Foto: Nissan
Foto: NissanVis mer

Morgendagens New York-taxi kommer fra Nissan

OK, den er gul, men den kommer likefullt til å revolusjonere New Yorks gatebilde.

New Yorks taxiflåte er USAs største og har mer enn 13.000 drosjer, som kjører over 800 millioner kilometer i året. I fremtiden skal denne flåten bestå av biler fra en eksklusiv leverandør.

"Vinneren" vant ikke

Svært nylig skrev vi om Karsan, et tyrkisk prosjekt som tok sikte på å forsyne byen med en helt ny type drosje. (Det kan du lese om her). Dette var et svar på konkurransen om å bli tildelt den fremtidige og eksklusive kontrakten for leveranse av alle drosjer til New York over en tiårsperiode, og Karsan fikk det høyeste antall stemmer i en web-basert avstemning blant byens borgere.

Nå blir det ikke noe av akkurat det prosjektet; New York by har nemlig valgt konkurrenten Nissan til å utvikle og levere den neste generasjonen drosjer til byen, “Taxi of Tomorrow”.

Lang prosess

Kunngjøringen kom under en presseorientering i City Hall der ordfører Michael Bloomberg og Nissan Americas styreleder Carlos Tavares var til stede. New York City Taxi and Limousine Commission (TLC) valgte Nissan NV200 som den eksklusive drosjen for New York, med oppstart sent i 2013. Avgjørelsen kom etter en utvelgelsesprosess som har vart i 16 måneder. Konkurransen bygger på en mer enn 100 år gammel drosjehistorie med mål om å drive frem ny design og utvikling av en spesialbygget bil tilpasset bygatene. De andre to finalistene var Ford, med en variant av Transit Connect, og ovenfor nevnte Karsan.

Ford røk ut på en noe uhensiktsmessig design og Karsan ble ansett som for fersk og uerfaren - muligens også noe underdimensjonert - til å påta seg oppdraget, tross den mest moderne designen, som altså vant flertallet av stemmene blant New Yorkerne.



”Nissan er stolte over å kunne levere neste generasjons drosjer til New York by,” sa
Tavares. ”NV200-taxien gir Nissan muligheten til å vise vår dedikasjon til kvalitet og urban mobilitet til mer enn 600.000 passasjerer hver dag.”

NV200 taxi vil bli produsert i Nord-Amerika ved Nissans anlegg i Cuernavaca i Mexico.

Drosjen blir en modifisert utgave av den kompakte vare/flerbruksbilen som i dag leveres til blant annet Japan, Europa og Kina. DinSide har testet den som syvseter; det kan du lese om her. Den totale kostnaden for bilen, med alt planlagt standardutstyr, er 29.000 dollar eller vel 150.000 kroner.

Som en del av programmet vil selskapet også samarbeide med byens myndigheter og
taxieiere om et pilotprogram for å se på bruk av nullutslipps elektriske biler som taxier.
Nissan vil levere opp til seks 100 prosent elektriske Nissan Leaf til taxieiere for utprøving i 2012, så vel som infrastruktur for lading av bilene.

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Dette og de følgende bildene er hentet fra vår test av NV200 som syvseter. Som vi ser, et praktisk kjøretøy. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Etter innspill fra sjåfører, drosjeeiere og passasjerer er følgende elementer blitt integrert i Nissans NV200-drosje:

Den mest utbredte "Yellow Cab" i New York i dag er denne: Ford Crown Victoria. Ikke helt aktuell lenger... Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission Vis mer

• 4-sylindret motor med to liter slagvolum, noe som utvilsomt vil bedre drivstoffeffektiviteten i taxiflåten i forhold til bensinslukerne som brukes idag (hovedsaklig Ford Crown Victoria).
• God plass til fire passasjerer med bagasje - en betydelig forbedring sammenlignet med dagens taximodeller
• Et ikke-irriterende hornsignal, med lyssignal som viser når sjåføren tuter, for å
redusere støyforurensingen. (I New York bøtelegges unødvendig tuting med 300 dollar).
• Skyvedører med innsteg og håndtak for enkel innstigning og utstigning
• Gjennomsiktig tak (med skjerm) som skal gi et unikt utsyn over byen.

• Justerbart klimaanlegg bak (og Nissan presiserer: "med grapefruktfenoltrukket luftfilter, som forbedrer luftkvaliteten").
• "Pustende", "antibakterielt", "miljøvennlig" setestoff som skal være lett å rengjøre og som skal se ut som, og oppleves som, skinn.
• Takmonterte leselys for passasjerene, samt gulvbelysning som skal gjøre det lettere å finne eiendeler og bagasje
• En mobil ladestasjon for passasjerer. Omfatter et 12V elektrisk uttak og to USB-plugger
• Et seksveis justerbart førersete som omfatter både rygg- og korsryggjustering.
Delevegg vil også installeres.
• Standard navigasjons- og telematikksystemer.

De viktigste sikkerhetsfunksjonene omfatter:
• Kollisjonsputer for baksetepassasjerer, så vel som side- og gardinkollisjonsputer for
fører- og forseteplassen
• Standard antispinn- og antiskrens-elektronikk
• Skyvedører for å forhindre kollisjon med fotgjengere, syklister og andre trafikanter
• Lys som varsler andre trafikanter om at taxidørene åpner seg

Nissan vil lære opp taxiflåteoperatørene til å gjennomføre rutinemessige service- og
reparasjonsoppgaver, og vil også tilby den aller første serviceavdelingen for taxisjåfører hos forhandlerne av Nissans nyttekjøretøyer.

Biler som per i dag er autorisert av New York City Taxi & Limousine Commission:

Den mest utbredte "Yellow Cab" i New York i dag er denne: Ford Crown Victoria. Ikke helt aktuell lenger... Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission
Foto: Smart Design via New York Taxi & Limousine Commission