Mitsubishi Mirage er beregnet på en rekke markeder verden over, og det spørs om det ikke har satt sitt preg på designen Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Mirage er beregnet på en rekke markeder verden over, og det spørs om det ikke har satt sitt preg på designen Foto: MitsubishiVis mer

Mirage: Billig Mitsubishi-alternativ

Mirage blir et nytt alternativ fra Mitsubishi i den rimeligste klassen. Har den det som skal til for å lokke kundene?

Mirage ble nylig presentert på bilutstillingen i Paris som en global bil mellom A- og B-segmentet. Med sine 371 centimeter er den ganske midt i mellom disse klassene størrelsesmessig. Men vekta er oppsiktsvekkende lav: fra 845 kilo!

Men i praksis vil denne bilen likevel posisjonere seg først og fremst mot de minste bilene. Mitsubishi har fortsatt Colt som går i kamp med de litt større småbilene, og de oppgir selv at det er biler som Kia Picanto og Skoda Citigo som er hovedkonkurrentene.

Global design?

Mirage er beregnet på alle verdensmarkeder og produseres i Thailand. Faktisk ble bilen allerede tidligere i år introdusert på det asiatiske markedet. Men det er altså nå den blir klar for Europa. Spørsmålet er om det globale preget gjør bilen mindre attraktiv i vår verdensdel. Vi syns i alle fall at Mirage designmessig ikke fremstår like moderne som eksempelvis Volkswagen up!. Smaken er fortsatt ganske forskjellig rundt om i verden, og det kan se ut som europeiske kunder ikke har vært førsteprioritet ved utformingen av designen.

Dette er nok uansett ikke den klassen design er viktigst, for i dette segmentet er det nok per i dag fortsatt viktigere å kunne tilby et praktisk og lettkjørt fremkomstmiddel til en gunstig pris.

Mitsubishi Mirage er beregnet på en rekke markeder verden over, og det spørs om det ikke har satt sitt preg på designen Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: MITSUBISHI
Foto: Mitsubishi
PRODUSERES I THAILAND: Produksjonskostnadene holdes nede, og dermed kan prisen presses ned til 100.000 kroner. Lav vekt og lave CO2-tall hjelper også, da de sørger for begrenset avgiftsnivå. Foto: Mitsubishi



To små motorer

Og det ligger an til at Mirage blir en forholdsvis rimelig bil, i alle fall sett i forhold til størrelsen. Noen norske priser er ikke klare, men de tekniske dataene borger i alle fall for lav avgiftsbelastning. To motorer blir tilgjengelige, en 1,0-liter og en 1,2-liter, med effekt på henholdsvis 72 og 80 hestekrefter. Sistnevnte motor kommer også med en trinnløs automatisk girkasse.

Samtlige versjoner ligger under 100 gram CO2 med grei margin, med minstemann som best med sine 92 gram. Mirage er i tillegg også uvanlig lett, med egenvekt fra 845 kilo. Faktisk er ikke ytelsene så verst heller for klassen, takket være at vekten er holdt såpass lav. 1,2-literen med manuelt gir gjør eksempelvis 0-100 på 11,7 sekunder.

Snart kommer Opel Adam

Salg

Den norske Mitsubishi-importøren forventer å ha bilen i salg hos norske forhandlere i april neste år. De regner også med å selge 700-1000 biler i løpet av et helt år, et tall som høres rimelig høyt ut i våre ører. Det er omtrent på nivå med hva Colt solgte i fjor. Salget generelt i denne klassen er ikke all verdens i Norge, men ganske kraftig fornying av segmentet den siste tiden kan kanskje endre så smått på dette etter hvert. Uansett er det ikke her nordmenn først og fremst legger igjen pengene sine når de skal kjøpe bil.