Miljøoptimert Mercedes C-klasse

Mercedes miljøtrimmer C-klasse. Resultatet er opptil 12 prosent lavere forbruk og utslipp i tre Blueefficiency-modeller.

«Her har man altså lett med lys og lykte etter sparepotensial.»


Det er omtrent like mye som Volkswagen skryter av i sin tilsvarende Bluemotion-utgave av Passat. Men til tross for navnelikheten, Bluemotion og Blueefficency, skal vi la VAG ligge i denne omgang. For Mercedes er nemlig ikke ukjent med miljøoptimerte modeller. Du har kanskje hørt om for eksempel E 320 CDI Bluetec som reduserer både CO2- og NOx-utslipp?

Både for bensin og diesel

Vis mer

Miljøoptimert Mercedes C-klasse

  1. Stort bilde


Men Bluetec er et litt annet og mer omfattende konsept enn her omtalte Blueefficiency. Sistnevnte vil bli å finne både på bensin- og dieselmodeller og har ikke Bluetecs avanserte NOx-katalysator. I stedet ligger fokuset på lavere forbruk og CO2-utslipp.

180 K, 200 CDI og 350 CGI

Tre modeller introduseres i første omgang, men det ligger i kortene at også flere modeller skal miljøtrimmes innen nærmeste fremtid. Alle de tre modellene baserer seg på nye C-klasse og heter C 180 Kompressor, C 200 CDI og C 350 CGI. Mest omfattende har endringene vært på førstnevnte. Den gamle 1,8-literen har blitt nedskalert til en 1,6-liter uten at ytelsene har blitt forandret av den grunn. 156 hestekrefter og 230 newtonmeter er fortsatt på plass.

Lettere

Blueefficiency må ikke forveksles med Bluetec, som blant annet har en avansert NOx-katalysator. Her er C 220 CDI Bluetec. Vis mer


I tillegg har man foretatt en hel haug med endringer for å spare vekt, senke luftmotstand, rullemotstand og friksjon i drivlinjen. Blant annet er frontruten ny og 1,2 kilo lettere, uten at det skal gå ut over støyisoleringen. Her har man altså lett med lys og lykte etter sparepotensial. Totalt er mellom 19 og 32 kilo skrellet vekk, avhengig av modell.

Sluttutvekslingen er også noe endret slik at turtallet i høyere hastigheter blir lavere. Girskiftindikator er selvsagt også på plass og servopumpen jobber nå bare ved behov.

Senket

De synlige endringene består i nye, lettere og mer aerodynamiske hjul, en tettere front, reviderte speilhus og et 15 millimeter senket chassis. Bøyer du deg ned, ser du også at dekkene er nye og at undersiden av bilen er glattere for å minske turbulensen. De nye dekkene skal senke rullemotstanden med 17 prosent takket være mindre derformasjon under belastning. Det blir spennende å se om dette går ut over fjæringskomforten.

156 gram for C 180 K

Vis mer


I praksis fører dette til at forbruket er senket fra 0,74 til 0,65 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 156 gram mot vanlige C 180s 177.

135 gram for C 200 CDI

C 200 CDI Blueefficiencys motor er uforandret med sine 136 hester, men alle de andre endringene er på plass. En manuell sekssteget girkasse er standard på både C 200 CDI og C 180 Kompressor. Resultatet er et forbruk som ligger på 0,51 liter per mil på blandet kjøring. En standard C 200 CDI bruker 0,57 liter. Dermed går også CO2-utslippet ned, fra 149 til 135 gram per kilometer.

350 CGI

Morsomst, men også mest kuriøs, er definitivt C 350 CGI. Denne direkteinnsprøytede V6eren stammer fra store CLS og yter 292 hestekrefter og 365 newtonmeter. Til sammenligning yter en vanlig C 350 272 hester og 350 newtonmeter. Likevel er forbruket redusert med drøyt 0,1 liter til 0,84 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 199 gram. De øvrige endringene på 350 CGI er ikke like store som på de billigere Blueefficiency-modellene, men lettrullende dekk samt diverse vekt- og luftmotstandsbesparende komponenter er på plass.

Ikke klasseledende

Vis mer


Alt i alt representerer Blueefficiency et klart fremskritt for Mercedes, men fortsatt ligger man et lite stykke bak hovedkonkurrenten BMW på forholdet mellom CO2 og effekt.

C 180 kompressor, 200 CDI og 350 CGI Blueefficiency stilles ut på bilutstillingen i Genève som åpner for publikum 6. mars.

  • Stort bilde ser du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder