Morsom og praktisk

Polaris Quadricycles er definitivt laget for terrenget og tilpasset veien. Det er i terrenget de trives best.


Fremkommeligheten er som vanlig i særklasse, ATVer kommer frem steder traktorer og terrengbiler bare kan drømme om. Alle Quadricyclene til Polaris har gode terrengegenskaper, de tre med firehjulsdrift er nærmest ustoppelige. Særlig Sportsman gjør terrengkjøringen enkel, og den er betydelig mer komfortabel enn både Scrambler og ATP 330.

På veien trives de ikke like godt, og selv om de etter reglene kan kjøre i inntil 85 km/t har Polaris valgt å la de gi seg rundt 70 km/t. Sportsman og Scrambler hadde sikkert tålt en høyere toppfart, men for de andre tre er det mer enn fort nok – særlig med tanke på dekkene de er utstyrt med. Den lave toppfarten gjør Quadricyclene mest egnet for transport i nærområdet. Lav toppfart og, i forhold til motorsykler, stor bredde gjør at du er avhengig av å vite hva som foregår bak deg. Utforming av speilene er litt klønete på alle fem, og Polaris kan sikkert lære litt om gode bakspeil av motorsykkeldivisjonen.

Frihetsfølelse

For forflytning i nærområdet er Quadricyclene suverene. De kan brukes året rundt, er enkle i bruk, og kan kjøres av de aller fleste. Selv om motorsykkelfolket nok vil protestere kraftig får du litt av den samme frihetsfølelsen som bak styret på en tohjuling.

En litt merkelig sideeffekt av den spesielle registreringen og krav til førerkort er at du kan kjøre uten hjelm. Det er selvsagt helt hodeløst å gjøre det, men bot får du altså ikke. En annen særegenhet er reglene krever full bremsekraft på fotbremsen. På de vi kjørte hadde Polaris valgt å la håndbremsen kun betjene bakhjulene noe som ga vante ATV-kjørere en liten overraskelse i de første bratte nedoverbakkene. For de modellene som kommer i butikken vil sannsynligvis også håndbremsen få full bremsekraft.

Nyttealibi


ATVer er morsomme bare å kjøre, bare å sitte over skrevs på en sadel med krefter tilgjengelig gjennom tommelgassen tilfredsstiller noen urdrifter hos de fleste av oss. Likevel er det ofte slik at vi trenger grunner til å skaffe oss forskjellige typer motoriserte kjøretøy, og Quadricyclene har en del ting som gjør at de er lettere å argumentere for. Deres største fortrinn er selvsagt at de kan kjøres på vanlig vei på lovlig vis. En fordel med gateregistreringen er at de er enkle å ha med seg frem og tilbake over landegrensene, du slipper å stoppe på tollkontoret for klarering.

Som nyttekjøretøyer er det som trekkdyr at de utmerker seg. Med en liten henger kan alt fra hageavfall til vedlass forflyttes enkelt. ATVene gjør lite skade på underlaget, og for gressplenens er det ATP 330 den som gjør minst skade siden den er utstyrt med differensial bak som gjør at ikke dekkene river opp overflaten når du svinger.

Videre kan du lese en oversikt over enkeltmodellene.