<b>ANSIKTSLØFTNING:</b> Mitsubishi har fått tilstrekkelig mange tilbakemeldinger på manglende «ansiktsuttrykk» på den nyeste generasjon Outlander, til at de har gjort noe med det. Og se det - det skal ofte ikke mere til! Til Norge kommer den oppgraderte modellen i september, kan importøren fortelle. Den blir bare en anelse annerledes enn USA-versjonen på bildet. Foto: MITSUBISHI
ANSIKTSLØFTNING: Mitsubishi har fått tilstrekkelig mange tilbakemeldinger på manglende «ansiktsuttrykk» på den nyeste generasjon Outlander, til at de har gjort noe med det. Og se det - det skal ofte ikke mere til! Til Norge kommer den oppgraderte modellen i september, kan importøren fortelle. Den blir bare en anelse annerledes enn USA-versjonen på bildet. Foto: MITSUBISHIVis mer

Mitsubishi Outlander fornyes

Mitsubishi har virkelig slått gjennom i folkesuv-markedet, særlig med suksessen Outlander. Nå fornyes den.

Det har manglet på offisiell informasjon om Europa-versjonen av den ansiktsløftede Mitsubishi Outlander. Men nå er introduksjonen av den kjærkomne oppgraderingen rett rundt hjørnet og kort tid etter sommerferien kan vi vente å få se den i Norge.

Vi har hatt svært mye pent å si om Mitsubishi Outlander, som kan regnes som den største folkesuven og er alene sammen med Nissan X-Trail om å tilby en tredje seterad i denne klassen.

Ladbar suksess

Noe Mitsubishi har vært helt alene om, har dessuten vært å tilby en slik bil i ladbar hybridform - Outlander PHEV. Det har gjort den spesielt gunstig her i landet, hvor avgiftslettelsene for denne typen bil har gjort dem relativt sett rimeligere enn tilsvarende biler med klassisk drivlinje. Den har da også hatt suksess og vært den suverent mest solgte ladbare hybriden til nå her i landet.

OGSÅ BAK: Hekken har også fått et mer dynamisk utseende. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Glemte designeren

Men det var en ting vi savnet da modellen ble introdusert i 2012, og det var design. Altså formgivning med en idé.

Er du enig?

Er Outlander blitt tøff å se på slik? (Avsluttet)
Ja(66%) 2747
Nei(28%) 1178
Vet ikke(6%) 264
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det kunne virke som om den japanske produsenten hadde glemt å ta en designer med i utviklingsteamet og latt ingeniørene utvikle en god, romslig, praktisk og effektiv bil - uten å gi den noen som helst form for designmessig uttrykk, personlighet eller karisma.

Mitsubishi har gått i denne fellen ved noen anledninger tidligere, blant annet med en modell med nettopp det svært misvisende navnet ... Carisma (her er vår test av den fra år 2000).

Men de har også vist før at de kan bedre og Outlander er vel et av de få eksemplene vi kan nevne på en bil der en ny generasjon faktisk ser mer gammelmodig ut enn forrige generasjon!

NY GIV: Med denne snuten, oppgradert interiør og understell og mer utstyr, tror vi Outlander vil oppleve en ny vår... til høsten. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Vi ble forberedt

Men nå blir det andre boller! Og for dere som drar kjensel på det nye oppsynet Mitsubishi skal utstyre Outlander med, kan det henge sammen med at den nye fronten ikke er svært forskjellig fra den vi tidligere viste da vi omtalte konseptbilen Mitsubishi Concept S.

Den nye designen integrerer dessuten elementer vi har sett på konseptbiler som XR-PHEV II og GC-PHEV.

Nå med markant identitet

Om man liker de nye linjene eller ikke, er selvsagt en smakssak, men nå har den i hvert fall et markant og gjenkjennelig uttrykk. De avrundede kantene er skarpere og kromdetaljene er nye og fremhever den store grillen. Hekken er redesignet med ny støtfanger og nye baklykter med LED-lamper.

IKKE GT: Outlanderen vi får i Norge vil selvsagt ha andre skilter og mangle GT-logoen. Ellers blir det omtrent slik. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Det er også blitt gjort forbedringer i interiøret, blant annet forteller Mitsubishi at rattet er nytt - og da håper vi også med bedre justeringsmuligheter - samt at den elektriske servostyringen er forbedret. Også kommunikasjons- og underholdningssystemene (- såkalt infotainment, som vi ville valgt å forkorte KUS), samt setene, skal være oppgradert. Outlander kan leveres med radarbasert antikollisjons-varsling, vinglevarsler og adaptiv fartsholder som automatisk holder avstand til bilen foran.

TØFF I TRYNET: Dette ble noe helt annet. Etterpåklokskap har ikke kommet for sent for Mitsubishi. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Oppgradert kjøreopplevelse

Det skal i tillegg være gjort noen justeringer på understell og fjæring samtidig som en innsats skal være gjort for å redusere lydnivået i kupéen, takket være bedre isolerte ruter og lister pluss generelt bedre lydisolasjon.

På motorsiden vet vi i skrivende stund ikke om noen endringer - det vil vi i så fall komme tilbake til. Outlander tilbys i dag som den nevnte ladbare hybriden med tilsammen 203 hestekrefter, samt versjoner med både bensin- og dieselmotorer, begge på 150 hester.

Vegard Werner, som er produktsjef i Mitsubishi Motors Norge, kan opplyse at den fornyede Outlander kommer til Norge i midten av september.

FORTSATT FUNKSJONELL: Sett fra denne vinkelen, blir vi minnet om at det fortsatt er den samme bilen i bunn og grunn, men i forbedret utgave. Og det vil kundene nok sette pris på. Foto: MITSUBISHI Vis mer