Mitsubishi slipper solen inn

Mitshubishi hiver seg på trenden med små kupè-carioleter. Vi har tatt en titt på nye Colt CZC.

Vis mer

Mitsubishi slipper solen inn

  1. Store bilder


Peugeot 206 var med sitt nedfellbare ståltak en trendsetter i småbilklassen. Siden har biler som Opel Tigra, Nissan Micra og delvis Citroën Pluriel fulgt etter. Også i klassen over har enkelte produsenter valgt å satse på kombiløsningen. Fordelene er åpenbare. Med ståltaket på fungerer kabrioleten som en hvilken som helst annen bil. Holdbarheten og fravær av vedlikehold gjør at den fremstår som mer praktisk enn det tradisjonelle stoffduktaket.

2-seter

Vis mer


Det finnes imidlertid også ulemper. En kombiløsning med ståltak krever mye plass og veier mer. Derfor er det litt merkelig at Mitsubishi har satset på bakseter i Colt CZC, i motsetning til Opel med sin Tigra. De er nemlig ubrukelig til alt annet enn frakting av bagasje, og CZC er i praksis en ren 2-seter. Fremme sitter man imidlertid godt, og interiøret for øvrig er som vi kjenner det fra vanlig tre- og femdørs Colt. Det betyr relativ frisk design og grei kvalitetsfølelse.

Penest med taket nede

Vis mer


Forvandligen fra kupè til kabriolet tar 22 sekunder og akkompagneres av voldsom piping og uling. Prosessen er automatisk, bortsett fra de to spakene i taket som man må dra til for å feste taket skikkelig. Med taket på ser CZC etter vår mening litt merkelig og klumpete ut. Men kabriolet er til for og kjøres med taket nede. Problemet er imidlertid at bagasjerommet da er kraftig innskrenket, men med de to ledige baksetene burde kapasiteten rekke for to voksne på tur. Pininfarina står for produksjonen av takløsningen.

Lettkjørt

Vis mer


På det norske markedet vil bare en 1,5-liter på 109 hestekrefter bli tilgjengelig. Denne motoren finnes også i en turboversjon med 150 hester, men den norske importøren har valgt å ikke ta denne inn til landet. Den svakeste versjonen av 1,5-literen burde imidlertid være en motor som passer Colt CZC bra. Bunndraget er ikke all verden, men på litt høyere turtall er den ganske livlig. 0-100 går på 10,5 sekunder så fremt man bruker den femtrinns manuelle girkassa riktig. Den er lett og presis i sjaltingen og er med på å gjøre Colt CZC til en lettkjørt bil som med sine 388 centimeter egner seg fint til bykjøring.

Bra pris

Importøren har i første omgang tatt inn 27 eksemplarer. Prisen begynner på 255.000 og inkluderer utstyr som manuelt klimaanlegg, 16-tommers aluminiumsfelger og radio/CD med mulighet for MP3. Det gjør den til et gunstig kjøp sammenlignet med konkurrentene. Nissan Micra er for eksempel 16.000 dyrere, og den aldrende, tregere og dårligere utstyrte 206 CC koster bare 5.000 kroner mindre enn Colt CZC.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder