SPENNENDE: Mitsubishi kommer med spennende nyheter. Det kan raskt bli en vinner om den ender opp i Norge. FOTO: MITSUBISHI
SPENNENDE: Mitsubishi kommer med spennende nyheter. Det kan raskt bli en vinner om den ender opp i Norge. FOTO: MITSUBISHIVis mer

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi strammer greper om hybrid-markedet

Mitsubishi Outlander PHEV får en storebror med 15 mils rekkevidde på strøm

Motorshowet i Paris er ett av verdens tre største, og sammen med Genevè motorshow et av høstens store høydepunkter for bilbransjen.

Verdenspremiere på Ground Tourer PHEV

Lista er ikke lagt lavt for Mitsubishi, sett med norske øyne. Nordmenn elsker hybridbiler, det er det ingen tvil om. Blant annet Toyota har støvsuget markedet i mange år, men det var frem til 2016. Biler som VW Golf GTE, Volvo XC90 T8, Mercedes-Benz GLE 500e og BMW X5 40e har meldt seg på.

Likevel er det ingen ringere enn Mitsubishi Outlander som hviler på salgstoppen. Bare i løpet av de to første månedene i 2016 ble det solgt hele 639 eksemplarer.

Under årets motorshow i Paris skal vi derfor endelig bli vist enda en potensiell bestselger. Da får Mitsubishi Ground Tourer PHEV konseptbil sin verdenspremiere.

Den neste generasjonens SUV med ladbar hybrid teknologi vil ha en drivlinje med et tremotors system, med sin S-AWC firehjulsdrift som skal sikre fremkommelighet og lavt utslipp.

S-AWC-teknologien benytter systemene som allerede er tilgjengelig i bilen til å lese terrenget og dermed både bremse og trekke hjulene med best grep, ifølge Mitsubishi.

Når det kommer til ytelser for konseptbilen, kan vi forvente en elektrisk rekkevidde på opptil 120 kilometer og en hybrid rekkevidde på opptil 1200 kilometer.

KONSEPT: Mitsubishi viser frem sitt nye konsept under Motorshowet i Paris. FOTO: MITSUBISHI Vis mer

Viser ny Outlander PHEV

I 2017 kommer det også en oppgradert versjon av nevnte Norgesfavoritt Outlander PHEV (ladbar hybrid) og den tradisjonelle Outlanderen.

Begge modellene vil da ha nyheter som vi allerede har sett hos andre produsenter, som laserbasert frontkollisjonsassistent, dødvinkelvarsler og mye mer.

Den ladbare hybriden vil også gi deg muligheten til å prioritere elektrisk kjøring med egen bryter og helt opp til 120 kilometer i timen.

De elektriske motorene vil ligge både foran og bak, sammen med en bensinmotor som lader batteriet ved behov samtidig som en kan kjøre bilen med firehjulsdrift med kontroll på alle hjul. Det er det nevnte S-AWC systemet som her råder, og allerede finnes på Outlander hybrid.

LES OGSÅ:
Test av Mitsubishi Outlander PHEV

Forbrukstest Volvo XC90 T8