<B>MER HARMONI: </B>Nye 2-serie cabriolet har strukket seg hele 7,7 cm i forhold til den gamle 1-serie cabrioleten. Det betyr mye for helheten.  Foto: UWE FISCHER / BMW
MER HARMONI: Nye 2-serie cabriolet har strukket seg hele 7,7 cm i forhold til den gamle 1-serie cabrioleten. Det betyr mye for helheten. Foto: UWE FISCHER / BMWVis mer

Minst, men best

BMW's minste cabriolet har endelig fått stil - og blitt veldig mye bedre!

I forhold til gamle 1-serie cabriolet er den nye blitt noe bredere, mens den har vokst seg vesentlig lengre. Den måler nå 443 cm, som er hele 7,2 cm lengre enn 1-serie. Bredden er økt med 2,6 cm og akselavstanden er 3 cm lengre.

I fjor prøvekjørte vi BMW 2-serie Coupé og 4-serie Cabriolet i Las Vegas. Nå er det førstnevnte som har vært under kniven for å fjerne taket.

LES TESTEN: Dette er også en 2-serie - som flerbruksbil og firehjulstrekk!

Også bagasjerommet har vokst, og det skal nå romme det alle cabrioleter måles etter: nemlig to golf-bag'er. Med soft-toppen nede er det plass til 280 liter. Om regnskura kommer, øker plassen til 335, som er 30 liter mer enn da den het 1-serie.

Soft-toppen, som finnes i tre farger - svart, antrasittgrå eller brun med sølveffekt - felles elektrisk opp og ned i løpet av 20 sekunder - i opptil 50 km/t.

MED LUE: Soft-top er ikke det mest praktiske. Men BMW mener det skal synes at du kjører cabriolet selv når taket er oppe. Foto: BMW
ET SKONUMMER FOR LITE: Bakseteplassen er ikke stor. Selv småtroll vil få problemer med å vri til beina. Foto: BMW:
BRUKBAR ÅPNING: Bakseteryggen kan felles ned. Foto: BMW
UTSYN: Interiøret kjenner vi igjen fra andre BMW'er. En stor og klar skjerm i midten viser all info selv i sterkt sollys. Foto: BMW
HOBBYROM: Gjennomlastingsluka gir plass til både ski og surfebrett. Foto: BMW
ENKELT: Knappen for å åpne/lukke taket er plassert godt synlig i midtkonsollen. Foto: BMW
UPS AND DOWNS: Taket kan åpnes og lukkes i mens du kjører i opptil 50 km/t. Foto: BMW


Lyst på brukt cabriolet? Sjekk disse til 100 000 kroner!

Her i Texas, USA, er det dårlig med dieselmodeller å oppdrive, så vi får bare legge vantene på 228i. Men det er en motor vi gjerne skulle sett gikk klar av det norske avgiftspøkelset. Den passer nemlig som hånd i hanske til denne bilen.

Den firesylindrete motoren med twin turbo yter 245 hester og 350 Nm. Den gjør 0-100 på 6 blank, topper på 250 km/t og bruker ikke mer enn 0,66 liter på mila.

Men som vi alle vet; effekt koster her på berget, selv om utslippet er 154 gram pr. km.

Sjarm og god skjerm

Det er full vinter i Texas idet vi legger ut på prærien. Temperaturmåleren viser bare 4 varme - en god norsk vår, altså. Men vi skal da kjøre cabriolet - og derfor skal taket ned.

Men et varmeanlegg på god blås, sidevinduene hevet og den vippbare vindskjermen bak oppe, sitter jeg godt i le. Og jeg smiler. For BMW har gjort en svært god jobb med skjermingen og ergonomien.

Setene er brilliante, armslaget er godt, styringen gir såpass direkte tilbakemeldinger at man skulle tro - og den flyter avgårde. 2-serie oppleves som snerten samtidig som den har fått cruiserferdigheter. Det er det få biler i denne klassen som gjør. Kanskje med unntak av den nærmeste konkurrenten Audi A3 cabriolet, som vi testet i fjor.

Bredt utvalg

2-Serie tilbys med følgende motoralternativer:
218i – 136 hk / 9,4 sek / 0,55 l/mil
218d - 150 hk / 8,8 sek / 0,42
220d - 190 hk / 7,5 sek / 0,44 l/mil
220i - 184 hk / 7,5 sek / 0,65 l/mil
225d - 218 hk / 6,4 sek / 0,45 l/mil
228i - 245 hk / 6,1 sek / 0,68 l/mil
M235i xDrive - 326 hk / 4,9 sek / 0,83 l/mil

- Vi regner med at at 218i blir bestselgeren, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk hos BMW Norge.

Da får du henholdsvis 136 hk og 0-100 på 9,4 sekunder. Den kan også leveres med 8-trinns Steptronic automatkasse, mot et tillegg på 29.900 kroner

Det finnes en versting også

M235i xDrive cabriolet er en rakett med 3-liter rekkesekser og 326 hester. Chassiset er tunet for å klemme kreftene ned på i bakken, men det er mer: Den er standardutrustet med xDrive firehjulstrekk og 8-trinns Steptronic automat.

Det gir en 0-100-sprint som skulle være nok til å tørke luggen: 4,9 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Men da begynner moroa å koste også: Rundt 850.000 kroner.

Våryr? Da bør du prøve denne BMW'en!

NYE TANKER: 2-Serie cabriolet er blitt et riktig så pent skue. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Bare å plukke utstyr...

Den kan selvsagt kles i forskjellige pakker: Sport Line, som gir svarte detaljer og et noe mer aggressivt uttrykk eller Luxury Line med krommet grill og kromdetaljer.

Men som med alle andre BMW'er: Også denne fortjener en M Sportspakke - med sporty detaljer rund baut.

Likevel: Du kan gjerne sløyfe M sportsunderstell. Bilen er mer enn stiv nok med standard oppsett.

Dessuten: En slik cabriolet er mer en cruiser enn noe du skal herje rundt med i svingene. For den takler det, også. Spesielt nå som den er blitt 20 prosent stivere i karosseriet i forhold til den den gamle 1-serie-modellen.

Ankepunktet er at prisen også er 20,5 prosent stivere... For velger du den mer anvendelige coupé-modellen, som starter på 321.100 kroner, sparer du 17 prosent.

Det hele bunner i følgende spørsmål: Man må man gå litt i kjelleren for å få taket til å løfte seg!

Testresultat

BMW 2-serie cabriolet

Kompakt, solid og svært velkjørende. Mye mer stilig og komfortabel enn forrige generasjon (1-serie).

Bakseteplassen er for eskimoer, og 280 liters bagasjerom når taket er nede er ikke all verden. Softtop er ikke det mest praktiske her vi har snø og fire årstider.


BMW 2-serie cabriolet
 218i228i
Pris fra kr.:387.100 kroner565.500 kroner
Motor:R4, twin turboR4, twin turbo
Slagvolum:1499 ccm1997 ccm
Effekt @ o/min:136 hk/4500245 hk/5000
Dreiemoment @ o/min:220 Nm/1250350 Nm/1250
0-100 km/t:9,4 sek (9,6 med steptronic)6,1 sek (6,0 med steptronic)
Toppfart:207 km/t (205 med steptronic)250 km/t
Forbruk:0,55 l/mil (0,53 med steptronic)0,68 l/mil (0,66 med steptronic)
CO2-utslipp:129 g/km (124 med steptronic)159 g/km (154 med steptronic)
Tankvolum:52 liter52 liter
LxBxH:443/177/141 cm443/177/141 cm
Akselavstand:269 cm269 cm
Vekt:1495 kilo1535 kilo
Max tilhengervekt:1300 kilo1200 kilo
Bagasjeromsvolum:335 liter (280 med taket nede)335 liter (280 med taket nede)


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her