Modeller og motorer: Audi

Med 18 bensin- og 9 dieselmotorer, har Audi et godt utgangspunkt for motorisering av sine 12 modellvarianter. Men hvilke motorer befinner seg egentlig i de ulike modellene?

A2 Vis mer
A3 Vis mer
A3 Sportback Vis mer
A4 Vis mer
A4 Avant (stasjonsvogn) Vis mer
A4 Cabriolet Vis mer
RS4 Vis mer
A6 Vis mer
A6 Avant (stasjonsvogn) Vis mer
Allroad Vis mer
A8 Vis mer
TT Vis mer


Etter å ha gjennomgått motorpalettene til Mercedes-Benz og BMW, retter vi denne gangen søkelyset mot den tredje tyske premiumprodusenten - Audi. Og det er kanskje dette merket man burde begynne med hvis man har ambisjon om å tilegne seg full oversikt over modellutvalg og motorisering. Audi er nemlig det mest oversiktlige av de tre merkene, både når det kommer til antall modeller og motorpalett.

Mercedes-Benz størst utvalg

Mercedes-Benz har nemlig 13 grunnmodeller og hele 18 modellvarianter i stallen. I tillegg råder den Stuttgart-baserte bilprodusenten over 32 personbil-motorer.

I München er modell- og motorutvalg noe mindre. BMW har for tiden 8 grunnmodeller som i sin tur danner basis for totalt 13 modellvarianter. Hvis vi regner med både kommende og utgående kraftkilder, har BMW 27 motorer å velge blant.

Fem grunnmodeller, 11 varianter

Ingolstadt-baserte Audi blir derfor minstemann regnet i antall modeller. Audis utvalg av grunnmodeller er begrenset til seks, hvorav den ene - A2 - er utgående. De resterende fem grunnmodellene danner basis for 11 modellvarianter: A3 og A3 Sportback, A4 sedan, stasjonsvogn, kabriolet og RS4, A6 sedan, stasjonsvogn og Allroad, A8 og TT.

Syv motorer på vei ut

Motorutvalget består imidlertid av hele 27 enheter, like mange som BMW har til disposisjon. Ni av disse kraftkildene er dieselmotorer, med slagvolum fra 1,2 til 4,2 liter. Det må imidlertid understrekes at både Mercedes-Benz-, BMW- og Audi-tallene omfatter utgående motorer. For Audis vedkommende er syv av motorene på vei ut - tre av dem som følge av A2s pensjonering.

Forvirrende også hos Audi

Den som har lest våre minikurs-artikler om Mercedes-Benz og BMW, vil være klar over disse merkene ikke alltid er like nøye med å skape samsvar mellom modellbetegnelse og faktisk motorstørrelse. For eksempel finner vi en 3,0-liters motor under panseret i en ML 280 CDI og en 4,8-liter under BMW 750i-panseret.

Audi er langt flinkere enn Mercedes-Benz og BMW, noe som betyr at man vanligvis kan stole på at den oppgitte modellbetegnelsen står i stil med sylindervolum. A4 2.0T FSI har for eksempel 2,0-liter under panseret mens A3 1.9 TDI har en 1,9-liter.

Bløffing om slagvolum

Dessverre finnes det unntak også hos Audi. Motoren som bærer betegnelsene 3.2 FSI er nemlig ikke en 3,2-liter, men en 3,1-liter (3.123 ccm). Også Audis nye 326-hesters monsterdiesel, som lanseres til høsten, vil ha en misvisende betegnelse. Motoren, som vil bli å finne i A8 og kommende Q7, vil nemlig hete 4.2 TDI. Slagvolumet er imidlertid begrenset til 4.134 kubikkcentimeter. I tillegg kan vi nevne at verken S4 eller RS4 har med informasjon om motorstørrelse i modellnavnet.

Tre effektversjoner

En enda større utfordring for den som har ambisjoner om å bli en Audi-ekspert, er bruken av ulike effektversjoner. Det mest illustrerende eksempelet er V8-motoren på 4,2 liter, som finnes i tre effektversjoner.

I Audi Allroad yter motoren 300 hestekrefter og 380 Nm, mens den i A6 yter henholdsvis 335 hestekrefter og 420 Nm. I Audi S4 er det hentet ut hele 344 hestekrefter av motoren, men dette har gått på bekostning av dreiemomentet, som er redusert til 410 Nm.

For å komplisere det hele kan det nevnes at den nye RS4-motoren, som yter 420 hestekrefter, har samme slagvolum som den overnevnte 4,2-literen - 4.163 kubikkcentimeter.

Annen 4,2-liter i A8

Hva med A8 4.2? Jo, under A8-panseret finner vi faktisk en helt annen 4,2-liter, med 4.172 kubikkcentimeter slagvolum. Denne motoren leverer nøyaktig like høy effekt som motoren i A6 4.2 - 335 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er imidlertid 430 Nm, 10 mer enn det som er hentet ut fra A6-motoren.

To 3,2-litere

Samme forvirrende fenomen gjør seg gjeldende på V6-fronten. Audi bruker nemlig to ulike 3,2-liters motorer. Mens A4, A6 og A8 har en ny, direkteinnsprøytet motor med 3.123 kubikkcentimeter, er A3 og TT utrustet med en eldre konstruksjon med noe større slagvolum (3.189 ccm). Bakgrunnen for bruken av to 3,2-litere, er ulikhetene i motorplassering. Mens A4, A6 og A8 har langsmontert motor, har A3 og TT tverrmonterte motorer. For å komplisere det hele finnes den direkteinnsprøytede varianten i to effekt-versjoner.

Motoren som kommer i flest effektversjoner, er imidlertid 1.8T-motoren, som finnes i fire varianter. 3.0 TDI-motoren kommer i tre versjoner, mens 1.6 FSI, 2.0T FSI, 1.4 TDI, 1.9 TDI og 2.5 TDI alle finnes i to effektvarianter.

Syv nye motorer

Det som selvsagt også bidrar til å høyne vanskelighetsgraden, er den stadige utskiftingen av motorer. Audi har i løpet av den siste tiden blant annet introdusert tre nye bensinmotorer (2.0T FSI, 2.4 og 3.2 FSI) og to dieselmotorer (2.7 TDI og 3.0 TDI). I tillegg er to nye V8-motorer på vei - RS4-motoren og 4.2 TDI.

Systematisk oversikt

Det er altså ikke gjort i en håndvending å tilegne seg full oversikt over de ulike Audi-motorene. Ved å systematisere motorer og modeller, øker imidlertid mulighetene. Og det er nettopp det vi har gjort. Ved å klikke på lenkene under finner du oversiktlige tabeller med tekniske data for samtlige Audi-motorer.

  • Bensinmotorer
  • Dieselmotorer
  • Bilder av samtlige Audi-modeller

    Denne artikkelen er den siste i en serie på tre. Hvis responsen blir god, vurderer vi imidlertid å bygge ut artikkelserien med andre bilmerker, deriblant Ferrari, Lamborghini, Lexus og Porsche.

  • Store bilder av samtlige Audi-modeller finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • BMW: Modeller og motorer
  • Mercedes-Benz: Modeller og motorer
  • Porsche: Modeller og motorer
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder