Vis mer

Modellen det står eller faller på

Nye Saab 9-5 er en klassisk storbil. Her er bildene som lekket ut på nettet via tysk presse.

Saab-thrilleren som har preget mye av det bilrelaterte nyhetsbildet de siste månedene er langt fra over. Fortsatt er det ikke klart hvordan fremtidige Saab - altså bilprodusenten - vil se ut.

Lønnsomhet...

En ting er sikkert, og det er at en bilprodusent i det lange løp overlever kun ved å selge biler på en lønnsom basis. Da er det viktigste selvsagt å tilby et produkt som kundene ikke bare vil ha, men også i tilstrekkelig antall kan kjøpe til den prisen produsenten fastsetter - og som gjør det mulig for denne å tjene penger. Dette virker kanskje som å sparke inn åpne dører men mye tyder på at det kan være nyttig å minne om enkelte grunnregler fra tid til annen.

Utgammel

Saab har hatt en stor svakhet i så måte med en både glissen og aldrende modellrekke. I dagens bilverden regnes en bils normale livssyklus for å være cirka seks år. Med denne målestokken er 9-3 nå moden for utskiftning, og 9-5 burde nå vært skiftet ut for annen gang. Dagens 9-5 er nemlig utgammel med sine 12 år på baken - tross gjentatte oppgraderinger.

Bærer av håp

Men her er altså omsider den modellen mange håper vil kunne redde Saab. At en stor og nødvendigvis temmelig dyr bil kunne kommet på et gunstigere tidspunkt rent konjunkturmessig hersker det liten tvil om. Men det er faktisk på tide at Saab får noe nytt ut på markedet. Det er for øvrig lov å håpe at verdensøkonomien vil ligge i startgropa til et nytt oppsving når salget av den nye modellen starter. Dette blir nemlig sannsynligvis ikke før til våren 2010.

Etterhvert vil modellen også få selskap av kompakt-SUVen 9-4X og, hvis Saab viser seg levedyktig, mindre modeller. Saab 9-5 kommer nok til å få lov å forbli flaggskipet i Saab-familien.

Interiøret i nye Saab 9-5


Nær S-klasse

Som nevnt er det en stor bil - med over fem lengdemeter slår den klart alle direkte og nær direkte konkurrenter fra Mercedes E-klasse til Volvo S80 og selv Audi A6 med sine 493 centimeter. Den ligger faktisk nær opp til luksusklassens Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Plattformen er en større variant av den som er basis for Opel Insignia - "årets bil" i fjor. Den deler den med den nylig lanserte Buick Lacrosse, som vi tidligere har nevnt som en slags mal for utviklingen av den nye Saaben.

Interiøret i nye Saab 9-5 Vis mer



Bare turbo

Saab 9-5 vil visstnok komme i tre ulike utrustningsnivåer: Linear, Vector og Aero. Inledningsvis vil bensinmotorene være 1,6 turbo med 190 hk, 2,0 turbo med 220 hk, 2,8 V6 med 300 hk. På dieselsiden vil toliteren forsyne 160 hk med enkel turbo og 190 hk med dobbelturbo.

Firehjulsdrift fra Haldex vil nok bli utbredt i denne modellrekken.

Mer følger

Dette er selvsagt tidlig og ufullstendig (og ufrivillig - fra Saabs side,) informasjon og vi vil komme tilbake med mer fullstendig og utfyllende beskrivelse med priser, utrustning, motorisering når dette foreligger.