Mini Countryman John Cooper Works skiller seg godt fra mengden.
Mini Countryman John Cooper Works skiller seg godt fra mengden. Vis mer

Mini Countryman med rallybil i gateversjon

Det er et rallypreg over den nye firehjulstrekkeren til Mini, som har hentet inspirasjon fra WRC.

Mini satte alle kluter til og hostet opp noen WRC-biler for å delta i rally. Bilvalget falt på Countryman, firehjulstrekkeren, som er den største bilen de har. Valget var naturligvis ikke tilfeldig, for innen motorsport er det mange ting som skal stemme før en bil blir homologert. Nå i mellomtiden har satsingen fått en ny vri, ettersom de ikke lenger deltar som fabrikkteam sammen med Prodrive.

Prøvekjørt: Mini Roadster Cooper S

Mini i WRC, nei forresten ...

Det forhindrer ikke Mini i å lage biler som har grener inn i motorsporten. Nå har de vist Mini Countryman John Cooper Works, og det tyder ikke på at det er en bil som liker seg på latsiden.

I likhet med den ekte varen, så sitter det en turbomatet 1,6 liter under panseret. Riktig nok er effektuttaket noe mindre, men 211 hk er ikke å grine på nesen over, når vi vet at WRC-bilen byr på i overkant av 300 hk, og 400 Nm. Den er dessuten også basert på JCW-versjonen, selv om hele sannheten er at det er BMW som er det egentlige opphavet til alle.

Se bilder av skapningen:

Mini Countryman John Cooper Works skiller seg godt fra mengden.


Kjent motor

Gateversjonens 211 hk må bite seg fast i underlaget gjennom et sett originale 18” hjul, og denne utgaven leveres kun med firehjulsdrift, eller All4 på Mini-språket. 19” kan derimot leveres på bestilling. Ettersom Mini Countryman ikke er en veldig liten bil, så blir det dessverre ikke de helt avsindige ytelsene av dette i praksis. Akselerasjonen til 100 km/t går unna på 7,1 sekunder, og toppfarten er plassert rett over 200-merket. Dreiemomentet burde likevel være høyt nok til at du får litt å leke med underveis.

Test: Mini Countryman Cooper D All 4

Senket, stivet og sporty

Bilen har en elektrisk servostyring som er trimmet til nettopp denne bilen, og et chassisoppsett som passer bedre på en bil med sterkere motorisering. Dette er for øvrig en centimeter lavere enn på en standard Countryman, i tillegg til at bilen har fått et sett stivere stabilisatorstag enn den vanlige versjonen. En Sport-knapp endrer karakteristikken på motoren, noe som også gir et mer sporty lydbilde. Samtidig strammer servostyringen opp en styrefølelsen en smule. Resultatet skal bli en mer sporty kjøreopplevelse.

Flere Mini-modeller på vei

Signatur

Du trenger antagelig ikke lure på hva du møter når det kommer en JCW-versjon av Countryman. Svart bil, røde striper, og rødt tak. Da er sjansen stor, selv om det skal legges til at du har andre valg også. Signaturfargen er spedd på med heftig eksoslyd som høres sintere ut enn på standardversjonene, og blanke endestykker gjør at du ikke skal unngå å se dem. Vi for vår del kommer tilbake med mer informasjon så snart bilen er prøvekjørt.