Mondeo og Tiguan i ilden

Nykommerne Mondeo og Tiguan oppnår solide resultater hos Euro NCAP. i30 mister den femte stjernen, mens Caddy er langt unna.

Ford Mondeo klarte full pott - 18 poeng - i det to sidekollisjonstestene, og 15 av 16 poeng i frontkollisjonstesten. I tillegg fikk nye Mondeo to poeng for setebeltevarslere og endte dermed opp med hele 35 poeng og fem solide stjerner. Også barnebeskyttelses-resultatene er gode, om enn ikke imponerende. Mondeo tar 39 av 60 poeng og tildeles dermed fire av fem oppnåelige stjerner. Mange bilmodeller har oppnådd flere poeng enn dette, deriblant rekordinnehaveren Toyota Prius, som i 2004 sikret seg 43 poeng.

Tiguan: 34 poeng

Nye Ford Mondeo Vis mer

Mondeo og Tiguan i ilden

  1. Store bilder
Volkswagen Tiguan Vis mer
Volkswagen Caddy Life Vis mer
Hyundai i30 Vis mer


Folke-SUVen Volkswagen Tiguan, som ennå ikke er lansert, oppnådde nærmest identiske resultater - full pott i sidekollisjonstesten, 14 poeng i frontkollisjonstesten og to tilleggspoeng. Til sammen fikk Tiguan 34 poeng og fem stjerner. Og i likhet med Mondeo oppnådde Tiguan 39 poeng og fire stjerner i barnebeskyttelsestesten.

Caddy Life: 27 poeng

Like bra gikk det ikke med familiemedlemmet Volkswagen Caddy Life, som måtte nøye seg med 12 poeng i frontkollisjonstesten. Caddy har ikke hodekollisjonsgardiner som standardutstyr i alle land, og Volkswagen valgte dermed å hoppe over stolpetesten. Dermed gikk bilen glipp av to potensielle poeng. Sidekollisjonstesten gikk imidlertid relativt bra og resulterte i 15. Caddy innhentet heller ingen poeng for beltevarslere og endte dermed opp med 27 - seks poeng under femstjerners-kravet. Heller ikke barnebeskyttelsen er noe å rope hurra for. Caddy måtte nøye seg med 30 poeng og 3 stjerner.

i30: 33 poeng

Tidligere denne måneden skrev vi om Kia Ceed, som ble den første koreanske bilen som oppnådde fem stjerner. Denne gangen var det den nære slektningen Hyundai i30 som var i ilden. Takket være 12 pluss 18 pluss 3 poeng endte i30 opp med 33 poeng - som i utgangspunktet er nok for fem stjerner. Dessverre for Hyundai innførte Euro NCAP i sin tid flere tilleggskrav knyttet til den femte stjernen, deriblant minimum 13 poeng i frontkollisjonstesten. Dermed må i30 nøye seg med fire himmellegemer. I barnebeskyttelsestesten endte bilen opp med 34 poeng og tre stjerner.

Fotgjenger-fiendtlige

Verken Ford, Hyundai eller Volkswagen ser imidlertid ut til å prioritere myke trafikanter spesielt høyt. For ingen av de fire bilmodellene oppnådde særlig gode resultater i påkjørseltesten. Farligst er Caddy som kun fikk 13 av 36 oppnåelige poeng. Deretter følger i30, Tiguan og Mondeo med henholdsvis 14, 17 og 18 poeng. Dermed måtte samtlige nøye seg med to av fire oppnåelige stjerner.

Samtlige resultater

Lurer du på hvor sikker din egen bil er? Og naboens? Vi har samlet samtlige Euro NCAP-resultater i disse artiklene:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • De sikreste bilene for barn: Full oversikt
  • Store bilder av de testede bilene finner du her.