britiske bilprodusenten Bristol har annonsert en super-versjon av Fighter, med godt over 1.000 hester under panseret.

Vis mer

Mot 435 km/t med Bristol Fighter SCR

  1. Store bilder!


Bristol bygde opp sitt omdømme som flyprodusent under krigen og merkets første bilmodell kom i 1946. 60 år etter kan produsenten skryte av å ha overlevd som uavhengig britisk bilprodusent gjennom alle disse årene hvor flere titalls andre bukket under.

Tredje Fighter

Etter gjennomgang av firmaets dokumentasjon hersker det noe forvirring om modellens egentlige navn, da den i utgangspunktet ble annonsert som "Fighter T" mens det på det offisielle fotografiet står "Fighter SCR". Uansett er dette tredje og råeste versjon av merkets snertne toseters sportsbil som tilbys ved siden av den erke-klassiske sedanen Blenheim og roadsteren Blenheim Speedster. Først ute var Bristol Fighter som ble lansert for cirka fem år siden. I fjor fikk den selskap av Fighter S, og her har vi altså T. Eller SCR.

8 liters V10 biturbo

Vis mer


Motoren i aluminium er en V10-maskin med et slagvolum på åtte liter, noe som nok vil få mange til å tenke på Dodge Viper og med rette - blokken er hentet fra Chrysler og tunet av Bristols ingeniører. I Fighter yter den 532 hestekrefter og bilen, som visstnok skal ha et imponerende marktrykk, greier 320 kilometer i timen. "S"- versjonen, som vi tidligere har omtalt her på DinSide, kan skilte med opp til 660 hester. I Fighter SCR får motoren hjelp av to turboer, og resultatet er mildest talt imponerende.

Veyron i siktet

Vis mer


Her er nemlig toppeffekten annonsert til 1.026 hestekrefter, og dreiemomentet slår alt blant eksisterende produksjonsbiler: 1.405 newtonmeter ved 4.500 omdreininger og over 1.200 hele veien fra 3.500 til 6.000 omdreininger. Uten å disponere mer enn en liten brøkdel av et Bugatti-budsjett våger Bristol å hevde at den nye sportsbilen er god for en toppfart på 434 kilometer i timen. Nå kan riktignok ingen testkjøring ennå bekrefte dette tallet, og uansett vi fabrikken legge inn en elektronisk sperre "allerede" ved 362 kilometer i timen. Denne er det sannsynligvis mulig å fjerne med teknologisk innsikt, men det er sannsynligvis ikke å anbefale. Om Bristol fremfor alt har ønsket å skape litt media-blest om merket er det i så fall relativt vellykket. Vi minner forøvrig om at legenden Carracciola høyst offisielt kjørte i 433 kilometer i timen på offentlig vei i Tyskland i 1938, så - hvorfor ikke? (Unødvendig å skrive protestmail; det er et veldokumentert faktum fra en tid da sikkerhetsperspektivet ved bilkjøring, og særlig rekordforsøk, hadde en helt annen plass enn i dag).

Bristol Fighter og den første Bristol fra 1946 Vis mer


Når det gjelder akselerasjonstallet som oppgis av Bristol, vel 3,5 sekunder fra 0 til 100, så fremstår det som skuffende i forhold til de øvrige tallene. Her må vi nok søke en god del av forklaringen i det faktum at Fighter SCR nøyer seg med drift på bakhjulene og at det antagelig blir mye momentrøyk i startfasen...

Veyron i siktet

Fighter SCR skal komme i salg til neste år; første leveranser skal finne sted i september 2007. Prisen i England er 351.931 (sic) pund - inklusive merverdiavgift. Uansett avgiftssystem bør man her i landet regne med å måtte legge ut minimum seks millioner kroner for å sikre seg et eksemplar.

  • Store bilder finner du her.
  • Om Fighter S og mer utførlig om Bristol generelt kan du lese her.