ILLUSTRASJON: Per Ervland
ILLUSTRASJON: Per ErvlandVis mer

Miljøbiler: Hvor langt har vi kommet?

KOMMENTAR: Miljø er aktuelt som aldri før i bilbransjen og utviklingen går stadig fremover. Men hvor langt er vi egentlig kommet i dag?

Er du lei av å høre om det som kommer om bare ”noen få år”? For de som følger bilbransjen fra uke til uke kan det til tider være frustrerende å høre om alt alle produsentene kommer med snart. Bare vent et par-tre år. Og når de har gått, må man gjerne vente litt til for ting tok jo litt lenger tid enn først antatt.

Derfor kan det være greit å oppsummere hvor vi egentlig står i dag. Hva er alternativene for deg som vil vektlegge miljø i ditt neste bilkjøp? Og hva kan vi egentlig forvente oss vil skje i løpet av de neste to årene?

Ting skjer

Selv etter en noe pessimistisk innledning som dette, er det viktig å påpeke at ting faktisk har utviklet seg. Utslippene for så godt som alle typer biler går sakte, men sikkert nedover. I dag er det overraskende hvis en ny kompaktklassebil ikke kommer under 120 gram i en eller annen versjon. For bare et par år siden var under 120 gram CO2 i denne klassen fortsatt oppsiktsvekkende. Flere småbiler er nå kommet under 100 gram CO2 og store familiebiler med forholdsvis kraftige motorer kommer seg ganske lett under 140 gram.

Nye Toyota Prius kommer til sommeren med et CO2-utslipp på 89 gram Vis mer


Også de gjennomsnittelige CO2-tallene kryper sakte, men sikkert nedover. Så langt i år ligger vi på 154 gram CO2, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken

Mange ulike teknologiske løsninger eksisterer i dag for å bedre en bils miljøegenskaper. La oss se på hvor langt man har kommet i de viktigste kategoriene.

Elbiler

Elbiler er virkelig på fremfart, men må nok dessverre fortsatt hovedsakelig plasseres under kategorien ”kommer om noen år”. Per i dag er det kun noen få biler som er mulige å kjøpe her i Norge, og ingen dekker normale behov. Think er den beste representanten for de små bybilene, mens sportsbilen Tesla Roadster viser hvilket potensial som ligger i teknologien allerede i dag. Den neste interessante nyheten som kan kjøpes her i Norge blir nok Mitsubishi i-Miev som er ferdig utviklet og kommer i salg i Japan i år. Hit til Norge kommer den imidlertid tidligst 2011. Vi har prøvekjørt den.

Elbiler er for øvrig kjennetegnet ved et totalt fravær av direkte forbruk og utslipp. Her skjer eventuell forurensning knyttet til drift i selve strømproduksjonen. En annen fordel er den høye virkningsgraden de elektriske motorene har, slik at de totale utslippene blir lavere enn for en bensinbil selv om strømmen produseres ved hjelp av noen av de mer forurensende kraftproduksjonsmetodene som benyttes i dag. Potensialet i denne teknologien er stort og mange av produsentene ser for seg elbiler som den beste løsningen på litt lengre sikt. Mye av jobben vil imidlertid måtte gjøres på infrastruktursiden for å lette utbytting og/eller opplading av tomme batterier.

Disse får 21.000 hver

Hybrider

Ford Fiesta Econetic slipper bare ut 98 gram CO2 Vis mer


Hybrider kan grovt sett deles inn i to kategorier; plug-in-hybrider og vanlige hybrider. Plug-in-hybridene kan lades med stikkontakt og kjøres langt kun på strøm før forbrenningsmotoren bidrar, gjerne som et rent strømaggregat for å lade batteriene. Plug-in-hybrider tilhører også kategorien ”kommer om en stund”, trolig tidligst i 2012. Potensialet er også her stort, men vi må nok vente ennå en stund…

Rimelige hybrider

Vanlige hybrider blir det stadig flere av, og per i dag eksisterer det en god håndfull på det norske markedet. Viktigst av disse er Toyota Prius og Honda Insight. Førstnevnte kommer i ny utgave til sommeren med et CO2-utslipp på 89 gram. Insight er allerede på det norske markedet og koster fra 244.000 kroner med et CO2-utslipp på 101 gram. Les prøvekjøring her.

Dyre hybrider

I den andre enden av prisskalaen har Lexus flere hybridmodeller, men foruten å være svært kostbare, er de heller ikke særlig relevante å omtale som miljøbiler. Dette er luksusbiler med store motorer som ved hjelp av el-motorer slipper ut en del mindre enn de ellers ville gjort. Også Mercedes har valgt en slik løsning med sin S 400 Blue Hybrid, riktignok med mindre el-kraft enn Lexus bruker. Mest imponerende av disse bilene er SUVen Lexus RX 450h. Denne slipper ut 148 gram CO2 når den kommer til sommeren. Et meget godt tall for biltypen, men isolert sett ikke særlig imponerende.

Sparemodellene

Volkswagen Passat Bluemotion stasjonsvogn trenger 0,49 liter per mil og 129 gram CO2 per kilometer Vis mer


Det er her hovedvekten av miljøoptimerte biler ligger i dag. Et ganske så stort utvalg med sparefokuserte spesialmodeller begynner etter hvert å bli tilgjengelig, fra småbiler til voksne familiebiler i mellomklassen.

Ulike produsenter benytter ulike merkelapper på sine spesialmodeller. Blant de mer kjente er Volkswagens Bluemotion, Fords Econetic, Volvos Drive, Audis e, Mercedes’ Blueefficiency og Opels Ecoflex. BMW har sparepakken Efficient Dynamics som standard på de aller fleste modeller.

Generelt er disse sparevariantene kjennetegnet ved forbrukstall som ligger noen prosent lavere enn standardversjonene, samtidig som prisene er omtrent de samme. Vi har testet flere slike modeller og i liten grad notert oss noen ulemper ved dem. Det eneste man skal være oppmerksom på er bakkeklaringen som gjerne er noe lavere av aerodynamiske årsaker.

Ofte gode alternativer

I det store og det hele er det ofte liten grunn til ikke å kjøpe disse sparemodellene. De er gjerne begrenset til ett motoralternativ som typisk er en moderat sterk dieselmotor som rekker lenge for norske forhold. Med tanke på annenhåndsverdien kan det også være lurt å kunne stikke seg ut fra mengden av Golfer, Passater og Mondeoer med en forbruksoptimert sparevariant.

For småbiler begynner standarden nå å krype under 100 gram CO2. Ford Fiesta Econetic slipper eksempelvis ut 98 gram. I kompaktklassen må man nå godt under 120 gram for å hevde seg. I mellomklassen ligger man stort sett fra 130 gram og opp mot 140 gram CO2 per kilometer.

Gass og biodrivstoff

Honda Insight slipper ut 101 gram CO2 og er Norges billigste hybrid Vis mer


Mye har vært skrevet og sagt om alternative drivstoff, men få markedsfører seg i dag tungt på dette. Likevel eksisterer det løsninger som benytter ulike typer biodrivstoff og diverse gassløsninger. Mest vanlig er nok bioetanol, også kalt E85, men dette er en omdiskutert løsning som få produsenter virker å ha særlig tro på.

Mer om alternative drivstoff her.

Lokal forurensning

Hittil har vi stort sett befattet oss med CO2-utslipp. Men også andre utslipp har betydning for miljøet, ikke minst i lokal sammenheng. Her har dieselbilene tradisjonelt sett vært de dårligste, men også på dette området har man sett betydelige fremskritt de senere årene, takket være stadig mer avanserte partikkelfiltre og introduksjonen av NOx-katalysatorer i en del biler. Dette er det imidlertid litt mer krevende å følge med på, for produsentene er ikke like ivrige etter å vifte med NOx-tall som CO2-tall. Her vil imidlertid streng EU-lovgivning stille klart tøffere krav til bilprodusentene i årene som kommer, og den lokale forurensningen fra nye biler vil etter alt å dømme synke betydelig i fremtiden.

Mer å velge i

Alt i alt er det langt lettere å kjøpe relativt sett mindre miljøbelastende biler i dag enn for bare et par år siden. Det er eksempelvis fullt mulig å kjøpe biler med under 100 grams CO2-utslipp, og også større familiebiler tilbys i økende grad i spesielle spareversjoner.

Hva bringer fremtiden

Vi er inne i en teknologisk brytningsfase og ingen vet riktig hvor veien går videre på litt sikt. Det som er sikkert er at de neste årene vil være preget av mange ulike teknologiske løsninger, og det er de mer konvensjonelle som vil dominere i nærmeste fremtid. Både bensinmotorer, dieselmotorer og drivlinjer vil effektiviseres sakte, men sikkert og hybridbiler vil spille en stadig større rolle.

De radikale løsningene

Opel Ampera kan bli den første plug-in-hybriden på det europeiske markedet Vis mer


De virkelig radikale løsningene, som elbiler, plug-in-hybrider og brenselcellebiler, tilhører fortsatt fremtiden. Hvor fjern den blir, er per i dag vanskelig å si, men vi vil anta at slike biler vil bli tilgjengelig på det norske markedet i betydelig utstrekning først om tre til fire år, og selv da vil vi etter alt å dømme snakke om en ganske marginal del av markedet.

Evolusjon - foreløpig

Foreløpig dreier det seg altså om mer om en evolusjon enn en revolusjon av bilbransjen. Men den teknologiske utviklingen er sjelden lineær og EU har dessuten vist at man er villig til å ta i bruk forholdsvis tøffe virkemidler for å tvinge CO2-utslippene ned. Les mer om det her:

EU vedtar CO2-lov
EU for snille?

Andre relaterte saker:

De beste miljøbilene
Nybilkjøpere lite opptatt av miljø
Nei til effektavgift