DET VIKTIGSTE ER UNDER SKALLET: Nå er omsider produksjonsversjonen av den ladbare hybridversjonen av neste generasjon Outlander klar for å vises for publikum. Outlander PHEV er navnet. Foto: Mitsubishi
DET VIKTIGSTE ER UNDER SKALLET: Nå er omsider produksjonsversjonen av den ladbare hybridversjonen av neste generasjon Outlander klar for å vises for publikum. Outlander PHEV er navnet. Foto: MitsubishiVis mer

Mitsubishi med hybrid Outlander

Nå kommer en klassisk folke-SUV for første gang som ladbar hybrid.

Dagens Mitsubishi Outlander er moden for utskiftning, som vi annonserte tidligere i år. Vi lot oss overraske over at designen på den nye modellen fremstår som mer konservativ enn på den utgående - som vi for øvrig lot oss begeistre over og kalte "den nye norgesbilen" da den kom på markedet.

Under 0,2 liter per mil

Men bilens egenskaper er uansett det viktigste, og det vil vi komme tilbake til ved lansering. Nyheten i dag er at den ladbare hybridversjonen av kommende Outlander, som vi tidligere har annonsert, nå kommer i produksjon - under navnet Outlander PHEV - og skal vises på bilutstillingen i Paris som åpner i slutten av september. Poenget er selvsagt å kunne vise en bil som har et eksepsjonelt lavt forbruk og derav følgende utslipp av forurensende avgasser. Målinger etter den offisielle EU-syklusen skal indikere et snittforbruk på mellom 0,16 og 0,17 liter per mil.

To småbilmotorer

Og det skal gi den relativt store SUV-en en rekkevidde på cirka 880 kilometer. Mitsubishi har ikke behøvd å lete lenge for å finne den elektriske delen av bilens drivlinje; det dreier seg nemlig om systemet som allerede finnes i elbilen Mitsubishi i-MiEV, som var Norges mest solgte elbil i fjor.

Hvem hadde trodd? Liten elbil solgte 1.000 på ett år

I Outlander PHEV finnes to elmotorer: En som driver forakselen og en som tar seg av bakakselen. Bilens firehjulsdrift kalles Twin Motor 4WD. Bensinmotoren er en toliters rekkefirer kjent fra andre modeller (MIVEC).

Elmotorene forsyner både for- og bakaksel med 84 hestekrefter hver, mens maksimalt dreiemoment er 137 newtonmeter på forakselen og 195 newtonmeter på bakakselen..

DET VIKTIGSTE ER UNDER SKALLET: Nå er omsider produksjonsversjonen av den ladbare hybridversjonen av neste generasjon Outlander klar for å vises for publikum. Outlander PHEV er navnet. Foto: Mitsubishi
DET VIKTIGSTE ER UNDER SKALLET: Nå er omsider produksjonsversjonen av den ladbare hybridversjonen av neste generasjon Outlander klar for å vises for publikum. Outlander PHEV er navnet. Foto: Mitsubishi


Valg av kjøremodus

I Outlander PHEV velges automatisk den kjøremodus som passer best til forholdene: Ren eldrift på begge aksler, hybridmodus, hvor bensinmotoren fungerer som generator som forsyner elmotorene med strøm, og til slutt "parallell-hybrid"-modus, hvor det er bensinmotoren som sørger for det meste av fremdriften, med assistanse fra elmotorene. Denne modusen velges når ekstra krefter trengs - full akselerasjon, forsering av en bratt bakke - eller når batteriet har lite gjenstående kapasitet.

55 km på strøm - fornybart

Litiumion-batteripakken har en kapasitet på 12 kWt og det skal gi en rekkevidde med ren eldrift på 55 kilometer per lading. Føreren kan til enhver tid velge å skifte til "lade-modus", hvor bensinmotoren trer inn og lader batteriet, for eksempel hvis det er ønskelig på et senere tidspunkt å kunne kjøre kun på strøm (i bykjernen, for eksempel). Full opplading fra stikkontakt skal ta 4,5 timer mens hurtilading til 80 prosent kapasitet skal ta en halvtime.

Nøkkelord: Ladbar

La oss presisere: "Plug-in Hybrid" heter på godt norsk "ladbar hybrid", bare så det er klart . Det betyr at bilen har en forbrenningsmotor i kombinasjon med en eller flere elektromotorer, og at batteripakken som forsyner sistnevnte med energi kan lades opp via en stikkontakt og/eller en hurtiglader på samme måte som en "ren" elbil.

Bra - og mindre bra

Ulempen er at bilen er mer komplisert - og tyngre - enn både rene bensin/dieselbiler og rene elbiler på det mekaniske plan. Fordelene er lavere utslipp i forhold til biler med kun forbrenningsmotor og lengre rekkevidde i forhold til elbiler (Typisk fra 25 til 60 kilometer bare på eldrift), altså nok til å kjøre utslippsfritt i byen og til rimelig pendling for de fleste.

Stadig flere

Per i dag har vi i DinSide stiftet bekjentskap med følgende ladbare hybrider som henvender seg til massemarkedet: Toyota Prius Plug-in Hybrid, Chevrolet Volt og Opel Ampera. Den mest besnærende løsningen vi har fått teste ut er imidlertid Volvos diesel-hybridløsning som finnes i Volvo V60 D6 AWD (også kjent som Volvo V60 diesel Plug-in Hybrid).

Når det gjelder Mitsubishi Outlander PHEV, vil den lanseres tidlig neste år i Japan, og deretter vil den introduseres i Europa, Nord-Amerika og andre markeder.

Mer om ladbare hybrider