Mitsubishi Colt utfordrer i småbilklassen

Nåværende Mitsubishi Colt er en bil vi knapt har nevnt i våre spalter. Grunnen til det er at Norge de siste årene har vært lite interessert i denne bilen. Til og med mai i år er det for eksempel bare solgt 50 stykker.

Mitsubishi Colt utfordrer i småbilklassen

  1. Store bilder
  2. Oversikt over motorer, utstyr og priser


BARCELONA (DinSide Motor): Grunnen til det er nok flere, men hovedårsaken er at nåværende Colt kun er utstyrt med tre dører. Tredørs kombikupeer er noe norske bilkjøpere ikke vil ha. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har tredørs kombikupeer kun 2,2 prosent av totalmarkedet, mens femdørsvariantene står for 25,8 prosent.

Utfordringen

Problemet er også at Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Peugeot 206 og Hyundai Getz gjør det svært bra. Hittil i år er disse bilene solgt i tilsammen 3.343 eksemplarer og her har nye Colt en kjempejobb foran seg. Honda Jazz som er en av våre favoritter følger på, men klarer ikke å hevde seg i toppen. Den finnes da også bare med én motor og i én utstyrsvariant, men i praktisk nytte blir også Jazz en kjempeutfordring for Colt. Jazz er den bilen i klassen med den mest geniale bakseteløsningen og desidert størst bagasjeplass.

Stor

Colt er også en stor bil. Den er lengre enn alle de nevnte konkurrentene bortsett fra Polo. Colt er derimot fem centimeter bredere enn Polo. Det merkes også når du setter deg inn i bilen. Den rommer greit fire normalt store personer. Foran er det rikelig med plass og de fleste bør klare å finne en brukbar kjøreposisjon. Rattet har ikke dybdejustering, men vi har vært borti andre biler hvor dette har vært et alvorligere problem enn det er i Colt. Takhøyden foran er enorm og setene sitter du godt i. De har for eksempel overraskende lang sittepute. Dashbordet er lettbrukt og en integrert radio med CD-spiller er på plass. Interiøret er friskt og materialvalget er spennende, og har ikke den typiske hardplast-finishen som vi ofte klager mye over.

Fleksibil

I baksetet har noen tenkt grundig gjennom hvordan det bør se ut. Baksetet kan nemlig justeres i lengden, du kan legge ned ryggen, slå det opp mot forseteryggen eller ta det helt ut. Det er også delt i forholdet 60:40 slik at dette kan gjøres individuelt på hver side. Ryggen på høyre forsete kan også legges ned. Dette gjør de mulig å frakte lange gjenstander. Bagasjeromsvolumet er ikke størst i klassen, men ok. Et sted måtte tydeligvis vike for de gode plassforholdene ellers i kupeen. Du finner en rekke bilder som viser dette blant de store bildene.

Motorutvalg

Colt kommer med 5 motorer. Det er tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Bensinmotorene strekker seg fra en 1,1-liter med 3 sylindre og 75 hestekrefter, via en 1,3-liter med 4 sylindre og 95 hestekrefter, til en 1,5 liter med 109 hestekrefter. På dieselsiden er det to tresylindrete motorer med 1,5 liters slagvolum og henholdsvis 68 og 95 hestekrefter. 109 hesteren gjorde Colt til en sprek bil med gode fartsressurser. Det gjorde også den store dieselmotoren, og Colt er overraskende fin å kjøre fort med. På motorveien er den både retningsstabil og ligger tungt og stødig på veien. Bykjøring er også greit selv om du ikke ser fronten på bilen. Baken er lurt utformet siden bakruten går rett ned og at bilen også stopper der. Den manuelle girkassen passer fint til bilen og vi ville ikke valgt den automatiske kassen. Det er ikke en skikkelig automatkasse, men en selvgirende manuell kasse. Den er treg og jobber ikke spesielt imponerende. Styr unna så sant du ikke har fullstendig kløtsjpedalallergi.

Colt er en meget spennende kandidat i klassen, og kommer med en rekke motorer og ustyrsnivåer. Oversikt over motorer, utstyr og priser finner du her.

Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder