Modifisert BMW X3 prøvekjørt

BMW's lille SUV kommer med noen små forandringer etter cirka tre år på markedet. Det er i hovedsak motorer og utseende som har blitt oppgradert.

Vis mer

Modifisert BMW X3 prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


MÜNCHEN (DinSide Motor): BMW X3 kom på markedet i 2003 og BMW har valgt å kjøre en offisiell ansiktsløfting på bilen allerede nå. Grunnen til at vi sier offisiell er at vi mistenker BMW for å ha snikoppgradert bilen flere ganger i løpet av dens levetid. De første variantene av X3 vi kjørte var for så vidt kule med sterke motorer og gode kjøreegenskaper, men hard plastikk i interiøret, knirkelyder og dårlig fjæringskomfort gjorde oss ikke helt overbevist. Dette har gradvis forbedret seg, og på testbilen i Tyskland var alle barnesykdommene borte. Dette har blitt en flott bil med topp premiumfølelse og må ikke på noen måte blandes sammen med RAV4, CR-V og andre japanske små-suver.

Nyheter

Ikke alle turer er lagt opp etter hva som selger best i Norge. Derfor har vi kun kjørt største bensinmotor og største dieselmotor. Dette er også blant de største nyhetene på bilen, men dere som vurderer 2-liter kan fortsatt lese våre tester av X3 2.0i og 2.0d. Dette er biler før facelift, men forskjellene er ikke så store. Lenker finner du lengre ned i artikkelen. Det råeste er den nye dieselmotoren som er kopiert fra 535d med to turboladere. I X3 3.0sd yter den 286 hestekrefter og 580 newtonmeter. En kraftig dieselmotor med andre ord og en gedigen kraftdemonstrasjon. 0 til 100 går for eksempel unna på 6,6 sekunder. I tillegg finnes 3.0d som har 218 hestekrefter og 500 newtonmeter og storselgeren i Norge 2.0d som har 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Den andre store nyheten var ny treliters bensinmotor med 272 hestekrefter. Andre motorer på bensinsiden er 2.5si med 218 hestekrefter og 2.0i med 150.

Alle BMW-modeller har elektronisk antiskrensprogram (ESP, hos BMW heter det DSC). I X5 og X3 har det kun vært mulig å ha det enten aktivt eller deaktivert. Nå er DTC-funksjonen på plass hvor stabiliseringsfunksjonen er aktiv, men som tillater hjulspinn. Dette hjelper på fremkommeligheten i Norge hvor vi kjører mye på snø. Firehjulsdriften xDrive er helt lik som tidligere og er satt opp med 60 prosent bak og 40 prosent foran. Inntil 100 prosent av effekten kan imidlertid styres enten til for- eller bakaksel ved behov. I en forholdsvis enkel terrengløype med litt grus og bratte kneiker fungerer det bra. Selv med ett forhjul og ett bakhjul i luften trekker bilen seg fremover uten problemer.

"Nytt" utseende

X3 har hatt et spesielt utseende med mye vinkler og hjørner og litt snodige linjer rundt lyktene både foran og bak. De er der fortsatt, men nå er mer av støtfangeren lakkert i bilens farge og den har fått nye lykter. Tåkelysene er også flyttet. Baken er også forandret med mer lakk på støtfangeren og diode-lykter som skal gjøre den mer moderne i uttrykket.

Priser

Etter at toliterne dukket opp dabbet salget av store motorer i X3 av betydelig. 2.0i og 2.0d er de store vinnerne med en pris på henholdsvis 461.000 og 496.000 kroner. 2.5si koster 631.000 og 3.0si koster 759.000 kroner. 3.0d koster 704.000 og 3.0sd starter på 850.000 kroner. Alle priser er med manuell girkasse bortsett fra 3.0sd som har automatgir som standardutstyr. På de andre bilene koster automatgir 21.000 kroner. 2.0d og 2.0i kommer kun med manuell girkasse.

Bilen kommer til Norge i slutten av inneværende måned.

Store bilder fra lanseringen.

Forhåndsomtale av X3 facelift.

Test av X3 2.0i.

Test av X3 2.0d.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder