Sideveis stolpetest ga fare for alvorlig skade i brystregionen. (Simulerer skrens inn i et tre eller lyktestolpe). Foto: Euro NCAP
Sideveis stolpetest ga fare for alvorlig skade i brystregionen. (Simulerer skrens inn i et tre eller lyktestolpe). Foto: Euro NCAPVis mer

Mitsubishi i-MiEV i kollisjonstest

Mange har lurt på hvordan elbiler vil klare seg i tilfelle kollisjon. Svarene begynner å komme.

Trafikksikkerhets-organisasjonen Euro NCAP offentliggjorde i dag syv resultater fra en ny runde kollisjonstester etter det fornyede regimet som trådte i kraft i 2009. Fra mange hold knyttet det seg størst spenning til hvordan den første full-elektriske ladbare personbilen som har vært gjennom Euro NCAP-testen ville gjøre det.

Vi hadde allerede en første indikasjon i og med at den uavhengige tyske bilorganisasjonen ADAC allerede hadde testet denne bilen og kommet til et ganske tilfredsstillende resultat.

Også Peugeot og Citroën

Euro NCAP-resultatene er identiske for de tre elbilene Peugeot iOn, Citroën C-Zéro og Mitsubishi i-MiEV da det i grunnkonstruksjon, sikkerhetsstruktur og -systemer samt drivlinje dreier seg om den samme bilen. Et av de vesentligste aspektene ved denne testen var å finne ut hvordan batteriet ville komme ut av den simulerte ulykken, både hvorvidt det ville være godt nok beskyttet inne i strukturen og om den automatiske avstengningen av strøm fra høyspennings-batteriet ville fungere som den skulle.

Se filmen her:


Les om vår prøvekjøring av publikumsversjonen av i-MiEV her.

Les her om hvordan vi opplevde tvillingen Citroën C-Zero.

Aldrende modell

Mitsubishi i-MiEV gikk for øvrig gjennom de samme testprosedyrene som enhver annen bil. Det må tas i betraktning at bilens struktur ikke er ny; Mitsubishi i (som er versjonen med bensinmotor), ble lansert i 2006. Kollisjonstesten viste da også at strukturen ble belastete helt på grensen av hva den kunne tåle og om overlevelsessjansene er gode, er det risiko for skader både på overkropp og ben, hvilket gir vurderingen "på grensen" ("marginal") for disse.

Batteriet trygt

Når det gjelder de elektriske komponentene og da hovedsaklig batteripakken, ble disse overhodet ikke berørt av kollisjonen og forble intakte. Det ble verken vurdert fare for overledning eller branntilløp.

Totalscore

Alt i alt fikk Mitsubishi i-MiEV fire stjerner av fem mulige. For beskyttelse av voksne fikk bilen 26 poeng eller 73 prosent av maksimalscore. Nakkeslengbeskyttelsen fikk en god score. Barnebeskyttelse ga 38 poeng eller 78 %. Fotgjengerbeskyttelsen ble bedømt som god på høyde med støtfangeren, men svak ellers. Resultat: 17 poeng / 48%. For øvrig fikk i-MiEV / iOn / C-Zero seks poeng for sikkerhets/varslingssystemer, altså 86%.

Den fullstendige oversikten over Mitsubishi i-MiEVs kollisjonstest finner du her.

Føreren etter frontkollisjonen Foto: Euro NCAP
Tilstrekkelig god barnebeskyttelse. Utstyr: Britax Römer DUO pluss ISOFIX. Foto: Euro NCAP
Nakkeslengbeskyttelsen i i-MiEVs sete ble bedømt god. Foto: Euro NCAP
Frontkollisjonen Foto: Euro NCAP
Sideveis stolpetest ga fare for alvorlig skade i brystregionen. (Simulerer skrens inn i et tre eller lyktestolpe). Foto: Euro NCAP