Momentfjellet: Audi Q7 V12, over 1.000 newtonmeter

Q7 er allerede en håndfull. Men når Audi nå fyller motorrommet med det som blir tidenes sterkeste dieselmotor i en personbil - V12, 500 hester og 1.000 newtonmeter. Kan det bli for mye?

Vis mer

Momentfjellet: Audi Q7 V12, over 1.000 newtonmeter

  1. Store bilder
Vis mer


Super-SUVen Audi Q7 er i utgangspunktet like fristende som et ubevoktet sjokoladestykke rett før lunsj. Og for motorglade bilentusiaster må våre nylig importørbekreftede opplysninger om at bilen i løpet av 2007 får over 1.000 newtonmeter dieselmotor være… omtrent som storme inn på venterommet til Grethe Roede og rope at ”Oslo rådhus er fylt med gratis bløtkake”. Skrekkblandet, usømmelig fryd.

Rykter som svirrer?

DinSide Motor er normalt forsiktig med å hausse bilrykter som sprer seg på nettet. Alt for ofte er det bare våte drømmer fra noen som ikke klarer å holde seg. Men i blant kan røyken faktisk skyldes genuin ild - enten ufrivillig eller frivillig nøret opp hos produsenten.
Nå trenger man ikke være geni for å forutse at Audi på et eller annet tidspunkt skulle komme med en sivil utgave av sin LeMans-vinnende diesel-V12er. Men så langt har det vært antatt at den først dukker opp i en A8-utgave av noe slag.

Ønsket Audi-lekkasje?

Vis mer


Så - i en melding i den tyske lokalavisa Heilbronner Stimme på fredag ble Udo Rügheimer, en pressetalsmann hos Audi, oppgitt som kilde for følgende:
* Motoren kommer først i Q7
* Det skjer allerede i 2008
* 500 hester, 1.000 newtonmeter
* Som 6,0 liter V12 TDI
Nå har informasjonssjef Paul Hegna hos Audi-importøren i Norge nettopp bekreftet dette overfor DinSide Motor. Og legger til: - I løpet av 2007.

Lett nedtrimmet racer

Vis mer


Av foreløpige sparsomme opplysninger kan vi nevne at 0 til 100 kommer til å gå unna på 5,5 sekunder og at forbruket blir 1,19 liter per mil. (Begrenset toppfart til 250 km/t er vel selvsagt?).
Husk at utgangspunkt er raceren R10. Den har et slagvolum på 5,5 liter, yter over 650 hester og med moment på 1.100 newtonmeter. Det er normalt at produksjonsmotorer har lavere ytelser, så det høres dermed tilforlatelig ut med 500/1000 på Q7.

1,95 millioner?

Vis mer


Men spesielt dreiemomentet blir fortsatt brutalt, både overfor bilens girkasse og chassis. Og fører. Og lommebok - selv om det er hestekreftene som blir avgiftsbelastet, ikke dreiemomentet.

Dagens Q7 4,2 bensin med 350 hester og 440 newtonmeter koster drøyt 1,2 millioner kroner. Våre simuleringer gir en sannsynlig listepris for Q7 V12 TDI på 1,95 millioner kroner etter dagens avgiftssystem. Men med den ventede avgiftsomleggingen fra nyttår velter nok prisen likevel over to millioners-merket.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder