Minstemann fra Mercedes oppdatert

Mercedes’ lille A-klasse ansiktsløftes i stil med storebror B-klasse. Fokuset ligger på designendringer og reduserte forbrukstall.

A-klasse er Mercedes’ klart minste modell og nært beslektet med den større B-klassen som også får en midtlivsoppdatering omtrent samtidig. I motsetning til produsentens øvrige personbiler, har disse to forhjulsdrift og en generell konstruksjon som skiller seg en del fra eksempelvis C- og E-klasse.

Miljøfokus

Også i B-klasses tilfelle var forbruks- og utslippsreduksjoner blant de viktigste nyhetene. Med A-klasse tar man det enda et lite stykke, naturlig nok med tanke på A-klasses fordel rent størrelses- og vektmessig.

Blueefficiency

Vis mer

Minstemann fra Mercedes oppdatert

  1. Store bilder


Aller gjerrigst er tredørsversjonen av A 160 CDI som med tilnavnet Blueefficiency skal klare seg med 0,45 liter per mil. Det gir et CO2-utslipp på 119 gram. Det er omtrent det samme som tilsvarende modeller i kompaktklassen slipper ut og dermed ikke spesielt revolusjonerende. Grepene som tas i bruk er typiske og består hovedsakelig i optimert aerodynamikk, spesielt lettrullende dekk, vektreduksjon, regenerering av bevegelsesenergi og små motorjusteringer.

0,58

Også bensinmodellene A 150 og 170 kommer i Blueefficiencyutgaver, med både tre og fem dører. Minstemann klarer med sine 95 hestekrefter og 140 newtonmeter et forbruk på 0,58 liter per mil på blandet kjøring. Det resulterer i et utslipp av 139 gram CO2 per kilometer. Den 116 hester og 155 newtonmeter sterke A 170 har vi ikke tall for, men vi regner med at disse er noe høyere.

Start og stopp

Vis mer


I tillegg til grepene som er brukt på dieselmodellen A 160, får Blueefficiencyutgavene av A 150 og 170 et automatisk start-stopp-system som sørger for å slå av motoren når føreren setter en stillestående bil i fri og holder et lett trykk på bremsen. I det kløtsjen trykkes ned, startes motoren automatisk. Dette gir en forbruksbesparelse på 0,04 liter i bysyklusen.

Øvrige motoralternativer er 200, 200 Turbo, samt 180 og 200 CDI. Ingen tekniske data oppgis for disse motorene.

Designendringer

Vis mer


Rent visuelt skiller den ansiktsløftede utgaven seg fra den nåværende på typiske ting som nye frontlykter og støtfangere, litt større luftinntak, ny grill og annerledes baklys som dessuten blinker under nødbrems i hastigheter over 50 kilometer i timen. Innvendig er det ingen store forandringer, men materialvalget er oppgradert her og der og oppbevaringsplassen skal være større, i tillegg til nye koppholdere.

Parkeringshjelper

Mest interessant på listen over ekstrautstyr er nok en parkeringshjelper lignende den Volkswagen har som sørger for å lukeparkere bilen for deg. Luken må være minimum 519 centimeter

Den oppdaterte utgaven av A-klasse kommer trolig til Norge en gang ikke så lenge etter sommerferien. Prisene er ikke klare.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder