Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Mitsubishi Concept PX-MiEV

GENEVE (DinSide Motor): At Mitsubishi kan lage elbiler har de bevist med lille i-MiEV. Og utviklingen går videre.

Mitsubishi Outlander, SUVen som har gjort det riktig så bra her i landet, fikk nylig en oppgradering (som vi har testet med diesel og automat - les om det her). Det er delte meninger om hvorvidt "faceliften" var vellykket, men tøff ser den i hvertfall ut.

Ladbar hybrid

Det synes vi også denne karen gjør. Her har Mitsubishi utviklet et hybridkonsept, som ser ut til å interessere stadig flere produsenter og som er neste trinn på hybridstigen i forhold til det Honda Insight, Toyota Prius og Lexus RX 400h/450h hittil har representert. Også eksempelvis Toyota, Volvo (som vi til og med har kjørt), og flere andre beveger seg i retningen av ladbare hybrider.

Mer elbil enn klassisk hybrid

Det som er spesielt med Mitsubishi Concept PX-MiEV - ja, for det heter den dessverre - er en kombinasjon av to elektromotorer og en 1,6-liters bensinmotor som både kan drive hjulene og fungere som generator, i tillegg til automatisk firehjulsdrift. Ja, og så dreier det seg om en SUV - mange nordmenns favoritt-hyttebil. Dermed ser bilen ikke ut som noen tradisjonell hybrid med sine rektangulære, men glatte og renlinjede former. Formgivningen skal, tross fravær av noen utpreget aerodynamisk profil, bidra til bilens energieffektivitet.

Kompakt crossover

Vi spekulerer i om en fremtidig Outlander kunne bli noe slikt. Riktignok er denne bilen mer kompakt, men den er da større enn Mitsubishis nye SUV - som vi også studerte i Genève. I lengden måler PX-MiEV 451 centimeter. Bilen er 183 centimeter bred og 165,5 centimeter høy. Akselavstanden er 263 centimeter. Vi snakker altså om en kompakt crossover/SUV.

Hva finner vi så under skallet og hva gjør denne konseptbilen - som nok peker vei mot Mitsubishi-fremtiden - interessant?

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Pressemeldingen fra Mitsubishi beskriver drivlinjen på følgende måte:

« - Front og bakhjul i Concept PX-MiEV drives av to permanent synkrone motorer, og er også tilpasset en 1.6 liter DOHC MIVEC som kan drive forhjulene i tillegg til å fungere som en generator. Plug-in hybridsystemet styres elektronisk og vil til en hver tid velge mest effektive kjøremodus basert på kjøreforhold og gjenstående batterikapasitet.

- MiEV Operativsystemet (MiEV OS) gir integrert kontroll av elektriske komponenter og bensinmotor, samt optimale ladeforhold og uttak i forhold til gjenstående batterikapasitet. Med dette oppnås en morsom, komfortabel og energieffektiv kjøreopplevelse. Kjørebatteriet kan også brukes som strømkilde for andre apparater ved nødstilfelle.

1. EV modus
Ved lav til middels hastighet vil Mitsubishi Concept PX-MiEV drives av elektrisk kraft på framhjulene. På snødekket underlag, i regn eller under andre mer krevende forhold vil systemet automatisk aktivere 4-hjulsdrift.

2. Serie hybridmodus
Når resterende energi i kjørebatteriet faller til et visst nivå vil systemet starte bensinmotoren for å generere elektrisitet, og vil automatisk skifte til serie hybridmodus. Også her vil systemet skifte til 4-hjulsdrift automatisk under krevende forhold.

3. Parallell hybridmodus
Ved høy hastighet drives bilen av bensinmotoren ettersom den opererer mer effektivt enn elmotoren under høye turtall. Ved behov vil systemet skifte til 4-hjulsdrift automatisk, og ved forbikjøringer og lignende situasjoner vil systemet sette i gang elmotorene foran og bak for fantastisk akselerasjon.

4. Regenerativ Modus
Når bilen kjøres med motorbrems for eksempel i lange nedoverbakker vil systemet automatisk skifte til regenerativ modus og lagre kinetisk energi i kjørebatteriet.

5. Lademodus
Som på eksisterende i-MiEV vil Mitsubishi Concept PX-MiEV kunne lades i et vanlig husholdningsuttak eller via en hurtiglader. I tillegg har Concept PX-MiEV et trådløst ladeprogram som lar føreren fjernstarte lading, eller for eksempel klimaanlegg, til en bestemt tid.

6. Strømkildemodus
Ved nødstilfelle og strømbrudd, samt på campingturer kan Mitsubishi Concept PX-MiEV brukes som en strømkilde for å drive andre elektriske apparater. Skulle energinivået i batteriene falle under et bestemt nivå vil bensinmotoren starte automatisk og fungere som en generator for å holde strømtilførselen ved like.

E-4WD

Concept PX-MiEV rommer Mitsubishis Super All Wheel Control system (S-AWC), konfigurert rundt et E-4WD (elektronisk drevet 4WD) system som kontrollerer moment til for- og bakhjul.

Det integrerte S-AWC systemet styrer blant annet:

  • E-AYC; Elektrisk styrt Aktiv Yaw Control som kontrollerer moment på høyre/venstre bakhjul og innhøsting av energi fra deselerering
  • ASC; Aktiv Stabilitetskontroll
  • ABS; blokkeringsfrie bremser»
  • Interiør:


    Koselig høyteknologi

    For øvrig er PX-MiEV en typisk konseptbil med en rekke eksperimentelle eller fremtidige teknologier. Dette gjelder interiøret, der for eksempel setetrekket skal eliminere allergifremkallende substanser, bakterier og dårlig lukt. Lakk og glass er varmereflekterende og det er individuell klimakontroll for hvert sete. Luftfilteret skal være spesielt avansert og bidra til å redusere tretthet. UV-A-stråling skal effektivt bli utestengt. Totalt går dette under betegnelsen Kolochi - som betyr et trivelig interiør.

    Konseptet integrerer også spesielt avansert sikkerhetsteknologi - hvorav en del allerede eksisterer på biler i luksusklassen.

    Tekniske data
      
    Elmotorer (fremme og bak)Permanent magnetsynkrone
    Ytelse60 kW (fremme og bak)
    Dreiemoment200 Nm (fremme og bak)
    Rekkevidde elmotorerover 50 km
    Bensinmotor1.6 DOHC MIVEC
    Ytelse85 kW (115 hk)
    Dreiemoment125 Nm
    Genereringskapasitet70 kW
    Drivstofforbruk0,2 liter per mil
    4X4elektronisk styrt (E-4WD)