Mitsubishi-versting på plass i Norge

265 hestekrefter, firehjulsdrift, rå kjøreegenskaper, plass til fem og prislapp på 570.000 kroner. Før var det kun én bil som levde opp til så uvanlige krav - Subaru Impreza WRX STi. Men ikke nå lenger.


RUDSKOGEN (DinSide Motor): Den norske Mitsubishi-importøren har nemlig bestemt seg for å hente en svært spennende modell hit til landet - Lancer Evolution 8. Vi var heldige nok til å få en prøvetur med Mitsubishi-verstingen, som er av samme skarpe kaliber som Impreza WRX STI.

Det betyr blant annet at Evo 8 er basert på en firedørs sedan, Lancer, og at vi under panseret finner en firesylindret motor som yter hele 265 hestekrefter. I Japan produserer motoren forresten 280 hestekrefter, men 15 av disse måtte ofres for å tilfredsstille europeiske utslippskrav.

Tåler 7.500 omdreininger


Mens Impreza er utrustet med en bokser-motor, finner vi en mer normal rekkefirer i Evo 8. Fireren er utrustet med 16 ventiler og luften presses inn i sylindrene via turbo og ladeluftkjøler. De 265 hestekreftene er først på plass ved 6.500 o/min, noe som sier mye om denne motorens turtallsvillighet. Det som sier enda mer, er at rødmerkingen først er på plass ved 7.000 o/min og at turtallsperren først trer i funksjon ved 7.500 omdreininger.

Det at motoren er turtalls-villig, betyr overhodet ikke at den er turtalls-avhengig. Maks dreiemoment, som utgjør hele 355 Nm, er på plass allerede ved 3.500 o/min. Til sammenligning produserer Impreza-motoren 343 Nm ved 4.000 omdreininger.

Rå akselerasjon


I praksis oppleves Evo 8-kraftkilden som en relativt normal motor i de lavere delene av registeret. Det er først når man passerer 3.000 o/min at motoren virkelig begynner å avsløre sin sanne natur. Herfra og helt ut til rødmerkingen produseres nemlig en rå akselerasjon som akkompagneres av et ditto lydbilde. Skyvet i seteryggen er så voldsomt at følelsene trekkes mot motorer med langt større slagvolum og med dobbelt så mange sylindre.

Motoren særpreges også av å være uvanlig lettpustet. Lydbildet avslører nemlig at motoren trives bedre jo hardere den piskes. Et turbohvin ledsager motorlyden opp gjennom hele registeret, og setter en ekstra spiss på opplevelsen.

6,1 sekunder


Selv om Evo 8-motoren, i hvert fall på papiret, er sterkere enn Impreza-motoren, er Evo 8 merkelig nok noe noe tregere enn Impreza. Mens Subaru hevder at Impreza WRX STi klarer 0 til 100 på 5,5 sekunder, oppgis Evo 8 å klare samme øvelse på 6,1. Det skulle vært usedvanlig moro å teste de to bilene under samme forhold og finne ut om Impreza virkelig er 0,6 sekunder raskere enn Evo 8. Vi kan imidlertid love at Evo 8 er rask nok for de fleste.

Vi fikk gleden av å teste Evo 8 både på vei og bane. Les mer om firehjulsdrift og kjøreegenskaper her.