Mini interiør-avslørt

BMW endrer forsiktig på suksessen Mini, retrobilen som har funnet flere kjøpere enn de fleste trodde på forhånd.

Mini interiør-avslørt

  1. Store bilder!


Men under panseret skjuler det seg en markert endring, kompressoren erstattes med en turbo for at Cooper og Cooper S skal få de kreftene som trengs innenfor rammen av strengere utslippskrav fra 2008.

Chrysler ut, PSA inn

1,6-literen som til nå har sørget for fremdriften i Mini har kommet fra Chrysler. For neste generasjon Mini har BMW valgt å jobbe med PSA-gruppen (Citroen/Peugeot) om en motor med samme slagvolum, men mer effekt.

Minste motoralternativ blir en 115-hester, og to turboversjoner som yter henholdsvis 143 og 170 hestekrefter skal sørge for at Mini fortsatt blir morsom å kjøre. Etter hvert vil det i følge Automedia også dukke opp en verstingversjon med 230 hestekrefter.

Større grill


På spionbildene ser det ut som grillen vil bli større, og så vil vindusviskerne bli skjult av panseret for å ivareta fotgjengersikkerheten. Også de runde lyktene ser ut til å øke noe i omfang. BMW har imidlertid forsikret at neste generasjon Mini ikke skal ese ut, og totallengden vil bli omtrent som dagens versjon.

Mer jålete

Interiøret vil i struktur ikke forandre seg mye, hele dashbordet vil fortsatt være bygget rundt ett kjempestort speedometer. Den største forskjellen er kanskje at det vil være mulig å få versjoner med mer jålete interiør, for eksempel polert tre. Det er mange spennende detaljer på de, for spionbilder å være, gode interiørbildene.

Også BMWs iDrive (betjening av kjørecomputer, navigasjon og musikkanlegg) er på vei inn i Mini, i bakkant av girspaken kan du se en styrespak og to knapper som nok er ment for å betjene iDrive. Det er forskjellige versjoner av iDrive, og sannsynligvis vil brukervennligheten ha kommet ett langt steg videre før den neste generasjon Mini lanseres tidlig i 2007.

Store bilder av neste generasjon Mini.

Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder