Morobil testkjørt på bane

BMW kommer disse dager med enda en variant av den velkjørende 1-serien. Vi har vært på bane og kjørt toppmodellen.

GOTLAND RING (DinSide Motor): BMW utvider med enda en karosserivariant av 1-serien. Fra før finnes tre- og femdørs kombikupé og litt frem i tid kommer det også en kabriolet.

Nå er det altså kupé som er lansert, og vi hadde en forrykende kjøring på Gotland. Som dere ser av bildene var ikke værgudene helt på vår side, men dette var moro likevel. Med 306 hestekrefter koblet til bakhjulene og manuell girkasse, ble dette en stor kjøreopplevelse uansett.

BMW og turbo

BMW valgte i mange år i hovedsak å jobbe med teknologi som ikke krever turbo, selv om de har gjort et par unntak mot den regelen. 1-serie kupé er inspirert av 2002 som kom i 1966, og i 1973 glimtet BMW til med en 2002 Turbo. Det er det direkte opphavet til dagens testbil. I ettertid hadde de også turbo på 745 som var utstyrt med en 3,5 liters rekkesekser.

Vis mer

Morobil testkjørt på bane

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


I racing har BMW brukt turbo med hell, og vant Formel 1-sesongen i 1983 med Nelson Piquet bak rattet. Den gang hadde BMW Brabham F1-bilen en motor med 1,5-liters slagvoum og over 1.000 hestekrefter. Ikke en gang dette enorme effektpotensialet fikk BMW til å satse mer på turbo.

Nå er uansett ventetiden over, og BMW er i full sving med sin treliter med to turboladere. Den har foreløpig kun vært tilgjengelig i 3-serie, men kommer nå også i 1-serie kupé. Den skal være unik for kupé-modellen, og vil ikke bli plassert i andre 1-serie-modeller.

Tre motorer foreløpig

Minste motor blir 120d som i denne utførelse yter 177 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 350 newtonmeter fra 1.750 til 3.000 omdreininger. Vi har kjørt denne motoren før i vanlig 1-serie, og vi regner med at den også vil gi kupéen et greit driv på veien. Denne klarer 80 til 120 i fjerde gir på 6,4 sekunder, og toppfarten er gode 228 kilometer i timen. Neste dieselmotor som vi dessverre ikke har kjørt før, og heller ikke fikk kjøre nå, er 123d. Dette er en meget spennende toliters dieselmotor med to turboladere og hele 204 hestekrefter ved 4.400 omdreininger og 400 newtonmeter fra 2.000 til 2.250 omdreininger. Her freser du fra 80 til 120 på 5,5 sekunder, og toppfarten er 238 kilometer i timen. Disse dieselmotorene gir med andre ord heftig fraspark, og i tillegg er CO2-utslippet veldig lavt. 120d slipper kun ut 128 gram per kilometer og 123d ligger på 138 gram per kilometer. Til tross for gode fartsressurser er det altså ikke miljøbomber vi snakker om her.

Så kommer vi til dagens testbil. Det er den eneste bensinmodellen nå i oppstarten, og den er ikke utstyrt med noe mindre enn rekkesekseren med to turboladere og 306 hestekrefter ved 5.800 omdreininger. Dreiemomentet er 400 newtonmeter fra 1.300 til 5.000 omdreininger, med andre ord omtrent over hele turtallsregisteret. Her er også CO2-nivået litt blåst opp, og legger seg på 220 gram per kilometer.

135i klarer 0 til 100 på 5,3 sekunder og 80 til 120 5,0 sekunder i fjerde gir. Det er ikke lenge siden M3 og M5 brukte rett over 5 sekunder fra 0 til 100. 135i går med ord som ei kule.

På vei og bane

Denne motoren var tilgjenglig for oss og kjøreturen ble deretter. Dette er en fartsmaskin, og turbomotoren gjør en voldsom jobb i den lille BMWen. Den freser hissig og motoren er sterk som en okse i hele turtallsregisteret. Den trekker klokkerent fra 1.000 omdreininger i 6. gir og stopper ikke før på 250 kilometer i timen. På landeveien er bilen livlig, og med kraftig motor og bakhjulsdrift kan svært få varte opp med lignende kjøreegenskaper. Grepet i veien er godt, styringen er presis og girkassen har korte presise bevegelser.

Ute på banen regner det og det er glatt i testperioden. Det setter litt grenser for hvor fort vi kan kjøre, men innbyr i stedet til å eksperimentere med overstyring. Denne bilen går på tvers, det er det ingen tvil om. Med støttesystemene på plass (elektronisk stabilitetesprogram) er det selvsagt ingenting som kan bringe bilen ut av fatning. BMW har også en mellomting som heter DTC (Dynamic Traction Control) som tillater mer slipp og skrens enn full beskyttelse tillater. Det er en glimrende funksjon for regn og snøføre. Du kjører da en veldig vilter bil, men et sikkerhetsnett som fanger deg inn før du havner helt på jordet.

Plass og komfort

1-serie kupé er en liten bil, og med en total lengde 4,36 meter er det begrenset hvor mye plass man får. Foran er det ikke så galt. Det virker som om det er prioritert at de som sitter i forsetene skal ha det greit. Baksetene er små og vil nok i hovedsak egne seg for barn. Bakseteryggen kan legges ned, og det gjør bagasjerommet mer brukervennlig selv om åpningen er liten. Dette er også skikkelig kupé hvor kun bagasjelokket åpnes, og ikke hele bakruten som på for eksempel Audi TT. BMW kaller Audi TT for kombikupé siden bakruten følger med opp, men mener samtidig at Z4 kupé er en kupé selv om den har samme bagasjelukeløsning som TT. Forstå det den som vil.

Vår bil hadde 18-tommers felger med tilsvarende lavprofildekk (215/40-18 foran og 245/35-18 bak) og bilen er meget fast i fisken. Rullestøy er ikke noe stort tema og generelt støynivå er til å leve med. Motoren har en fin lyd og vi godkjenner at vi hører litt til den.

Totalt sett er denne bilen morsom å kjøre, men testbilen med 306 hestekrefter blir dessverre altfor kostbar her hjemme. Den koster ikke mindre enn 765.000 kroner, mye takket være 462.115 kroner i avgifter. Mer interessant blir det med 123d som har en svært spennende motor, og som ender på en pris på 448.800 kroner. Disse to motorene leveres kun med manuell girkasse. "Bunnmodellen" 120d leveres med både automat og manuelt gir. Den koster 356.900 kroner med manuell og 381.600 kroner med automatgir.

1-serie kupé kan dere se på Bil 07 på Lillestrøm denne uken, eller hos forhandlere senere i høst.

Store bilder finner dere her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder