Toyota Prius har blitt selve symbolet på miljøbil Foto: Cato Steinsvåg
Toyota Prius har blitt selve symbolet på miljøbil Foto: Cato SteinsvågVis mer

Miljøbilsalget doblet på et år

Nesten hver tredje nybil er en såkalt miljøbil. Det er langt flere enn i fjor.

Miljøbil er et begrep som i denne sammenheng brukes om biler med CO2-utslipp fra 120 gram per kilometer og nedover. Regjeringen har satt seg et høyt mål om at dette skal være gjennomsnittet for alle nye personbiler i 2012.

Og andelen biler som ligger under dette målet er i ferd med å øke kraftig. Mens bare 14,7 prosent av nybilene de første 6 månedene av 2009 hadde 120 gram eller lavere i CO2-utslipp, er tilsvarende tall for i år 30,1 prosent.

Andelen som innfrir målet er altså mer enn doblet i løpet av en periode på bare et år.

Et stykke igjen

Per i dag ligger gjennomsnittlig CO2-utslipp for nyregistrerte personbiler i Norge på 141 gram per kilometer. Det betyr at det fortsatt er et godt stykke igjen til regjeringens målsetning i 2012. Dersom reduksjonen fortsetter i samme tempo som den har gått siden innføringen av CO2-avgiften i 2007, er det imidlertid ikke helt umulig at man når målet.

Prioriteres ikke av bilkundene

Hva er så årsaken bak den voldsomme økning i salget av miljøbiler? Som mange kanskje mistenker, er det lite som tyder på at det er ren idealisme fra norske bilkjøpere det handler om. En undersøkelse vi omtalte i vår, viser nemlig at miljøegenskaper i svært liten grad prioriteres hos norske bilkjøpere.

Derfor handler nok dette først og fremst om at markedet gir mange flere muligheter for å velge miljøbil i dag enn bare for ett og to år siden.

Flere alternativ

Norges to mest solgte biler, Volkswagen Golf og Volvo V70, kommer eksempelvis begge i versjoner som slipper ut under 120 gram CO2. Og disse er populære. Kjøper du Golf, har du til og med flere alternativer med CO2-utslipp fra 120 gram og nedover.

Les test av Volvo V70 Drive her.

Økonomi

De økonomiske incentivene er nok trolig vel så viktige. CO2-avgiften blir negativ under 120 gram, slik at det trekkes fra 609 kroner per gram bilen er under 120 gram. Det vil si at dersom bilen slipper ut 110 gram, får du 6090 kroner i CO2-sponsing fra staten. Dette trekkes fra de andre avgiftene.

Dermed lønner det seg å kjøpe bil med lavt CO2-utslipp. Og når store familiebiler som Volvo V70 også har krøpet under grensen, blir det lettere for norske bilkjøpere å velge CO2-snille biler.