Moro fra Opel

GT og Corsa OPC representerer det sportsligste ved Opel. Vi har kjørt dem begge.

Anledning var Norgeslansering av de to nye modellene. Corsa har vi stiftet bekjentskap med tidligere, men da med ganske moderate motoriseringer. OPC-varianten er derimot langt villere og skiller seg ganske tydelig ut fra resten av Corsa-programmet, også rent visuelt. GT er derimot en helt ny modell i Opel-sammenheng og fremstår som veldig annerledes i forhold til resten av modellprogrammet. Så er den heller ikke bygd fra bunnen av det tyske bilmerket. Plattformen som kommer fra GM deler den med amerikanerne Pontiac Solstice og Saturn Sky.

Opel GT

Vis mer

Moro fra Opel

  1. Store bilder


La oss først ta en titt på GT, den mest oppsiktsvekkende av dagens to biler. Formene oser klassisk roadster, og mange vil nok tenke på den som en arvtaker til hysteriske Speedster. Det er nok likevel ikke helt riktig. Der Speedster var kompromissløs og lite velvillig i hverdagen, fremstår GT som litt softere og mer tilpasset de komfortkrav mange potensielle kunder tross alt stiller.

Cockpit

Men bevares, åpne døren og sett deg inn, eller skal vi si ned, og følelsen av sportslighet er definitivt til stede. Førerplassen er nemlig svært intim og gjennom den lave frontruten skuer man utover de langsgående forhøyningene som leder ned til frontlyktene. Start motoren og du legger fort merke til at betjeningen av ratt, gir, og pedaler krever litt mer kraft enn man er vant med fra vanlige personbiler.

Femtrinnskasse

Vis mer


Oppå den høye kardangtunnelen sitter en kort girspak med fem trinn. Vi skulle gjerne ønsket oss en sjette utveksling slik at oppsettet på de fem andre girene hadde blitt litt mindre langbeint med enda bedre akselerasjon som resultat. Girskiftene foregår imidlertid presist og stramt med kort sjalteavstand.

Ingen Speedster

Vi skal ikke skryte på oss å ha fått et fullgodt inntrykk av bilen på den korte tiden vi hadde til disposisjon, men førsteinntrykket er at også styringen formidler en god dose sportslighet med sin tunge følelse. Vi er imidlertid litt usikre på om presisjon og respons er helt i klassetoppen og avventer en test før vi konkluderer med noe mer. Så direkte som Speedster var, er den i alle fall ikke.

Kraftig turbomotor

Vis mer


Kraftig motor er en viktig del av poenget med de fleste sportsbiler og det har Opel GT. Fra 2,0 liter har man lokket frem 263 hester og 353 newtonmeter ved hjelp av direkteinnsprøytning og en twin scroll-turbo. Resultatet er en momentsterk motor som ikke er altfor glad i høye turtall, noe som for så vidt harmonerer med den litt langstegede girkassen. Ikke utpreget sportslig, men anvendelig og lettkjørt.

Motorlyden er imidlertid skikkelig hissig med forlystende turboplystring og hyppig ”poffing” fra eksosanlegget. Til å ha en firesylindret motor, låter rett og slett GT veldig bra.

GT gjør 0-100 på 5,7 sekunder og topper 230 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 0,92 liter per mil på blandet kjøring.

Bakhjulsdrift og differensialbrems

Fjæringsoppsettet er stramt, men på ingen måte ukomfortabelt og bakhjulsdriften bidrar til mye moro på svingete veier. En differensialbrems er også nyttig i så måte og er ganske sjeldent i klassen. Dermed kan man i stor grad styre bilen med gasspedalen både gjennom og ut av svingene uten å miste grepet helt.

Stilig, men simpelt

Interiøret er med svart og rødt skinn både pent og tøft, men byr ikke på den kvalitetsfølelsen vi er vant med fra andre tyske merker. Materialkvaliteten er relativt billig og flere andre av Opels modeller kan tilby bedre. Det amerikanske opphavet må muligens bære noe av ansvaret for det.

Corsa OPC

Vis mer


Corsa OPC er også en morsom bil, men koster bare drøyt halvparten av GT. Både utvendig og innvendig har OPC (Opel Performance Center) gjort sitt for å sette preg på deres Corsa-variant. Størst inntrykk gjør de helstøpte og seriøse Recaro-stolene som virkelig holder deg på plass. Også sportsrattet er godt å ha når det går unna.

Hissig

Vel ute på veien gir Corsa et godt og ampert førsteinntrykk. Den turboladde 1,6-literen hentet fra Meriva OPC, men her med 192 mot 180 hester i Meriva, setter virkelig god fart på småbilen. Også motorkarakteristikken imponerer med godt bunndrag kombinert med bra sprut på litt turtall. Rett og slett en veldig fin motor! Også den manuelle sekstrinnskassen fungerer uklanderlig uten å være like sportslig og stram som femtrinnskassen i GT.

Vis mer


0-100 går på 7,2 sekunder med en toppfart på 225 km/t og blandet forbruk er oppgitt til 0,79 liter per mil.

Sport som standard

Corsa har ikke den sportknappen som andre OPC-modeller er utstyrt med. Like greit er det, for understell, styring og gassrespons er vel så sportslig som i de andre toppmodellene fra Opel, og i tillegg virker det hele mer harmonisk enn i eksempelvis Astra OPC. Riktignok er det i likhet med andre OPC’er en god del momentstyring å spore i rattet, men for øvrig er styringen velfungerende med god respons og chassiset er et godt kompromiss mellom sport og komfort.

Både Corsa OPC og Opel GT er nå klare for salg. For den heftigste Corsaen må du ut med 375.000 kroner, mens Opel GT belaster kontoen din med 646 laken.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder