Modellutvalg og motorer

Selv om Renault Scenic grunnla fleksibilklassen så sent som i 1996, finnes det i dag rundt 20 fleksibilmodeller.


Vi mener at de fem testdeltakerne vi har valgt ut er blant de mest interessante av disse. Blant de rundt 15 bilene vi ikke har med, er nok Toyota Corolla Verso den sterkeste kandidaten. Årsaken til at denne modellen ikke ble med, var praktiske problemer med å få tak i testbil i perioden vi skulle gjennomføre testen.

Små motor-forskjeller

Vanligvis er motor et kriterium i våre tester. Denne gangen har vi imidlertid måttet utelate dette kriteriet, fordi det viste seg umulig å få tak i alle modellene med 1,6-liters motorer.

Det vi imidlertid kan si, er at 1,6-litersmotorene på papiret er relativt like. Alle yter mellom 102 og 115 hestekrefter og alle leverer mellom 146 og 152 Nm ved rundt 4.000 o/min. Også når det gjelder akselerasjonstider er det svært lite som skiller. "Raskeste" bil, Renault Scenic, klarer 0 til 100 på 12,5 sekunder mens "tregeste" bil, Opel Zafira, bruker 13,0. En så forsvinnende liten differanse, 0,5 sekunder, vil overhodet ikke være merkbar i hverdagen.

0,1 liter forskjell

Også når det gjelder drivstoff-forbruk, er forskjellene relativt beskjedne. Den gjerrigste motoren finner vi i Ford Focus C-Max. Denne nøyer seg med 0,69 liter per mil ved blandet kjøring. De tørsteste motorene finner vi i Zafira og Touran, som begge trenger 0,79 liter per mil - 0,1 liter mer.

Les om vinneren, Volkswagen Touran, her.

Du finner grundig informasjon om alle testbilene i følgende tabeller:

  • Priser, mål og motorer
  • Forseter og bakseter
  • Tredje seterad og bagasjerom
  • Sikkerhet og utstyr