Med en bensinmotor, hele tre elektromotorer og energilagring via superkondensator, er denne hissigproppen i stand til å utvikle 420 hestekrefter. Foto: TOYOTA
Med en bensinmotor, hele tre elektromotorer og energilagring via superkondensator, er denne hissigproppen i stand til å utvikle 420 hestekrefter. Foto: TOYOTAVis mer

Miljøbombe: Toyota Yaris Hybrid-R

Denne meget spesielle Toyota Yaris-versjonen er til bruk både på bane og vei.

Slik presenterer Toyota i korte trekk denne oppsiktsvekkende Yaris-en:

  • En demonstrasjon av muligheter for fremtidens hybridteknologi
  • Yaris HYBRID-R teknologi er direkte inspirert av Toyotas Racing-program i FIA World Endurance Championship
  • En e-4WD hybridbil med maksimal ytelse på 420 hk
  • En resolutt og sportslig utførelse av Toyotas designfilosofi

Les også: Duell mellom Yaris og Rio

Hybrid drivlinje


Den usedvanlig sportslige Yaris Hybrid R-konseptbilen er basert på tredørsvarianten av Yaris, og er utstyrt med en temmelig spesiell hybrid drivlinje. Den kombinerer den spreke 1.6-liters såkalte Global Race-motoren med to kraftige elektromotorer. Til sammen gir det bilen ganske så oppsiktsvekkende egenskaper. Den er dessuten utstyrt med en såkalt «intelligent» firehjulsdrift.

Mer om hybridbiler og hybridteknologi her

Bensin og turbo foran

420 hestekrefter, men - joda, dete er en Yaris... Foto: Toyota Vis mer


Forhjulene drives av en 1.6 liter stor firesylindret bensinmotor med direkte innsprøytning og turbo. Ytelsen er 300 hestekrefter. Motoren, som er spesielt utviklet av Toyota Motorsport GmbH (TMG), tilfredsstiller reglene fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) som sier at en Global Race-motor skal brukes i ulike motorsportdisipliner.

På bakakselen drives hvert hjul individuelt av hver sin elektromotor med 60 hestekrefters ytelse. Motorene er de samme som brukes i en helt vanlig Yaris Hybrid.

Alt i alt utvikler drivlinjen derfor hele 420 hestekrefter.

De to elektromotorene jobber som elektriske generatorer under bremsing, og supplerer bensinmotoren med kraft under akselerasjon.

Føreren disponerer en knapp på rattet for å velge mellom "vei" eller "bane"-modus. Såkalt torque vectoring fordeler krefter mellom bakhjulene etter hvor grepet behøves mest.

Vi har kjørt ny familiestasjonsvogn fra Toyota

Superkondensator

På samme måte som i TS030 Hybrid, lagres bremseenergien i en superkondensator som er plassert under baksetet. Sammenlignet med et standard Nikkel-metallhydrid-hybridbatteri, har superkondensatoren en høyere energitetthet og raskere lading/utlading. Den er derfor ifølge Toyota perfekt tilpasset kravene som stilles ved sportslig banekjøring, som innebærer korte og øyeblikkelige kraftuttak.

Her er en helt ny Toyota Corolla

Med en bensinmotor, hele tre elektromotorer og energilagring via superkondensator, er denne hissigproppen i stand til å utvikle 420 hestekrefter. Foto: TOYOTA
420 hestekrefter, men - joda, dete er en Yaris... Foto: Toyota
Michelin Pilot Sport Cup på 18-tommere. Foto: Toyota
HEFTIG: Luftinntakene er ikke bare for syns skyld - de har også som oppgave å slippe gjennom luft nok til nedkjøling av bremsene. Foto: Toyota
HEFTIG: Luftinntakene er ikke bare for syns skyld - de har også som oppgave å slippe gjennom luft nok til nedkjøling av bremsene. Foto: Toyota


Veigrepskontroll

En tredje elektromotor, også den med 60 hestekrefter, er plassert mellom bensinmotoren og den sekvensielle girkassen med seks trinn. Denne motoren fungerer som generator i to tilfeller: Under nedbremsing og under akselerasjon. Den gir da kraft direkte til de to elektromotorene bak.

Dette skjer bare når motorkraften og dreiemomentet overgår grepspotensialet på forhjulene. Generatoren oppfører seg som et avansert antispinnsystem, ved å omdirigere elektrisk kraft til bakhjulene. Den gir økt akselerasjon og forbedrer kjøreegenskapene, i stedet for å begrense motorkraften - slik konvensjonelle antispinnsystemer som regel gjør.

Smartere enn Smart? Se løsningene fra Toyota!

Videreføring av Toyota-designen

HEFTIG: Luftinntakene er ikke bare for syns skyld - de har også som oppgave å slippe gjennom luft nok til nedkjøling av bremsene. Foto: Toyota Vis mer


Med Yaris Hybrid-R har Toyota villet tilføre en mer aggressiv, og det de kaller følelsesladet tolkning, av desingspråket vi kjenner fra de nyeste Toyota-modellene. Særlig fra standard Yaris / Yaris hybrid og Auris / Auris Touring Sports. Den såkalte " Keen Look" og "Under Priority"-designfilosofien er forsterket gjennom nydesignede frontlykter, en bredere grill, samt svarte og blå detaljer som står i kontrast til den hvite eksteriørfargen.

Den spesifikke støtfangeren har to store luftinntak og blå LED kjørelys. Luftinntaket har som oppgave å bidra til kjøling av forbremsene, mens formen på frontspoileren er designet for å samle luftstrømmen under bilen.

TEST: Nye Toyota RAV4

Vei og bane

Michelin Pilot Sport Cup på 18-tommere. Foto: Toyota Vis mer


Den hybride råtassen er utstyrt med 18-tommers hjul med 225/40 - 18 Michelin Pilot Sport Cup dekk med en asymmetrisk design for å understreke de sportslige ambisjonene til Yaris Hybrid-R. Disse høyytelsesdekkene er ifølge Toyota velegnet til både vei- og banebruk, og er et resultat av samarbeidet mellom Michelin og Toyota i World Endurance Championship.

Hekken viser klart slektskapet til produksjonsmodellen av Yaris Hybrid, med spesifikke LED baklys. En eksklusiv spoiler er montert på taket og en redesignet støtfanger har fått en stor diffuser, og et unikt eksosrør.

Heftige saker, med andre ord!

For å komme ned på jorden igjen: Dette er nok for Toyota mer en teknologidemonstrasjon enn en fremvisning av et kommende tilbud til norske småbilkunder.

Toyota Yaris Hybrid R skal ha verdenspremière på bilutstillingen i Frankfurt neste uke.