Klassens best solgte ble en elbil - med god margin. Nå ruller det over 1.000 i-Miev i Norge.
Klassens best solgte ble en elbil - med god margin. Nå ruller det over 1.000 i-Miev i Norge. Vis mer

Mitsubishi elbil nr. 1.000

Hvem hadde trodd at ett enkelt merke kunne pushe 1.000 elbiler på et år i Norge?

I dag feirer den norske importøren av Mitsubishi, Motor Gruppen, et litt spesielt resultat. En milepæl er på mange måter nådd av importøren, som i dag overleverte sin solgte elbil nummer 1.000 til kunde. Bilen er selvfølgelig deres lille Mitsubishi i-Miev.

Miljø og utviklingsminister Erik Solheim var til stede og foretok overleveringen av Mitsubishi i-Miev nummer 1.000 til kunden, Torkel Aamodt Thorsen.

Elbilen, bil nummer én

Tok en sjanse

Direktør i Motor Gruppen, Bernt G. Jessen, forteller til DinSide at han skapte store øyne hos enkelte kollegaer i Japan før elbilsalget startet. Jessen hadde stor tro på i-Miev som produkt dersom rammebetingelsene ble riktige. På spørsmålet fra sine japanske sjefer om hvor mange han kunne selge vakte det oppsikt da han svarte 1.000 biler. Jessen innrømmer at han ble varm i toppen av sitt eget svar, men var villig til å ta sjansen.

Direktør i Motor Gruppen, Bernt G. Jessen, tok en risiko i sine estimater for Mitsubishi i-Miev. Nå har han lykkes. Foto: Knut Moberg Vis mer


Elbilene raser i pris

God prestasjon

Men hvor godt gjort er det egentlig å selge 1.000 eksemplarer av en nisjebil på ett år? For å sammenligne har vi satt opp en oversikt over hva en del andre populære biler har solgt hittil i år (ut november). Isolert har Mitsubishi i-Miev faktisk solgt bedre enn dem alle, noe vi betviler at noen ville satt penger på for et år siden. I tillegg skal det legges til at i-Miev er den overlegent mest solgte småbilen, i A-segmentet.

Her er tallene:

Volvo S60 - 506 stk
Audi A6 – 552 stk
BMW 1-serie – 790 stk
BMW 3-serie – 988 stk
Fiat 500 – 418 stk
Honda CR-V - 796 stk
Mazda 6 – 536 stk
Mini, alle modeller sammenlagt – 734 stk
Renault, alle modeller sammenlagt – 790 stk

Leie, kjøpe, eller begge deler?

Søskenmodeller

Erik Solheim (tv)ga kunden (midten) nøklene til sin nye i-Miev. Her sammen med Ryuichi Hasuo, General Manager i MMC. Vis mer


Det stopper likevel ikke der. Om vi ser på i-Miev som modell, så har den to søsken i Citroën C-Zero og Peugeot i-On. Ingen av disse har vært like lenge på markedet som i-Miev, men om vi legger til salget av disse i tillegg, så ender vi opp på totalt 1.380 solgte biler av denne modellen, noe entusiastene rundt elbiler må være fornøyd med.

Deretter kommer salget av alle andre elbiler i tillegg. Det eneste som nå mangler er at Nissan får opp dampen med Leaf. Til nå er det registrert 236 biler i Norge av Leaf, men det er inngått langt flere kontrakter.

Norge fremstår med dette som et klart foregangsland for elbiler.

Importøren har lekt seg med kalkulatoren, og kommet frem til at hver og en av de solgte i-Miev'ene sparer samfunnet for cirka 25.000 tonn CO2 hver i løpet av sin levetid, estimert til 15 år. Dette dersom de erstatter en bil med forbrenningsmotor og et utslipp på 150 gram CO2 per km.

Nissan Leaf, terningkast 6