Coupé blir betydelig tøffere enn den vanlige tredørsutgaven av Mini. Foto: Mini
Coupé blir betydelig tøffere enn den vanlige tredørsutgaven av Mini. Foto: MiniVis mer

Mini Coupé fiks ferdig

Mini presenterer nå sin nyeste modell uten å holde noe tilbake.

Vi skrev om denne bilen for ikke så altfor lenge siden, men da var den fortsatt lettere maskert. Først og fremst var det taket som var tildekket. Kanskje ikke så rart med tanke på at det er nettopp taket som nok er det mest spesielle med denne bilen.

Mini selv beskriver det som en «hjelm-design». Det er ikke vanskelig å skjønne hva de mener med det. Det lave og sterkt avrundede taket ender i en slags takspoiler som ser ut som den strekker seg nedover den skrå bakruta. Helt bakerst er det en liten utstikkende stjert som skiller seg tydelig fra den vanlige Mini-modellen. Her finner du også en liten hekkspoiler som heves automatisk ved 80 kilometer i timen.

Tre bokser

Mini kaller dette en «three box design», ettersom bilen består av tre avdelinger sett fra siden, panser, kupé og hekk. Dette er som på fleste klassiske kupeer, og i motsetning til typiske kombikupeer som ender i en vertikal bakluke som gjør at kupeen og hekken ikke lar seg skille så tydelig.

Toseter

På profilen er det lett å skjønne hvorfor Mini har gått for en ren toseter-løsning. Det betyr også bedre bagasjeplass. Bilen måler 373 centimeter i lengden. I høyden er den beskjedne 138 centimeter.

Test av den største Minien finner du her.

Interiørdesignen er forøvrig i stor grad den samme som i vanlige Mini. Det vil i alle fall si særpreget og frisk, selv om det sikkert er noen delte meninger om detaljene.

Grep

Det er sportslige egenskaper og kjøreglede som står i fokus i denne bilen. I tillegg til et sportslig oppsett på understell, lover Mini økt vridningsstivhet og dessuten en elektronisk differensialbrems. Sistnevnte kan nok være greit spesielt i de sterkere utgavene. Litt ekstra vekt over forhjulene skal også gi bedre drivgrep.

Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Foto: Mini
Coupé blir betydelig tøffere enn den vanlige tredørsutgaven av Mini. Foto: Mini
Foto: Mini



Motorer

Fire motorer blir tilgjengelig, hvorav tre går på bensin. Minstemann blir Cooper med en 1,6-liter på 122 hestekrefter. Deretter er det et sprang opp til Cooper S med 184 hester, og på toppen finner man John Cooper Works-varianten med hele 211 hestekrefter. Begge de to sistnevnte har en 1,6-liters turbomotor.

0-100 kilometer i timen går på 9,0 sekunder for Cooper. Cooper S bruker 6,9 sekunder og John Cooper Works 6,4. CO2-utslippene ligger på henholdsvis 127, 136 og 165 gram per kilometer. 

Stor diesel

Dieselmotoren er den hittil største motoren Mini har i programmet sitt, nemlig en 2,0-liter med 143 hestekrefter og 305 newtonmeter. Denne heter Cooper SD og gjør 0-100 kilometer i timen på 7,9 sekunder.  Forbruket ligger på 0,43 liter og CO2-utslippet på 114 gram.

Denne motoren ble nylig introdusert også i de andre Mini-modellene. At dette er eneste dieselalternativ, betyr dessuten at 1,6-literen med 112 hestekrefter foreløpig ikke blir tilgjengelig i Coupé.

Coupé får dessuten en tvillingbror i takløse Roadster. Les mer om den her.

Coupé bør være klar på markedet til høsten.