Mondeo og RAV4 vinner, Golf taper

Siste stortingsvalg viste at norske velgere er lite trofaste. Ferske tall avslører at nordmenn er like illojale mot bilmodeller som mot politiske partier.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fjorårets registreringsstatisikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er spennende lesning. Listen over Norges 20 mest populære bilmodeller preges av store omveltninger. Fjorårets mest populære bilmodell, Volkswagen Golf, faller fra 1. til 3. plass, mens Toyota RAV4, som i 2000 ikke engang var å finne blant de 30 mest populære, har klatret opp til en 8. plass. Men den aller viktigste endringen i fjorårets registreringsstatistikk finner vi hvis vi tar en titt på totalsalget.

Sviktende nybilsalg

Tabellen under viser nemlig at det i fjor kun ble registrert 91.916 biler i fjor, en tilbakegang på 5,6 prosent sammenlignet med 2000. For bilimportørene er dette dyster lesning.

Bruktbilimporten, derimot, forblir stabil. Også i fjor ble nærmere 30.000 brukte biler importert til Norge, noe som åpenbart går på bekostning av nybilsalget. Kombinasjonen sviktende nybilsalg og stabil bruktimport er nok et tema som diskuteres på styrerommene til mang en bilimportør.

Mest solgte bilmerker 2001
MerkeSalg
2001
Salg
2000
Frem/
tilbake
Andel
2001
1Toyota12 37912 588- 1,7 %13,5 %
2Volkswagen12 30313 783- 10,7 %13,4 %
3Ford8 1076 72720,6 %8,8 %
4Opel7 9598 442- 5,7 %8,7 %
5Peugeot6 1265 6478,5 %6,7 %
6Audi4 4694 1048,9 %4,9 %
7Volvo3 5673 645- 2,1 %3,9 %
8Mercedes-Benz3 5153 605- 2,5 %3,8 %
9Renault3 4863 3583,8 %3,8 %
10Citroen3 0202 18638,2 %3,3 %
      
Totalt 91.91697.378- 5,6 %100 %


(Andel = Markedsandel)

Ford opp på 3.

Det er imidlertid ikke alle bilimportørene som henger med geipen. De ansatte i Ford Norge har all grunn til å være fornøyd. De økte salget med mer enn 20 prosent og rykker elegant opp på en 3. plass. Dette på bekostning av Opel, som rykker ned på en 4. plass.

Toyota til topps

Også Toyota Norge har grunn til å være fornøyd med seg selv. Selv om Toyota opplevde en liten svikt i salget sammenlignet med 2000, ble Toyota Norges mest solgte bilmerke i fjor. Som en kuriositet kan vi nevne at Toyota faktisk er det eneste japanske bilmerket som klarte å sikre seg en plass på listen over Norges mest populære bilmerker.

Volkswagen-svikt

Når noen inntar førsteplassen, må andre gi den fra seg. Denne skjebnen rammer Volkswagen, som må finne seg i å rykke ned på en uvant 2. plass etter en tilbakegang på hele 10,7 prosent.

Volkswagen-importør Harald A. Møller har imidlertid ingen grunn til å skamme seg. Denne bilimportøren står nemlig også bak Audi, som blir et stadig mer populært bilmerke her i landet. Det ble i fjor registrert hele 4.469 Audier, en fremgang på snaue 9 prosent. Hvis vi legger sammen Audi og Volkswagens markedsandeler, kommer vi opp i hele 18,4 prosentpoeng. Det betyr at nesten 1 av 5 biler som selges er en Audi eller en Volkswagen.

Fremgang for Citroën

De ansatte i Citroën Norge er i hvert fall blant dem som har grunn til å være fornøyd med seg selv. I fjor ble det nemlig solgt mer enn 3.000 Citroëner her i landet, en fremgang på voldsomme 38,2 prosent. Det skal også nevnes at alle de tre franske bilmerkene - Citroën, Peugeot og Renault - befinner seg på 10 på topp-listen. I tillegg solgte samtlige bedre i fjor enn i 2000.

Men vi kan jo ikke nøye oss med å se på merkene. Vi må se nærmere på de enkelte bilmodellene også. Du finner mer om både vinnere og tapere her.