Mitsubishi Lancer - Traust og trygg

Mitsubishi er ikke blant dem som spytter ut modeller hvert år, men det skal det bli en forandring på nå. I løpet av fem år skal Mitsubishi lansere 15 ny modeller.

Mitsubishi Lancer - Traust og trygg

  1. Store bilder


HELSINKI (DinSide Motor): Det begynte med en oppgradert Space Star. Etter det kom Outlander og nå har vi altså kjørt den nye Lancer-modellen. På begynnelsen av 2004 kommer råskinnet EVO VIII, og senere på året kommer flerbruksbilen Grandis som erstatter Space Wagon.

To karosserier

Navnet Lancer er 30 år gammelt og Mitsubishi kaller dette for den niende generasjonen. Dagens modell kommer i to karosserivarianter som er sedan og stasjonsvogn. Mitsubishi velger å støtte seg på Space Star hvis kundene spør etter fleksibil.

I likhet med Outlander har Mitsubishi foreløpig også "glemt" å lage dieselmotor til Lancer. Det ligger et par år frem i tid. Lancer finnes foreløpig med tre motorer, men kun to av disse kommer til Norge. Den minste motoren er en 1,3-liter med med 82 hestekrefter og 120 newtonmeter. Den leveres kun til sedanen, og vi fikk ikke anledning til å prøve den under lanseringen. I følge pressemeldingen skal den klare 0 til 100 kilometer på 13,7 sekunder med manuell girkasse.

Stasjonvognen vi kjørte med 1,6-liters motor og 98 hestekrefter er mest sannsynlig den som vil selge best her hjemme. Denne passer bilen godt, og leverer 0 til 100 kilometer på 12,6 sekunder.

Det finnes også en versjon med en toliters motor. Den blir ikke tatt inn til Norge.

God å kjøre

Vi har prøvd 1,6-literen både med manuell og automatisk girkasse. Begge deler fungerer greit, men med automatgir blir den en del tregere, og du mister et gir. De som er komfortable med å gire selv bør velge manuell girkasse. Lancer er god på veien, og retnings-stabiliteten er det ingenting å si på. Styringen er presis og bilen er forutsigbar til tusen. Veldig mye av testruten var lagt til gamle spesialetapper fra det finske rallyet, og dette er grusveier som er veldig kuperte. Her fikk vi kjenne litt på hvordan bilen oppfører seg på løst underlag. Girkassen er presis og lettsjaltet.

Plass

Det er god plass til mennesker i Lancer. Mine nesten to meter på sokkelesten går greit inn i baksetet med forsetet i bakerste posisjon. Da sitter jeg også greit foran. Bagasjerommet derimot, har den samme usmarte konstruksjonen som på Outlander. Altfor mye plass går bort i smårom og reservehjul. På Outlander har Mitsubishi bestemt seg for å lage en ny bagesjeromsbunn, og det er nødvendig her også. Lancer er uansett blant de lengste i klassen, og strekker seg forbi både Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla, VW Golf og Peugeot 307.

Traust

Teknisk har Lancer kommet godt ut av det. Det virker som om bilen fungerer strålende, men i interiøret finner vi hverken elegante eller ekslusive løsninger. Dashbordet er utformet i for harde plastmaterialer og den har heller ikke integrert radio. Instrumentpanelet er også helt sort uten innramming av de forskjellige meterne. Brytere og betjeningorganer er funksjonelle, men er estetisk ikke helt med. En sort trelist i dashbordet klarer ikke å redde totalinntrykket, men hjelper litt. Setene fungerer også greit, men i forhold til konkurrentene er de trukket i triste stoffer.

Sportsmodell

Noe av dette kan rettes opp ved å velge en sportsvariant. Vi har dessverre ikke kjørt den heller, men vi har sett den. Den har mye penere instrumenter, 16-tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell (senket 3 centimeter), Momo-ratt, sportsstoler i et mye penere setetrekk og litt styling. Denne modellen så mye mer apetittelig ut, og er helt klart verdt prispåslaget på 10.000 kroner.

Prisen på stasjonsvognen med 1,6-liters motor starter på 215.900 kroner. Da får du klimaanlegg, elektrisk drevne vinduer foran og bak, fjernstyrt sentrallås, seks kollisjonsputer og to ISOFIX-fester standard. Radio og CD-spiller må du kjøpe i tillegg. Vi ville også kjøpt den nevnte sportspakken. Automatgir koster 14.000 kroner.

Konkurrenter

Ford Focus starter på 210.000 kroner med 100 hestekrefter og klimaanlegg. VW Golf er 8 centimeter kortere og starter på 227.010 kroner med 105 hestekrefter og klimaanelgg. Toyota Corolla 1.4 Sol har 97 hestekrefter og starter på 216.000 med klimaanlegg. Corolla er 9 centimeter kortere enn Lancer. Peugeot 307 XS starter på 225.400 med hele 110 hestekrefter og klimaanlegg inkludert. Denne er også kortere enn Lancer. Alle disse bilene er litt kortere enn Lancer, men prisutslagene er ganske små. De er i hvertfall mer ekslusive, men ingen kan slå i bordet med 5 års garanti som Mitsubishi. Valget må bli å prioritere mellom garanti som gir maksimal trygghet, eller mer elegante biler fra andre merker.

Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder