Mitsubishi Outlander

Outlander skal kjempe seg inn blant de mest kjøpte små SUVene. Det blir harde tak mot Honda CR-V, Subaru Forester, Nissan X-Trail og ikke minst Toyota Rav 4.

Mitsubishi Outlander

  1. Store bilder


SEVILLA (DinSide Motor):Mitsubishi har ikke akkurat sprøytet ut spennende nyheter i det siste. Den perioden er nå over. I mai er Outlander på plass, til sommeren kommer Grandis som skal erstatte Space Wagon og til høsten kommer det ny Lancer.

Glemte diesel

Under utviklingen av Outlander glemte man at diesel har sterk fremgang i Europa. Outlander får bare bensinmotorer. Først kommer det en toliter på 136 hestekrefter og manuelt gir. Skal du ha automatgir må du opp til 2,4-liters motor med 159 hestekrefter, men den kommer ikke før på slutten av året. På slutten av 2004 kommer det også en turbovariant som ifølge pressemeldingen skal ha mer enn 200 hestekrefter.

Grei motor

Motoren på 136 hestekrefter gjør en grei jobb i Outlander, men føles ikke som noen friskus. Bilen vi kjørte hadde gått kun 1.800 kilometer og det er mulig at den blir litt sprekere etter noen flere kilometer på veien. Vi ble tvunget til å gire ned i motbakkene, og forbikjøringer gikk litt tregt. I Spania er hastighetsnivået en del høyere enn i Norge og vi merket at verken turtallsvillighet eller trekkraft er av styrkene til Outlander 2.0.

4WD

Subaru Forester, som er den nærmeste konkurrenten, har lavgir som også kan kobles ut og inn i fart. Dette er praktisk hvis du skal jobbe tungt, og sparer kløtsjen for mye sluring og ufin behandling. Her er det ikke noe slikt, og allerede tidlig på sandete vei lukter det svidd. Girkassen med fem trinn er tungsjaltet, men ganske presis.

Firehjulsdriften fungerer bra og virker permanent. Forhjul og bakhjul tar altså tak samtidig. Det hindrer at forhjulene rekker å grave seg ned før bakhjulene rekker å koble seg på. Outlander har verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram.

God plass, men…

…det går utover bagasjerommet. Det er for lite, men importøren i Norge har en plan for forbedre det. Det blir bygget om i Norge, noe som vil øke høyden med rundt 20 centimeter. Dette høres kanskje litt rart ut, men konstruksjonen under lemmen i bagasjeromsgulvet er merkelig og utnytter plassen dårlig.

Menneskene har det bra i Outlander. Setene gir god støtte og det er god plass både foran og bak. Jeg nevner igjen mine 196 centimeter som greit kan plasseres i baksetet med forsetet i bakerste posisjon. Dette er med andre ord en bil hvor fire voksne kan reise behagelig over lengre distanser. Tre lavere mennesker går også greit i baksetet.

Komfortabel

Det er generelt behagelig å bli transportert i Outlander. I tillegg til raus plass og gode seter er det stille i kupeen. Vind og dekkstøy er lavt, og motoren høres kun på høye turtall.

Enkelt interiør

Outlander er ikke overlesset med tant og fjas. Kun det du trenger er der, og det er enkelt å bruke. Klimaanlegg og radio fungerer bra og ustyrsnivået fungerer greit fra billigste modell. Det starter på Comfort og den har klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås, elektriske drevne vinduer foran og bak, elektrisk drevne speil med varme og ISOFIX-fester til barneseter. Denne bilen koster 299.900 kroner. Går du opp til Comfort + får du også aluminiumsfelger, tåkelys og fargeavstemte speil. Da er prisen oppe på 309.900 kroner. Outlander Sport har i tillegg til dette automatisk klimaanlegg, skinnseter og ratt og girspak i skinn. Prisen for den er 334.900 kroner. Integrert stereo, fartsholder og multifunksjonsratt er ikke ting som kommer på Outlander.

Det finnes også en forhjulsdrevet variant som koster 279.900 kroner. Vi tror den blir vanskelig å selge som bruktbil siden de fleste vil ha firehjulsdrift i denne klassen. Vi anbefaler ikke den.

Konkurrenter

Tidligere i vinter testet vi fem populære firehjulstrekkere. Testen finner du på denne lenken. Vi kåret Honda CR-V til vinneren og det er den fortsatt, men Outlander hadde kommet forholdsvis høyt opp i testen hvis den hadde vært med. Den er lengre enn sine konkurrenter, den har gode priser, 5 års garanti og den ser lekker ut uten utvendig reservehjul.

Store bilder finner du her.