Illustrasjon: Per Ervland
Illustrasjon: Per ErvlandVis mer

Minikurs: Kollisjonsputen

MINIKURS: I starten var den kun tilgjengelig for de rikeste. I dag finnes det knapt nye biler med færre enn seks stykker. Kollisjonsputen er blant historiens viktigste bilrelaterte oppfinnelser.

Til vanlig merker du ingenting til dem, der de ligger skjult rundt omkring i bilen din. Der kan de ligge, pent sammenbrettet, i år etter år. Men de er hele tiden på vakt. Og den dagen behovet oppstår, sprenger de seg frem fra ratt, dashbord, seterygger og tak. Og det går raskt. Fra de får beskjed om å reagere, tar det bare fem hundredels sekunder til de er fulle av nitrogen - og klare til å beskytte passasjerenes kropp mot bilens interiør. Til sammenligning bruker et menneskelig øye rundt fire ganger så lang tid på å blunke.

Har reddet tusener

Det er nå hele 29 år siden kollisjonsputen slik vi kjenner den i dag ble introdusert. Siden den gang har flere titalls millioner biler blitt utrustet med kollisjonsputer, eller airbags, som oppfinnelsen kalles i store deler av verden.

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

Hva med deg?

Hvilke typer kollisjonsputer har din bil? (Avsluttet)
Førerkollisjonspute(25%) 449
Passasjerkollisjonspute(23%) 414
Sidekollisjonsputer foran(18%) 319
Sidekollisjonsputer bak(10%) 174
Hodekollisjonsputer(9%) 163
Kombinerte side- og hodekollisjonsputer(5%) 96
Knekollisjonspute(r)(4%) 80
Tokammerkollisjonspute(3%) 54
Usymmetrisk frontkollisjonspute(2%) 42
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
MERCEDES-BENZ: Den tyske bilprodusenten har en stor del av æren for at dagens bilpassasjerer beskyttes av tallrike kollisjonsputer. Vis mer

Ingen kan si sikkert hvor mange mennesker som på verdensbasis har sitt liv og sin helse å takke for kollisjonsputen. Men Mercedes-Benz, den viktigste teknologidriveren på området, mener å kunne dokumentere at kollisjonsputen har bidratt til å redde tusenvis av liv bare i Tyskland.
Og de fleste eksperter er i dag enige om at kollisjonsputen sammen med sikkerhetsbeltet er blant historiens absolutt viktigste oppfinnelser på bilsikkerhets-området.

Tidlig ute i USA

Historien om airbagen startet allerede tidlig på 1950-tallet, da bilindustrien - deriblant den amerikanske - begynte å se nærmere på ideen om oppblåsbare innretninger som kunne beskytte bilføreren.

Amerikanerne var tidlig ute med prøveserier, der kollisjonsputer ble forsøkt brukt som erstatning for bilbelter. Dette gikk imidlertid ikke spesielt bra, blant annet kom det opp påstander om at kollisjonsputer hadde drept bilpassasjerer.

Mercedes-Benz

De amerikanske bilprodusentene mistet derfor initiativet og deres problemer satte en støkk i alle som arbeidet med tilsvarende teknologier. Selv om Mercedes-Benz for alvor startet sitt kollisjonsputearbeid så tidlig som i 1967, skulle det derfor ta mange år før de tok sjansen på å lansere sin løsning. For å være bombesikre på at teknologien skulle fungere, gjennomførte Mercedes-Benz blant annet 250 fulle kollisjonstester og 2.500 tester der bilseter, ratt og kollisjonsputer ble plassert på bevegelige rigger.

OBS: Denne artikkelen har 15 underkapitler. Nederst i hver artikkel finner du en mulighet for å klikke deg videre til neste kapittel.



Les også:
Omtale av Toyota iQ, inkludert den nye bakrutekollisjonsputen
Sitter du for nært rattet?
Hvor og hvordan bør barnet sitte?

DinSide Motors juveler