<b>VINTERUTGAVEN:</b> Nye Mini Clubman er basert på den nye plattformen UKL og det betyr at den også kan utstyres med firehjulsdrift. Så her er All4-utgaven. Foto: MINI
VINTERUTGAVEN: Nye Mini Clubman er basert på den nye plattformen UKL og det betyr at den også kan utstyres med firehjulsdrift. Så her er All4-utgaven. Foto: MINIVis mer

Mini Clubman med firehjulsdrift

Hvis man vurderer en Mercedes-Benz A-klasse, en Audi A3 Sportback eller en sprek Golf - med firehjulsdrift - kan dette være et mer eksotisk alternativ.

Vi kjørte nyeste generasjon Mini første gang vinteren 2014, og nå, nesten to år etter, fortsetter nye versjoner å rulle ut. Selv om Clubman må sies å være en ganske annerledes bil - her snakker vi, også i forhold til 5-dørsversjonen, om størrelsesklassen over.

Nye Mini Clubman har rukket å få noen måneder på baken siden den entret kompaktklassen, for første gang som selvutnevnt alternativ til VW Golf - eller kanskje heller Audi A3, altså i premium-kompaktsegmentet.

6-dørs-Minien fortjener at man blir oppmerksom på den, konkluderte vi i vår test av nykommeren i fjor høst.

Etter vår mening er den det mest spennende alternativet i Golf-klassen i dag.

Kommer med firehjulsdrift

Nå lanseres modellen med firehjulsdrift, og blir dermed attraktiv for flere norske bilister. Trekk på alle fire blir å finne i modellvariantene Mini Cooper S All 4 og MINI Cooper D All 4.

Vi konstaterte i vår gjennomgang av bilmarkedet i 2015 at firehjulsdrift når nye høyder i popularitet her til lands, noe Mini-importøren i Norge selvsagt er klar over:

- I Norge er firehjulsdrift veldig populært, og det er en glede at vi kan tilby firehjulsdrift som nyhet på helt nye Mini Clubman, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Kjetil Myhre.

Clubman er siste tilskudd til Mini-familien og den største hittil. Med seks dører (doble dører bak) og godt med plass, har modellen blitt aktuell for fler enn forgjengeren var.

Foto: MINI Vis mer


Sprekt motorisert

Med firehjulsdrift lanseres Mini selvsagt med den nyeste generasjonen Twinpower Turbo-teknologi utviklet av BMW. MINI Cooper S Clubman All 4 har en 4-sylindret 2-litersmotor som yter 192 hestekrefter og 6 trinns manuell girkasse som standard. For den som ønsker automat, kan bilen leveres med 8-trinns automatgirkasse vi mener er en av de best fungerende på markedet.

Mini Cooper D Clubman All 4 har også en 2,0 liters Twinpower turbomotor med 4 sylindere, men da med diesel. Denne yter 190 hester, og er som Cooper S også tilgjengelig med 8-trinns automat.

Foto: MINI Vis mer


Mer voksen

Den nye og mer modne utgaven av Mini Clubman er vesentlig større enn forgjengeren (27 centimeter lengre og 9 centimeter bredere enn 5-dørs Mini). Den særegne designen skiller den utvilsomt fra andre biler i kompaktklassen. Da vi prøvde versjonen med forhjulsdrift, fant vi at både materialer og finish opplevdes av høy kvalitet og at bilen var svært trivelig å kjøre med gode kjøreegenskaper. Lydnivået på testbilen den gangen lå imidlertid en del over det vi hadde ønsket.

Nye Mini Clubman All 4 lanseres i Norge i løpet i mars. Prisene er foreløpig ikke klare.

Foto: MINI Vis mer


Her kan du lese mer om tidligere Mini-versjoner:

Mini Hatch
Mini Paceman
Mini Countryman JCW
Mini Cabrio
Mini Roadster
Mini Coupe
Forrige Mini Clubman
Mini GP