Mini Clubman prøvekjørt

Mini utvider nå med en tredje modellvariant. Den får én dør til, mye mere plass og er fortsatt like sprek som de korte variantene.

MADRID (DinSide Motor): Mini er liten og skal fortsatt være det. Den lille varianten en 3,71 meter lang og er meget trang for flere enn to personer. Den nye varianten, Clubman, er 24 centimeter lengre, og kan dermed skilte med fire sitteplasser og forholdsvis god fleksibilitet. Med en total lengde på 3,96 meter er den også lengre enn både Toyota Yaris og Volkswagen Polo.

Flere dører

Clubman skiller seg fra vanlig Mini på mer enn lengden på bilen. Clubman er også utstyrt med én ekstra dør på høyre side. Denne skal lette innstigningen til baksetet, men ryggen på forsetet må fortsatt vippes frem. Grunnen til at Clubman ikke har en ekstra dør også på venstre side er at bensinpåfyllingen må plasseres der av sikkerhetsgrunner. Luken til bagasjerommet er også ny. I stedet for topphengslet luke leveres Clubman med to sidehengslede dører.

Kul

Vis mer

Mini Clubman prøvekjørt

  1. Store bilder
Ekstradør på høyre side som åpnes bakover. Vis mer
Spennende interiør med en enorm fartsmåler i midtkonsollen. Vis mer
Dette er turbomotoren med 175 hestekrefter. Den er utviklet sammen med Peugeot og befinner seg også i Peugeot 207. Vis mer


Mini Clubman vil ikke være førstevalget til de som regner ut hvor mye bagasjerom og sitteplasser de får per krone. Dette er også i høyeste grad en livsstilbil og ikke minst en sportslig bil med fantastiske kjøreegenskaper. Mini har lagt mye vekt på gokart-følelsen og bilen er virkelig morsom å kjøre. I den sammenheng må vi si at vi kun hadde tilgang til den største motoren (Cooper S Clubman), og på svingete veier i fjellene rundt Madrid var dette en fulltreffer. Bilen sitter på veien som en nedtråkket tyggegummi og understyringen er svært lite plagsom. Den er faktisk bortimot nøytral, og selv om Clubman har forhjulsdrift, noe som ikke er ideelt for sportslig kjøring, bringer den totale kjøreopplevelsen likevel frem brede smil. Du sitter i fine bøtteseter og tykt ratt ligger godt i hendene. Girkula er stor og kassen er hard og presis i sjaltemønsteret.

Girkasser

Mini Clubman kommer med tre forskjellige motorer, og alle kan leveres med enten manuell eller automatisk girkasse. Vi anbefaler ingen å kjøpe automatgir på denne bilen. Grunnen til det er at den er suveren å kjøre med manuell, og automatgiret hever i tillegg CO2-utslippet mye og dermed også prisen. På dieselmodellen koster automat 25.700 kroner og på begge bensinmodellene koster automatgir rett over 30.000 kroner.

Motorer

Minste bensinmotor er en 1,6-liter med 120 hestekrefter. Vi har ikke kjørt denne, men antagelig er dette en motor som akkurat er tilstrekkelig. Den klarer 0 til 100 på 9,8 sekunder og toppfarten er 201 kilometer i timen. Mini Cooper D har et svært lavt CO2-utslipp. Kun 109 gram per kilometer kommer det ut av denne bilen. Motoren er også en 1,6-liter og leverer 110 hestekrefter og 260 newtonmeter (med overboost). Forbruket ved blandet kjøring ligger helt nede på 0,41 liter per mil. Den eneste modellen vi hadde tilgang til var Cooper S. Slagvolumet er 1,6-liter og har Cooper S har nå turbo i stedet for kompressor som forrige Mini var utstyrt med. Effekten er 175 hestekrefter og 0 til 100 leveres 7,6 sekunder. Bunndraget er ikke skremmende på en 1,6-liter, men litt oppover på turtellerskalaen går det friskt unna.

Romslig

Det er imponerende hvor god plass det er i forsetene. Selv vi som er ekstra høye sitter meget bra, og vi ville heller ikke vært betenkt med å bestille soltak (soltak tar som kjent litt av takhøyden). I baksetet er det plass til to personer. Direkte romslig er det ikke, men nå er det i hvert fall mulig. Bagasjerommet er lite, men noen fleksible løsninger hjelper på. Bakseteryggen er delt i forholdet 50:50 og gulvet i bagasjerommet kan rulles opp for å øke den totale høyden.

Lansering

Mini Clubman er på vei til Norge nå og leveringene starter i år. Prisen på bilen ligger godt over normale småbiler, men Mini Clubman er ekstremt mye kulere også. Dette er en bil som tiltrekker seg like mye oppmerksomhet som en Ferrari, og oppmerksomheten er i tillegg positiv. Du møter hilsing og tommelen opp over alt. Totalt sett en veldig morsom bil å leve med, til en pris relativt mange kan håndtere.

Priser

Mini Coooper Clubman, 245.700
Mini Coooper Clubman, aut, 279.500
Mini Coooper S Clubman, 332.600
Mini Coooper S Clubman, aut, 363,500
Mini Coooper D Clubman, 251.600
Mini Coooper D Clubman, aut, 277.300

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Clubman (wmv 6 407 kB)