Mitsubishi Lancer 1,6i 1994: For høy CO verdi

Bilmerke: Mitsubishi Lanser GLI
Motor: 1.6 bensinmotor, innspr.
Årsmodell: 1994
Kilometerstand: 165.000

Problem: For høy CO verdi.
Andre måleverdier fra denne testen er OK. Motoren går normalt. Litt høyt tomgangsturtall, muligens. Bruker litt mye bensin, i henhold til tidligere eier.
Har vært på Mitsubishi-verksted for å sjekke hva som er feilen. Teorier er følgende: Innsprøytningsdysene er litt utette? Anbefales å kjøre et par tanker med tilsetningsmiddel for å rense bensinsystemet. Det er også nevnt at eksoskatalysatoren kan ha blitt dårlig. Og kanskje bør skiftes.

For meg så virker det som om man må angripe bensintilførselen først, og håpe at dette løser problemet. Men å skifte innsprøytningsdyser, er det en omstendelig og dyr affære? Øke temp til vintertermostat, har det noen effekt? Tiden går og siste frist for EU godkjenning nærmer seg raskt. Forslag til hva jeg bør gjøre?

Har kjørt ca 30 mil med rensetilsetning, men fortsatt for høyt CO innhold i henhold til måling. 2 av verdiene (muligens HC og Lambda) var visst ok ved siste måling.

Svar: Først og fremst vil jeg anbefale deg å sjekke eksosanlegget. Et lite hull her vil forstyrre måleresultatene en del. Har bilen en temperaturføler som ikke fungerer som den skal så vil bensinblandingen bli for høy. Er bensintrykket for høyt på grunn av en defekt bensintrykkregulator eller en løs/defekt vakuumslange på denne så vil CO% bli for høy. Tett eller fuktig luftfilter vil sørge for høy CO%. Utette dyser har jeg lite tro på, men har du kjørt med et bensinfilter som er fullt av vann og dritt så er også dette mulig. Går motoren kald på grunn av en defekt termostat så kan det hjelpe med en ny termostat, men du trenger ikke å montere en vintertermostat.