Mondeo får konkurranse

Hele syv år er gått siden Citroën lanserte C5. Nå har vi prøvekjørt dens flunkende nye - og en god del bedre - etterfølger.

LISBOA (DinSide Motor): Vi fikk se nye Citroën C5 for første gang for en drøy uke siden (4. mars) på bilutstillingen i Genève og denne uken bar det til Portugal for å prøve nykommeren på veien. Vi var, allerede før vi tok rattet, klar over at Citroën har jobbet hardt og mener alvor i den tøffe europeiske mellomklasse-konkurransen.

Og det måtte da også til. Selv den ansiktsløftede og oppgraderte C5 av første generasjon kunne ikke håpe på å forsvare sin allerede beskjedne posisjon stort lenger.

Eldst i klassen

Vis mer

Mondeo får konkurranse

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


På de syv årene den utgående Citroën C5 har eksistert har en god del skjedd i mellomklassen, og konkurranse-situasjonen er blitt en ganske annen. Klasselederne Ford Mondeo og VW Passat flankeres av helt nye utgaver av biler som nye Mazda 6 og Renault Laguna. Til og med Audi A4 blander seg inn i dette selskapet med sine innstegsversjoner.

Dagens Toyota Avensis eksisterte ikke da utgående C5 kom, heller ikke Peugeot 407 - ja til og med utgående Honda Accord - som erstattes om kort tid - kom på markedet først to år etter C5 og det samme er tilfellet med Opel Vectra - som også nærmer seg slutten på sin karrière.

Med andre ord: Syv år er lenge i dagens bilverden.

Komplett produktspekter

Citroën under den perioden har ikke ligget på latsiden, og har i dag et adskillig mer attraktivt produktspekter som dekker alle de viktige segmentene: Minibiler - med C1 og C2, småbil - med C3, videre C4 som en noe marginal aktør i Golf-klassen og den meget spesielle og luksuriøse storbilen C6.

Citroën har også, siden i fjor, vært tilstede i SUV-markedet med modellen C-Crosser og når det gjelder fleksi- og flerbruksbiler stiller merket nå med intet mindre enn fire alternativer. I år lanserer Citroën også de små men romslige nyttekjøretøyene Berlingo - som nettopp er vist i helt ny utgave - og Nemo, i størrelsesklassen under.

C5-lansering

Og nå har vi altså kjørt den nye, og svært viktige, nykommeren i mellomklassen: C5 av andre generasjon.

For prøvekjøringen, som foregikk over en avstand på drøye 30 mil på motorvei, landevei og små, svingete fjellveier - alle av god kvalitet, ble kun C5 sedan satt til vår disposisjon, men vi ble også presentert for stasjonsvognen. Vi prøvde sedanen med to forskjellige dieselmotorer og med to forskjellige dempersystemer - på den ene siden Citroëns patenterte Hydractive 3+ - system (hydro-pneumatisk - se lenke til en teknisk innføring og video nederst i artikkelen), og på den andre et klassisk system med stålfjærer.

Design, stil, kvalitetsfølelse

Vis mer


Nye C5 vil spille en sentral rolle i Citroëns strategi i den nærmeste fremtid, og det er tydelig at produsenten har satset hardt. De fleste observatører er enige om at designen er vellykket og ihvertfall en god del mer spennende enn forgjengerens. Dette har å gjøre med en beskjed Citroën mener kjøpergruppen i dette segmentet i økende grad sender til produsentene: Kjøperen vil føle seg verdsatt og bilens design og kvalitetsfølelse må dermed utstråle en markant grad av status.

Dette gjelder for øvrig både eksteriøret og interiøret. Den nevnte beskjeden har Citroën med all tydelighet tatt til etterretning; vi kunne konstatere tette og jevne karosseriskjøter, ditto sammenføyninger i interiøret samt overbevisende materialvalg og en høy grad av kvalitetsfølelse på dashbordet, i dører og interiøret forøvrig. Ikke hva man forbandt med Citroën - og franske biler generelt - for bare få år siden.

Vis mer


Ergonomien kunne imidlertid vært bedre; tross en godt innrettet rattbetjening fant vi det lite intuitivt å lete mellom knappene på dashbordkonsollen for de diverse informasjons- og underholdningssystemene. (Topputstyrt utgave). Når det gjelder setene fant vi dem utmerkede både foran og bak - med passe fasthet og meget god støtte. Testbilen hadde imidlertid den "sportslige"utgaven seter - det finnes en annen type kalt "- komfort" - seter, men disse var også riktig så komfortable.

Pen, ikke revolusjonerende

Vis mer


Linjeføringen er ikke revolusjonær slik Citroën våget å skape dem i tidligere tider; den bryter ikke med mellomklassens designkodeks. Vi mener imidlertid at nevnte kodeks tolkes på en fremtidsrettet og kreativ måte og at designspråket er et vellykket kompromiss mellom traust og futuristisk, atletisk og elegant - særlig når det gjelder sedanen. Stasjonsvognen virker hakket mindre inspirert sett bakfra, men det har med de nødvendige praktiske egenskapene en slik bil skal ha å gjøre og det er begrensninger som er felles for alle konkurrentene.

Stor bil

Designen maskerer det til en viss grad, men C5 er en av de største bilene i klassen, like oppunder Ford Mondeo i dimensjoner. Stasjonsvognen, eller Tourer, er 483 centimeter lang mens sedanen måler 478. Begge er 186 centimeter brede. Høyden ligger mellom cirka 145 og 148 centimeter avhengig av versjon og type fjæring. Akselavstanden er voksne 281,5 centimeter.

Romslig - og tung

Vis mer


Resultatet er ikke uventet at bilen også er meget romslig; det er god plass både foran og bak selv om hodeklaringen i baksetet er noe begrenset for storvokste personer (fra i underkant av 190 centimeter). Når det gjelder bagasjerommet er det omtrent som man kan forvente - høyst brukbart men ikke klasseledende. De økte dimensjonene har ikke bare blitt brukt til å skaffe mer plass men til å pakke mer sikkerhet, komfort og kvalitetsfølelse. Det igjen gir seg utslag i økt vekt - omtrent 100 kilo mer enn forgjengeren og nye C5 veier fra i overkant av 1,5 til i overkant av 1,8 tonn. (Eksempel: 2.0 HDI - 136 hk- stasjonsvogn har en egenvekt uten fører på 1.695 kg).

Komfortleder

Vis mer


En stor Citroën må være komfortabel og C5 skuffer ikke her. De som kjenner Citroën fra før vil ikke bli skuffet og de andre vil bli imponert. Vi har allerede snakket om romslighetsfølelsen. Bilen er meget stillegående; støydempningen har vært gjenstand for nitid detaljarbeid og struktur og karosseri er blitt behandlet med nye typer materialer. De mest eksklusive versjonene får dessuten laminerte sidevinduer som både reduserer støynivået og gjør det vanskeligere å begå innbrudd i bilen.

Hjulopphenget er naturligvis komfortinnrettet og klisjeen man ofte bruker i Citroën-sammenheng, "flygende teppe" kan plukkes frem her. Den svevende følelsen reduseres noe hvis man velger sport-innstillingen på fjæringen - da merkes ujevnhetene i veien noe bedre - men heller ikke da blir bilen på noen måte ukomfortabel. Det vi ble imponert over var at bilen føltes bortimot like komfortabel også med metallfjæring, men det må presiseres at dette var over kort kjørestrekning på gode veier. En anelse skarpere lydbilde var hovedforskjellen vi merket oss.

Kun en bensin til Norge

Vis mer


For de aller fleste kundene er nå bensin ut i dette segmentet. Av de fem motorene som blir tilgjengelige på C5 i Norge er kun en bensindrevet. Det er en 2,0-liters motor med fire sylindre, 16 ventiler og variable ventiltider. Toppefekten er på 140 hestekrefter og dreiemoment 200 newtonmeter, Denne motoren kommer i forbindelse med en firetrinns automatgirkasse. Da akselererer C5 på 12,2 sekunder til 100 km/t, kan nå en toppfart på 202 km/t og slipper offisielt ut 214 gram CO2 per kilometer. Alle oppgitte ytelser for alle motorer gjelder stasjonsvogn da denne vil utgjøre den overlegent største delen av salget.

Fokus på diesel

Vis mer


Første diesel er den velkjente og meget spreke 1.6 HDI-maskinen som yter 109 hestekrefter og 240 newtonmeter/260 med "overboost". Med denne motoren kan stasjonsvognen skilte med et CO2-utslipp på 150 g/km mens 0-100 går på 12,5 sekunder. Takket være den gode tilgjengelige trekkraften burde allerede denne motoriseringen være tilstrekkelig for de fleste. Nestemann på listen - 2.0 HDI med 136 hestekrefter er riktignok sprekere men ikke så det gjør den helt store forskjellen i daglig bruk. Toliteren har et dreiemoment på 320 newtonmeter (overboost: 340), og normert CO2-utslipp på 160 g/km med manuell girkasse og hele 191 g/km med sekstrinns automat, som er tilgjengelig - men du verden så mye mer forurensende - på denne utgaven. 0-100 tar 10,9 sekunder med manuell girkasse, 12,1 sekunder med automat.

Biturbo og V6

Vis mer


Nye C5 får også nyte godt av det som etter vårt skjønn er blant de aller beste dieselmotorene i mellomklassen, en sofistikert 2.2 HDI biturbo på 170 hester og en 2.7 HDI V6 biturbo som yter 204 hestekrefter. Førstnevnte, som vi tidligere har prøvekjørt i Peugeot 407 og som heller ikke skuffet i den større og romsligere C5, har et maksimalt dreiemoment på 370 Newtonmeter allerede ved 1.500 o/min. og trekker kraftfullt og uanstrengt fra 1.300 o/min og helt opp til turtallssperren rundt 5.000 o/min. Med denne motoren blir C5 en kjøreglad og effektiv motorveisluker. Med sin sekstrinns manuelle girkasse, som kler motoren helt utmerket - man behøver ikke gire ofte - går 0 til 100 på 9,4 sekunder og CO2-utslippet er oppgitt til 175 g/km.

Når det gjelder 2,7-literen går vi ut fra at, om den føltes i snaueste laget i Range Rover Sport, så burde den være en verdig flaggskip-motor i C5. (I andre markeder vil også en V6-bensinmotor på tre liter være tilgjengelig). Denne yter 204 hk og 440 newtonmeter og gir 0-100 på 9,1 sekund - men også 225 gram CO2 per kilometer (automatgir). Det er i drøyeste laget.

God kjøreopplevelse

Ord som "sportslighet" og "kjøreglede" (sistnevnte uttrykk i sin politisk ukorrekte betydning), er ikke blant de som ofte blir hentet frem av testkjørere i Citroën-sammenheng. De fleste tradisjonelle Citroën-kunder fnyser da også av slike begreper og fremhever behovet for komfortabel fremdrift. Det får de også med nye C5, men bilen har også fått et understell som gjør den fullt mulig å kjøre aktivt uten å få inntrykk av å være ute i høye bølger i en jolle.

Vis mer


Med metallfjæring forekom oppsettet oss komfort-innrettet men stramt nok til at man unngår den "dvaske" følelsen som er lite inspirerende på veien. Når det gjelder Hydractive 3+, så er dette en fremragende fjæring som tilpasser seg både aktiv og avslappet kjørestil; dens aktive krengningshemmingsfunksjon inntrer tidligere og mer kontant når man gir på gjennom svingene, som C5 takler på en elegant og effektiv måte - også takket være en styring som vi fikk et godt inntrykk av; tilstrekkelig presis om ikke den mest direkte på markedet.

Mai/juni i Norge

En grundigere test på norske veier vil gjøre det mulig å utdype disse (gode) førsteinntrykkene i løpet av våren/forsommeren.

Lanseringstidspunkter for nye Citroën C5 er anslått til mai måned for sedanen og juni for stasjonsvognen. Når det gjelder priser er importøren inne i siste forhandlingsfase og disse burde bli annonsert rimelig snart.

DinSide vil komme tilbake med mer informasjon om både lanseringstidspunkter og priser samt mer detaljer omkring utstyrsnivåene.

  • Store bilder fra lanseringen
  • Den avanserte fjæringen, Hydractive 3+, får du vite mer om her. TEKST OG VIDEO.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder