Mitsubishi jubilerer med Evo X

Mitsubishis etter hvert smått legendariske Lancer Evolution jubilerer og kommer i utgave nummer ti.

Mitsubishis rallyinspirerte familiesportsbil Lancer Evolution har oppnådd en helt spesiell status i bilmiljøer verden over. Delvis takket være en film som The fast & the furious, men først og fremst på grunn av råskapen og de imponerende egenskapene som de ni foregående utgavene har kunnet vise til.

Karosseriet er hentet fra den langt mer anonyme og ordinære mellomklassebilen Lancer. Men i rallyinspirert utgave har den forandret personlighet fullstendig. Takket være morsomme turbomotorer, avansert firehjulsdrift og svært spenstige kjøreegenskaper, har dette vært blant de bilene som har tilbudt desidert mest kjøreglede per krone. Den tiende utgaven burde i alle fall ikke være noe dårligere på dette.

Motor

Vis mer

Mitsubishi jubilerer med Evo X

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Motoren har nemlig blitt enda sterkere og yter nå 295 hestekrefter og 422 newtonmeter. Noen 0-100-tall er ikke oppgitt, men vi snakker et godt stykke ned på 5-tallet. Vekten på den turboladde 2,0-literen skal også være redusert med 12 kilo takket være bruken av aluminium.

Dobbeltkløtsj

En detalj som trolig vil bidra ytterligere til de friske ytelsene er en splitter ny dobbeltkløtsjgirkasse ved navn SST som kan veksles manuelt eller automatisk. Alternativt kan man krysse av for en manuell femtrinnskasse, men det føles vel litt som å velge kassettspiller fremfor iPod.

Avansert firehjulsdrift

Girkassen formidler kreftene til et oppgradert firehjulsdriftssystem. S-AWC innholder blant annet en aktiv senterdifferensial som fordeler kreftene mellom frem- og bakhjul etter hva som til en hver tid er hensiktsmessig. Også i den bakre differensialen er ting mer avansert enn vanlig. Et system som kalles Active Yaw Control (AYC) fordeler kreftene mellom bakhjulene basert på en rekke parametre som rattutslag, g-krefter og gasspådrag.

Sjåføren kan forøvrig velge mellom tre programmer for asfalt, grus eller snø.

For bedre stabilitet har man økt både akselavstand og sporvidde. Selve karosseriet skal også være langt stivere. Overhenget foran har minsket med 20 millimeter og batteriet sitter nå i bagasjerommet. Bedre vektbalanse, med andre ord.

Når den en gang kommer neste sommer

Bilen på bildet er høyrerattet og ment for det japanske markedet. Europa må vente til neste år på sin versjon som trolig ikke kommer til å skille seg nevneverdig fra den japanske utgaven. Til Norge kan vi forvente bilen like over sommeren 2008.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder