Foto: Cadillac
Foto: CadillacVis mer

Miljøluksus for byen fra Cadillac

Cadillac er fortsatt GMs luksusmerke, men det er ikke dollarglis alt som glimrer...

Frem til 1970-tallet var stort sett amerikanske biler - med Cadillac i spissen - overdådige og gedigne symboler på den amerikanske livsstilen og De forente staters overlegne posisjon i verden. Etter oljekrisen på 70-tallet og nedgangstidene på tidlig 80-tall begynte den store amerikanske bildrømmen å svinne, og selv om den fortsatt lever den dag i dag er den unektelig i svært stor grad preget av nostalgi.

Cadillac Urban Luxury Concept

Cadillac bygger for så vidt fortsatt ganske prangende og luksuriøse biler med en særegen designstil preget av massive og kantede former, og mye rette linjer. Designen på konseptbilen vi ser her, og som blir vist på bilutstillingen i Los Angeles, er i så måte gjenkjennelige. Men der stopper likhetene.

Frank Saucedo, sjefsdesigneren, sier det på denne måten:

– Dette er en ny visjon innen kjøretøydesign som ble skapt for å svare til bybeboeres behov. Dørdesignen er hensiktsmessig og teknisk avansert - nettopp essensen i måten vi ønsker å bringe Cadillac inn i fremtiden.

Foto: Cadillac
Foto: Cadillac
Foto: Cadillac
Foto: Cadillac
Foto: Cadillac
Foto: Cadillac


Smått, men godt

Cadillac har gått ut fra grunntesen at kresne, urbane kunder i fremtiden ønsker å kunne kombinere det beste fra to verdener: Liten utvendig for smidig fremdrift i bytrafikken, men likefullt luksus og komfort innvendig. Dette er noe Aston Martin allerede har skjønt, som kort tid etter lanseringen av luksussedanen Rapide, lanserte den lille, men luksuriøse bybilen Cygnet.

Saucedo fortsetter: – Bilen er ulik dagens modeller fra Cadillac, men den deler komfort- og høyteknologielementer med de store luksussedanene.

På størrelse med Polo, med kompakt høyteknologi

Bilen er altså byvennlig, med kompakte dimensjoner. Akselavstanden er 248 centimeter, bilen er 384 centimeter lang, 173 centimeter bred og 145 centimeter høy. Den er altså knapt så stor som en VW Polo, men stilen er temmelig annerledes. I interiøret har man stilren innredning i luksuriøst moderne materialer som treverk med karbon-finish, børstet aluminium og keramiske materialer. Belysningen skal være av den duse typen med det Cadillac hevder er Tanzanitt-glød i berøringsskjermene. Instrumenter og betjening er helelektronisk og basert på berøringsfelter (touchpads). Informasjonssystemene er selvsagt tilkoblet nettet for eksempelvis veiinformasjon, spillelister for musikkanlegget og lignende.

Ikke elbil

Lite tyder på at Cadillac Urban Luxury Concept vil komme i salg som den er; det dreier seg i hvert fall i denne omgang om en stilstudie. Det er dermed relativt uinteressant at det oppgis at den drives av et hybridsystem med en elmotor og en tresylindret bensinmotor med en liter slagvolum. Det som er interessant er at dette viser noe av retningen det amerikanske luksusmerket Cadillac, med sin stolte historie, vil ta inn i fremtiden.