Vis mer

Miljøvennlig og kul

Robert Q. Rileys XR3 kan virke som det ultimate transportmidlet for pendlere.

Oppdatert med video

For et års tid siden introduserte den amerikanske ingeniøren, industridesigneren og forfatteren Robert Q. Riley den kompakte trehjulingen XR3 for markedet, den gang som
byggesett. Nå ser det ut til at kjøretøyet nærmer seg serieproduksjon.

Moduler

Konseptet er fleksibelt og modulært og basert på en diesel-elektrisk hybridløsning hvor man, etter de midler man disponerer, kan velge en enkel løsning i starten og bygge ut etter hvert. Dette fordi hver mekaniske komponent fungerer autonomt og entrer i samspill med de andre via kontakten med kjørebanen. Denne "bilen" (som vil kunne registreres som motorsykkel), ser både sporty og snerten ut, vil - avhengig av valg av drivkilde - kun diesel, kun elektrisitet eller hybrid - ha et forbruk ved blandet kjøring på mellom 0,11 og 0,19 liter per mil. Avhengig av hvor avansert man velger den vil den koste fra ca. 70.000 til opp mot 150.000 kroner i USA. Avgiftsnivået i Norge vil ikke straffe et slikt kjøretøy i overdreven grad.

Demo-video:


Idé fra 1973

Riley begynte å tenke ut planer for fremtidens "menneskelige mobilitet" under oljekrisen i 1973/74 og har ikke gitt seg med det siden. Filosofien bak bilen vi ser her, XR3 (som ikke må forveksles med Fords GTI-konkurrerende Escort fra 80-tallet), uttrykker han slik:

- Hvis du spaserer rundt kvartalet og etterpå forsøker å dytte bilen din rundt det samme kvartalet, skjønner du hva størstedelen av energien går til..."

Med andre ord - kjøretøyet må være så lett som mulig. Samtidig må energikilden være effektiv og så lite miljøbelastende som mulig. Selvsagt snakker vi ikke her om familiebilen man reiser på sommerferie eller lange helgeturer med, men de aller fleste bilturene er jo vitterlig korte, lokale forflytninger, oftest i forbindelse med jobb eller handling. Riley mener at med XR3 kombineres behovet for å få ned forurensende utslipp og pendlernes behov for å komme raskt og bekvemt frem og tilbake fra jobb på en ideell måte. Han bruker spesielt det i USA hardslående argumentet om å redusere avhengigheten av olje fra utlandet.

Fremtidsrettet og amerikansk

Riley er nemlig et amerikansk foretak, basert i Phoenix i Arizona. Produksjonen vil imidlertid foregå i Cleveland, Ohio, der verkstedindustrien har både tradisjoner og ledig kapasitet. Riley omgir seg med et solid team av folk som deler og viderefører hans visjoner samtidig som de har erfaring fra bilindustri og produksjon.

Vi vil følge spent med på hvordan Rileys eventyr utvikler seg videre.