Peugeot sliter for tiden, tross en dynamisk modellrekke og design som slår an. Økonomiske vanskeligheter i Europa veier tyngst. Men konseptbilen Onyx vitner om optimisme og stå-på-vilje. Foto: Peugeot
Peugeot sliter for tiden, tross en dynamisk modellrekke og design som slår an. Økonomiske vanskeligheter i Europa veier tyngst. Men konseptbilen Onyx vitner om optimisme og stå-på-vilje. Foto: PeugeotVis mer

Mitt navn er Onyx, Peugeot Onyx

Nok en superbil? Nja... Enda en konseptbil? Mjoo... Men Peugeot Onyx vil symbolisere noe mer.

Peugeot Onyx skal vises på Paris-messen om noen dager, der den vil bli sett av godt over en million besøkende.

Bilens fasong er noe for seg selv, men viser tydelig at de entusiastene som har utviklet konseptbilen Onyx har latt seg inspirere av racing-verdenen.

Kobber!

Men dette er en bil som vil fortelle en god del mer enn fart og dynamikk. Materialvalget er eksempelvis et kapittel for seg. Dørene og skjermene er rett og slett formet av en høykvalifisert håndverker med utgangspunkt i en eneste stor kobberplate. Kobberet er så pusset speilblankt og forblir ubeskyttet for å gjenspeile tiden som går etter hvert som elementene setter sine spor. Slik skal Onyx være et "levende" produkt.

Dette er langt fra nye takter fra den kanten. Les her om Peugeots super-GT fra 2008!

Peugeot Onyx: Eksteriør

Peugeot sliter for tiden, tross en dynamisk modellrekke og design som slår an. Økonomiske vanskeligheter i Europa veier tyngst. Men konseptbilen Onyx vitner om optimisme og stå-på-vilje. Foto: Peugeot
I tillegg til superbilen, er Onyx også en trehjuling og en sykkel - også de i kobber og karbon.
Peugeot sliter for tiden, tross en dynamisk modellrekke og design som slår an. Økonomiske vanskeligheter i Europa veier tyngst. Men konseptbilen Onyx vitner om optimisme og stå-på-vilje. Foto: Peugeot


Skulptur

Andre deler av karosseriet er i karbon og er i matt sort. Men materialene er en ting; bilen er også en studie i aerodynamikk der den fremstår som en skulptur hvis formgivning er diktert av en mest mulig effektiv luftstrømning for å favorisere effektiv fremdrift og marktrykk. Takformen hinter til en bil Peugeot allerede har satt i produksjon, nemlig den spenstig designede RCZ, som nylig er kommet i ny utførelse.

Les vår test av Peugeot RCZ her.

Hybrid

Onyx begrenser seg ikke til en designstudie. Her finner vi et avansert mekanisk produkt i tillegg, og det har selvsagt en dobbel misjon: Leve opp til den dynamiske designen med heftige ytelser, men også være i tråd med tidsånden og den teknologiske utviklingen hva angår miljøhensyn og energieffektivitet. Da snakker vi naturligvis hybrid drivlinje og effektiv dieselmotor.

Det vet vi at Peugeot kan en del om; les bare våre tester av firehjulsdrevne dieselhybrider:

Vi har kjørt Peugeot 508 RXH

...og før det: Peugeot 3008 HYbrid4

Peugeot Onyx: Interiør


V8 diesel

I forhold til de relativt fornuftige familiebilene vi har testet, er selvfølgelig Onyx på et ganske annet nivå - her har man virkelig slått seg løs. HYbrid4-teknologien er nemlig her basert på en V8-dieselmotor på relativt beskjedne 3,7 liter slagvolum (downsizing er et must i våre dager), men den yter 600 hestekrefter og disse overføres til bakhjulen via en sekstrinns sekvensiell girkasse.

Les også: Peugeot HX1 er både skulptur, limousin, flerbruksbil, dieselbil og hybrid!

Kinetisk boost

En tilleggseffekt på 80 hestekrefter blir tilgjengelig via lagret kinetisk energi fra tidligere retardasjon og oppbremsing - denne energien lagres i mellomtiden i en litiumion-batteripakke. Peugeot oppgir for øvrig ikke alle detaljer rundt hybridteknologien som er anvendt her.

Flat og bred

Mer konkret: Bilens dimensjoner. Onyx er ganske stor - særlig i bredden. Den er 465 centimeter lang og hele 220 centimeter bred - ikke noe å kjøre inn i et typisk parkeringshus, altså. Onyx er også svært lav - bare 113 centimeter. Vekten er nesten utrolig lav gitt spesifikasjonene: Bare 1.100 kilo, oppgir Peugeot - det er mindre enn en VW Polo.

Hjulene er en skikkelig showcar verdig; Michelin-dekkene er av dimensjonene 275/30-20 foran og 345/30-20 bak.