Miljøvennlig kraftkar fra Volvo

SPENNENDE MOTOR: Volvo XC60 Concept skal vises på bilutstillingen i Detroit like over nyttår. Under panseret sitter Volvos og verdens første sekssylindrede E85-motor.

Volvos 3,2 liter store rekkesekser, her i vanlig bensinversjon Vis mer

Miljøvennlig kraftkar fra Volvo

  1. Store bilder av XC60 Concept


Bioetanol, eller E85 som det også kalles, blir et stadig mer populært drivstoff, og flere og flere produsenter kan nå tilby motorer som går på dette drivstoffet. De svenske merkene Volvo og Saab har begge vært pionerer i det nye markedet for alternative drivstoff basert på fornybare energikilder. Allerede i dag kan Volvo og Ford tilby en 1,8-liters E85-motor, kalt Flexifuel, i flere av sine modeller her til lands. 1,8-literen finnes også i en vanlig bensinutgave med identisk ytelse; 125 hestekrefter. Mer om alternative drivstoff kan du lese her.

Kraftigere

Det spennende med E85-versjonen av Volvos nye 3,2-liters rekkesekser, foruten at den er langt mer miljøvennlig enn både konvensjonelle bensin- og dieselmotorer, er at den i likhet med Saabs E85-turbomotorer faktisk yter betydelig mer med E85 på tanken. Standardversjonen av Volvos 3,2-liter, som vi også kjenner fra S80, XC90 og nye Land Rover Freelander, yter i Volvos modeller 238 hestekrefter og 320 newtonmeter.

Høyere forbruk

XC60 Concept Vis mer


Drevet av E85 vil 3,2-literen ha 269 hestekrefter og 340 newtonmeter tilgjengelig. I XC60 holder det til en akslerasjonstid fra 0-96 km/t på 8,2 sekunder. Noen tall for den europeiske målestokken 0-100 er ikke oppgitt, men ca 8,5 sekunder er en naturlig tid å anta. Toppfarten ligger på 230 km/t. Grunnet det lavere energiinnholdet i bioetanolen, vil imidlertid forbruket bli en del høyere, nærmere bestemt 1,47 liter per mil i XC60. Tallene for bensinversjonen er foreløpig ikke oppgitt. E85-versjonen kan i likhet med andre bioetanol-biler også kjøres på bensin.

Billigere drivstoff

XC60 Concept Vis mer


Tar man den lavere drivstoffprisen for E85 i mange land, inkludert Norge, med i betraktningen, kan det likevel være mer økonomisk å kjøre på E85. Det vil uansett lønne seg for miljøet med et C02-utslipp fra fossile energikilder som i følge Volvo ligger ca 80 prosent under tilsvarende bensinmotor.

Økte avgifter?

Saab er den produsenten som kanskje har satset tyngst på E85 Vis mer


Det har knyttet seg stor spenning til hvordan E85-bilene vil komme ut i det nye avgiftssystemet. Dessverre har ikke regjeringen klart å skille mellom fornybare og ikke-fornybare energikilder og straffer således C02-nøytrale utslipp. Det betyr at E85-biler blir dyrere fra nyttår. Dette er trolig ikke en tilsiktet virkning fra regjeringens side og blant andre Heikki Kolmås fra SV har gått ut og sagt at regjeringen vil gjøre noe med dette allerede fra sommeren. Mer om dette kan du lese her.

Produksjonsvarianten av XC60 lanseres våren i 2009. Om E85-versjonen av 3,2-literen er med fra introduksjonen, er ennå ikke klart. Ei heller kan vi si noe om hvorvidt denne motoren også kommer i andre Volvomodeller, eller kanskje også flere biler innen Ford-konsernet.


  • Store bilder av XC60 Concept finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder