Monster-Audi prøvekjørt

Audi Q7 V12 TDI er verdens mest effekt-sterke dieselmotoriserte SUV. Vi har prøvekjørt uhyret, som kjører fra det meste.

DÜSSELDORF (DinSide Motor): Audis første SUV kom i 2006 og var i første omgang kun tilgjengelig med to motoralternativer; dieselsekseren 3.0 TDI og bensinåtteren 4.2 FSI. I ettertid har også bensinsekseren 3.6 FSI og dieselåtteren 4.2 TDI kommet til. Sistnevnte produserer hele 326 hestekrefter og 760 newtonmeter, men dette er tydeligvis ikke nok for de mest kresne Q7-kundene. I desember i år lanseres derfor Q7 V12 TDI, som er en unik bil. For det første er den utrustet med verdens første tolvsylindrede dieselmotor i en personbil. For det andre er Q7 sammen med Touareg W12 de eneste produksjons-SUVene i verden med V12-motor - og for det tredje er Q7 V12 TDI verdens kraftigste dieselmotoriserte SUV.

Dobbel V6-motor

Hva er det så vi finner under panseret i denne ekstraordinære bilen? Jo, bilens hjerte har et slagvolum på 5,9 liter (5.934 ccm), noe som gir snaue 0,5 liter per sylinder. Audi har valgt å gi motoren 83 millimeter boring og 91,4 millimeter slaglengde, tall Audi-kjennere vil kjenne fra den nøyaktig halvparten så store 3.0 TDI-motoren.

2.000 bar

Vis mer
«Vi opplevde faktisk på tysk grenseløs motorvei at en RS6 som ga jern foran oss sjeldent klarte å parkere oss med mer enn 100 meter.»

Monster-Audi prøvekjørt

  1. Audi Q7 V12 TDI: Store bilder
Vis mer


Luften kommer via to turboladere med variabel turbingeometri. Fordi disse produserer inntil 2,7 bar, noe som gir stor varmeutvikling, passerer luften to ladeluftkjølere på sin vei ned mot stemplene.

Drivstoffet leveres via to common rail-pumper, som presser drivstoffet med inntil 2.000 bar trykk inn i 12 piezo-injektorer. Injektorene, som har åtte mikroskopiske hull, evner å åpne og lukke seg i løpet av millisekunder. Derfor kan de i tillegg til selve hovedinjeksjonen innlede med to pilot-injeksjoner (mykere gange) og to etter-injeksjoner (høyre temperatur på eksosen, nødvendig for partikkelfilteret).

1.000 Nm, 500 hk

Kompresjonen er satt til 16,0:1 og Audi har valgt å hente ut utrolige 1.000 newtonmeter helt fra 1.750 til 3.250 omdreininger. Det betyr at vi snakker om rundt 168 newtonmeter per liter slagvolum, noe som teoretisk ville gitt respektable 336 Nm fra en 2,0-liter.

Også når det kommer til effekt har Audi valgt et rundt tall - 500 hestekrefter blank, drøye 84 hestekrefter per liter slagvolum. Toppeffekten er på plass allerede ved 3.750 omdreininger. Det er altså overhodet ingen turtallsmotor vi her snakker om.

Holder nesten følge med RS6

Vis mer


Vi rakk dessverre ikke å kjøre mange minuttene med Q7 V12 TDI. Vi rakk imidlertid å finne ut at den 2,6 tonn tunge bilen - som attpåtil er firehjulsdrevet og automatgiret - går noe helt voldsomt. Audi oppgir 0 til 100 på vanvittige 5,5 sekunder og dette er nok ikke så altfor langt fra sannheten. Vi opplevde faktisk på tysk grenseløs motorvei at en RS6 som ga jern foran oss sjeldent klarte å parkere oss med mer enn 100 meter.

Til tross for at bilen er usedvanlig stor, tung og stabil, leverer den en heftig akselerasjonsopplevelse. Dette har selvsagt sammenheng med det rent fysiske skyvet i seteryggen, men det faktum at motoren produserer et herlig og maskulint lydbilde spiller også en viktig rolle.

Solid girkasse

Vis mer


Vi lot oss også imponere over den spesialutviklede automatgirkassen, som så ut til å takle det enorme momentet på en svært god måte - blant annet ved å levere kvikke girskift. Dette i motsetning til automatgirkassen som sitter i Q7 4.2 TDI, som skuffet oss da vi testet bilen.

Gjerrigere enn konkurrentene

Audi oppgir at Q7 V12 TDI skal klare seg med 1,13 liter drivstoff per mil, noe som gir 298 gram CO2-utslipp per kilometer. Dette er selvsagt svært høye tall sammenlignet med de fleste andre dieselbiler. Men med tanke på vekt og effekt er disse tallene faktisk ganske moderate.

Vis mer


I hvert fall hvis vi sammenlignet med de potensielle konkurrentene, som alle har bensinmotor. Den lettere Porsche Cayenne Turbo (2.355 kg) oppgis for eksempel til 1,49 liter (358 g. CO2). Den enda lettere Mercedes-Benz ML 63 AMG (2.235 kg) forbruker hele 1,65 liter per mil ved blandet kjøring, noe som resulterer i 392 gram CO2 per kilometer.

Q7 V12 TDI drikker forøvrig også mindre drivstoff enn sin egen lillebror 4.2 FSI (1,36 liter, 317 g. CO2.).

En bil som Q7 kan imidlertid selvsagt ikke skryte på seg noen som helst miljøegenskaper. Det å kjøre rundt med en så stor og tung bil med en så vanvittig motor er et svært dårlig utgangspunkt hvis man har som målsetting å berge planeten.

Brautende

Vis mer


Vi er blant dem som mener at Q7 allerede i utgangspunktet er svært nær braute- og harry-grensene. V12-varianten vil nok i manges øyne krysse disse grensene. V12-versjonen kjennetegnes blant annet ved enda mer dominerende grill, ekstra høye luftinntak, ekstra brede hjulbuer, 20-tommers felger (mulighet for 21 tommer), baklykter med mørk bakgrunn, lakkerte sideskjørt og to store, ovale eksosrør integrert i den hellakkerte bakfangeren. I tillegg får bilen diodebasert kjørelys i form av to tynne linjer over luftinntakene.

Hva skal så galskapen koste? Vel, den norske Audi-importøren har foreløpig ikke regnet ut prisen. Men vi regner med at de vil lande på rundt 450.000 kroner.

2,0 millioner?

Vis mer


Neida, beklager hvis du fikk vann i munnen, vi bare tuller. La oss være seriøse og ta utgangspunkt i Audi Q7 4.2 TDI som utløser rundt 780.000 kroner i engangsavgift (moms på innførselsverdi kommer i tillegg). Q7 4.2 TDI starter på rundt 1.444.000 kroner som femseter.

En rask runde i DinSides importkalkulator viser at Q7 V12 TDI utløser nesten 1.150.000 kroner i engangsavgift - rundt 370.000 kroner mer enn lillebror.

Hvis vi legger denne summen oppå 4.2 TDI-prisen, kommer vi opp i drøye 1,8 millioner kroner. Vi må også anta at Audi-fabrikken tar seg noe bedre betalt for V12 TDI enn for 4.2 TDI. Og dette beløpet vil utløse 25 prosent merverdiavgift. Dermed er vi nok ikke helt på jordet hvis vi antar at prisen vil ende opp på pluss/minus 2,0 millioner kroner.

Q5 på vei

I drøyeste laget for din sparekonto? Da kan du trøste deg med at den betydelig rimeligere Q5 i våre øyne fremstår som et langt mer interessant kjøretøy. Q5 vil rulle i land på norsk jord i november.

  • Store Q7 V12 TDI-bilder finner du her.

  • Relaterte artikler:

  • TEST: Audi Q7 4.2 TDI - skivebom fra Audi
  • PRØVEKJØRT: Audi Q5
  • Q5-prisene klare
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder