Miljø eller luksus?

KOMMENTAR: Miljø og luksus har stått som motsetninger gjennom hele bilhistorien. Men de siste årene har man fått grunn til å spørre seg om det egentlige trenger å være slik.

Luksuriøse biler er gjerne store, tunge og utstyrt med kraftige og dertil tørste motorer. Miljøbiler er på den andre siden typisk ganske små, enkelt utstyrt og har relativt svake motorer. De siste årene har man imidlertid sett tendenser til en sammensmelting av disse klassene.

Det beste eksempelet finner man kanskje i Lexus. Lexus er et ganske rendyrket luksusmerke som har spesialisert seg på hybridbiler de siste årene, med det resultat at de har fått et miljøstempel. Nå har ikke utslippstallene isolert sett vært så voldsomt imponerende i mange av disse bilene, men motorstyrke, bilstørrelse og luksusnivå tatt i betraktning, har de imponert.

Lexus RX 450h

Spesielt fremstående er nye RX 450h. Dette er en stor lukus-SUV med firehjulsdrift, 299 hester, automatgir og bensinmotor. Likevel slipper den bare ut 148 gram CO2 per kilometer. Det er mindre enn folke-SUVene med dieselmotorer slipper ut, i alle fall så lenge vi holder oss til de firehjulsdrevne utgavene. Til sammenligning lar vi oss imponere over Toyota Urban Cruiser som med sine 393 centimeter og 90 dieselgenererte hestekrefter slipper ut 130 gram. Og da snakker vi altså om en bil som er kortere enn de fleste småbiler, har en 1,4-liters motor og manuelt gir, samt veier et snaut tonn mindre. 18 gram er forskjellen i utslipp.

Audi A8

Toyota Prius har blitt selve miljøsymbolet i bilbransjen Vis mer


Tendensen var også tydelig nå som Audi presenterte sitt nye flaggskip, A8. Store luksussedaner har ikke akkurat vært i ledelsen når det gjelder miljø. Audi opplyser imidlertid at nye A8 med en 3,0-liters dieselmotor på 250 hester, firehjulsdrift og automatgir skal nøye seg med 174 gram CO2. Det er beskjedent i denne klassen. Samtidig er de også nøye med å påpeke at man vil supplere modellutvalget med en variant som skal klare seg med 159 gram CO2, riktignok da uten firehjulsdrift.

132 gram CO2 i 5-serie

I bilklassen under ser vi at BMW nylig har presentert sin nye 5-serie, en bil som i de flestes øyne også tilhører luksuskategorien. En 520d med 184 hester skal her nøye seg med 132 gram CO2, tall vi for få år siden stort sett bare fant blant småbilene.

Språkbruken taler for seg

Kanskje er det vel så mye språkbruken som tallene i seg selv som viser trenden vi her prøver å illustrere. For bare det at bilprodusentene er ivrige med å trekke frem miljøegenskaper når de presenterer nye luksusbiler, viser at mentaliteten har endret seg i bransjen. Eller skal vi si, er i ferd med å endre seg.

Verstingene

Nye Audi A8 vitner tydelig om at miljø har blitt et viktig tema også i luksusklassen Vis mer


For fortsatt er det langt i fra slik at alle luksusprodusenter nå tenker like mye på miljøet som på hestekrefter og bekvemmelighet. Bentley Brooklands med 465 gram CO2 per kilometer, Mercedes G55 AMG med 378 gram og Porsche Cayenne Turbo med 358 gram burde illustrere det ganske tydelig.

Luksusprodusentene har en viktig rolle

Likevel er det klare ting som tyder på at det er viktig å ha med luksusprodusentene for at utviklingen kan gå raskest mulig. Det er i de virkelig dyre bilene av produsentene kan ha råd til å prøve ut avanserte teknologiske løsninger. Det er her nyvinningene som oftest kommer først, og det er ofte her skalaen er liten nok til at man kan teste ut løsninger før de spys ut gjennom samlebåndene. Vi føler oss eksempelvis ganske sikre på at hybridløsningene BMW nå har implementert i 7-serie og X6 snart kommer til å lete seg nedover i modellrekkene. Da vil også fokuset på ytelser trolig vike til fordel for enda lavere CO2-tall og tilgjengelighet for folk flest.

TIl og med Rolls-Royce jobber nå med en elbil, trolig basert på Phantom Vis mer


Luksusklassens flørting med miljøteknologien kan dermed ses som betydningsfull utover den beskjedne umiddelbare virkningen de første produktene har. Slik kan man kanskje snart snakke om miljø og luksus, snarere enn miljø eller luksus.