Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Minibussene kastes ut

Regjeringen vil rydde plass for andre.

Fra og med 1. januar er det slutt på kollektivfelt-kjøring for alle landets eiere av private minibusser. Årsak: regjeringen vil skape bedre plass for buss og drosje.

Slik endrer regjeringen regelen som har vært gjeldende siden 1980. Siden da har minibusser med plass til inntil 16 personer hatt lov til å bruke kollektivfeltet og har dermed unngått rushtrafikk og køer på de største veiene.

Unntak vil gjelde for minibusser i løyvepliktig yrkestransport og for minibusser som frakter minst sju personer i tillegg til sjåføren.

Hva synes DU om den nye regelen? (Avsluttet)
Helt greit(46%) 302
Håpløst, skjønner ikke vitsen(36%) 236
Jeg er helt likegyldig(18%) 119
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Andre får tilgang

Men når minibussene må gå, er det andre som får tilgang til kollektivfeltet i stedet. Det nye i 2009 blir derfor at hydrogenbiler får tilgang til kollektivfeltet. Fra før av kan også elbiler kjøre i kollektivfeltet.

Se her hvor mye du kan spare ved å kjøre elbil til jobb hver dag!

Allikevel blir hydrogenbilenes tilgang til kollektivfeltet forholdsvis ubetydelig i praksis, ettersom det per 30. juni i år bare var 15 biler i Norge som gikk på hydrogen, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Og på verdensbasis er det ikke mer enn 600 hydrogenbiler.

Men eier du en hydrogenbil skorter det ikke på fordeler.

Minibussen blir derimot dyrere i drift i 2009, ettersom de nye CO2-avgiftssatsene straffer biler som slipper ut mer enn 121 gram CO2 per kilometer. Ingen minibusser har utslipp under 134 gram CO2. Minibusser med 180 gram utslipp per kilometer rammes hardest av de nye avgiftssatsene. For de som har investert i privat minibuss i løpet av de siste årene, vil derfor det som i 2008 har vært fordeler ved en slik bil, raskt bli ulemper i 2009.

Hva synes DU om at minibussen blir kastet ut av kollektivfeltet? Skriv din mening i forumet under.