Moroklumpen Mini Cooper D

Akkurat som første generasjon Mini er siste utgave av retrobilen fantastisk morsom. Men den har blitt litt mer moden.

Vi har gledet oss lenge til å slå kloa i nye Mini. Det har drøyd en stund siden bilen kom på markedet, og vår første test av andre generasjon Mini er av dieselutgaven som tilkom sist, samtidig med Mini One. Dieselalternativet har for øvrig nå blitt tiltrodd Cooper-navnet, og som du kan lese litt senere i testen er det en tittel den absolutt lever opp til.

Ny, men lik

Vi må innrømme at da nye Mini ble vist for første gang hadde vi problemer med å se hva som faktisk var forandret. Endringene er små, og det er tydelig at man var svært fornøyd med den forrige generasjonens utseende. I redsel for å skremme bort fansen har man videreført hovedtrekkene over til den nye. Heldigvis, får vi tillegge. Mini er nemlig fortsatt en bil som vekker det gode humøret hos både forbipasserende og reisende.

Større

Vis mer
Vis mer


Noen forskjeller er det likevel. Størrelsen har økt noe alle veier, og nye Mini har for eksempel vokst seks centimeter i lengden. I tillegg er blinklysene nå flyttet inn i de runde frontlyktene, og det lille bremselyset under den bakre støtfangeren har dratt seg betydelig ut i bredden.

Tekniske forandringer

Rent teknisk er det større forandringer, men grunnkonseptet er beholdt. De bakre bærearmene er nå i aluminum og både bremser og styring er annerledes. Sistnevnte jobber nå med elektromekanisk servoassistanse, mot forgjengeres hydrauliske system.

Motorer

Motorutvalget er helt nytt, men følger i samme mønster som forgjengeren. Svakest er Mini One med 1,4 liter og 95 hester. Videre følger vår testbil, Cooper D med 1,6 liter og 110 hestekrefter, og vanlige Cooper med like stor motor og ti hester ekstra.

På toppen troner Cooper S med sine 175 turboladde hestekrefter.

Enda større speedometer

Også innvendig er det enkelte forandringer, og den som er lettest å oppdage er det midtplasserte speedometeret som nå har blitt enda større.

Alt dette er dog som uvesentligheter å regne, la oss se på det som virkelig teller i Mini, nemlig motor og kjøreegenskaper.