<b>ALLE DIMENSJONER:</b> CrossClimate kommer i alle de viktigste dimensjonene, og hastighetsmeringene.  Foto: Michelin
ALLE DIMENSJONER: CrossClimate kommer i alle de viktigste dimensjonene, og hastighetsmeringene. Foto: MichelinVis mer

Michelin lanserer helårsdekk

Kan erstatte rene sommerdekk og vinterdekk, bare ikke i Norden.

Vi har hørt snakk om dem i lange tider, men de som kjører mye bare fnyser.

–Det finnes ikke noe sånt som et bra helårsdekk.

Vel, nå kommer Michelin med noe som visstnok skal revolusjonere den påstanden.

Fysiske begrensninger

Til nå har det nærmest vært selvmotsigende å si at et dekk som fungerer bra på varme sommerdager også kan være bra på kalde vinterdager. Årsaken ligger i hvordan gummi responderer på temperaturer, og nettopp derfor har det til nå vært påkrevd med forskjellig gummiblanding på sommer og vinter.

Dette gjelder fortsatt, men Michelin mener nå å ha funnet så mange gode metoder å omgå utfordringene på at de har laget et dekk som gir god sikkerhet på begge typer føre.

Likevel modererer de seg selv for deler av det nordiske markedet, der kulda er strengest, og snøen dypest. Arktiske strøk krever fortsatt vinterdekk spesielt beregnet for vinterføre erkjenner de.

Klimaendringer

NYTT MØNSTER: Mønster om lameller har mye å si for dekk. Dette er den optimale løsningen for et helårsdekk, ifølge Michelin. Foto: Michelin Vis mer


Derfor vil dekket også selges som et meget bra 3-sesongs dekk her på berget, selv om dekket i sørligere strøk fint skal kunne fungere som vinterdekk også. Særlig nå som det ser ut til at klimaet endrer seg mot varmere tider.

I Sverige er den obligatoriske perioden for vinterdekk fire måneder i året, og i Finland tre måneder. I Norge har vi som kjent gitte datoer for når omleggingen kan skje.

Fellesnevneren er uansett at vi har kaldere klima enn resten av Europa, i tillegg til at vi har mer nedbør, i følge undersøkelsene til Michelin. Men ettersom dekket har gode vinteregenskaper lenger ned i Europa skal det kunne fungere godt i overgangsperiodene, som ofte består av nullføre, med slapps, sludd og regn. Da skal visstnok dette dekket gjøre en god jobb.

Er det mulig?


Tester, gjort av Michelin riktignok, viser at dekket har svært gode bremseegenskaper på tørt sommerføre. Nettopp kombinasjonen av dette, sammen med godt grep på snø og slaps, er ingen selvfølge.

Løsningen skal naturlig nok ligge i gummiblandingen, men ikke der alene. Også mønsteret og dets evne til å drenere særlig slaps, skal gi dekket de gode egenskapene på føre ligger i hver ende av vinteren.

Dekket finnes i profiler fra 165 til 245 bredde, og fra 70 til 40 profil. Hastighetsmerkingen er det heller å si noe på, med T, H, V, W, og Y som tilgjengelig. Støynivået er merket til 68-69 dB.

Dekket er allerede testet av 15 bransjefolk, som alle som én mener dekket har noe for seg. Så gjenstår det å se hva de store uavhengige dekktestene har å fortelle.

LES OGSÅ: Her er årets beste sommerdekk