Dette er Mia Paris, en mer forseggjort versjon av elbilen Mia Electric. Den nye elbilen er det ferdige resultatet av en utvikling som startet med konseptet Heuliez Friendly, som ble vist i Genève i mars 2009. Foto: Mia Electric
Dette er Mia Paris, en mer forseggjort versjon av elbilen Mia Electric. Den nye elbilen er det ferdige resultatet av en utvikling som startet med konseptet Heuliez Friendly, som ble vist i Genève i mars 2009. Foto: Mia ElectricVis mer

Mia Electric kommer til Norge

Dette ser ut til å være noe i nærheten av det ideelle transportmiddel for de enkle, urbane behov.

OPPDATERT 23.04.2012. Vi har vært i kontakt med den norske importøren og fått opplyst at introduksjonen av Mia i Norge vil finne sted den 12. mai 2012. Prissettingen er ikke helt klar, men det indikeres at varebilversjonen Mia U vil ha en prislapp på fra 159.000 kroner inklusive batteri.

Produksjon i full gang

Men har du i det hele tatt hørt om Mia? Ikke det. Det dreier seg om et ungt elbilmerke, og allerede er det blitt produsert over 1.000 biler av typen Mia Electric. Bilen ble forhåndsvist på bilutstillingen i Genève i mars 2011 i sin markedsklare utførelse og kom i produksjon sommeren 2011.

Og den skal altså snart være klar for Norge, skal vi tro Enviro Bils hjemmeside.

Miljømotivert

Produksjonsbilen debuterte på bilutstillingen i Frankfurt i september i fjor og i Genève i år ble det vist nye versjoner. Der annonserte også Edwin Kohl, toppsjefen for den unge bilprodusenten, at i fremtiden vil firmaets egne vindmølleparker produsere tilsvarende mengde strøm som den som driver de bilene som blir solgt - for å nærme seg en reell klimanøytralitet for bruk av bilen.

Les også: Elbiler - prisras og rekordsalg

Mia Electric blir i dag produsert i den tidligere Heuliez-fabrikken i Cerizay i Vest-Frankrike, og et forhandlernettverk er etablert og vokser. Internettbasert distribusjon er også på plass i Frankrike via nettverket Aramis Auto.

Nyansert kostnadsbilde

En relativt høy innkjøpspris på opp mot 200.000 kroner før avslag for "miljøbonus" rettferdiggjør produsenten ved å dokumentere svært lave driftskostnader. En løsning med innkjøp av en Mia til 120.000 kroner med leie av batteriet skal tilbys, og kan være mer attraktiv for mange. Batterileien er da under 400 kroner i måneden. Alle prisene oppgis inklusive merverdiavgift.

Her kan du lade elbilen

Her presenterer Mia-sjefen Edwin Kohl Mia Electric for publikum på bilutstillingen i Genève i mars 2012:

Stjernedesigner

Så til selve bilen, som de som husker Heuliez' elbilkonsept Friendly fra Paris-utstillingen i 2008, vil kjenne igjen. Det er ingen hvem som helst som er ansvarlig for strategi og design hos Mia Electric. Det dreier seg nemlig om ingen ringere enn Murat Günak, tidligere sjefsdesigner hos Volkswagen og mannen som designet den første Mercedes C-klasse.

Han uttaler blant annet: – Vi startet med et hvitt ark og spurte oss selv: Hva har egentlig et menneske som vil forflytte seg i byen bruk for?

Elbil med fartsrekord på is

Basisbehov

Foto: Mia Electric
Foto: Mia Electric
CATALOGUE MIA GENEVE Foto: Mia Electric
CATALOGUE MIA GENEVE Foto: Mia Electric
CATALOGUE MIA GENEVE Foto: Mia Electric
Dette er Mia Paris, en mer forseggjort versjon av elbilen Mia Electric. Den nye elbilen er det ferdige resultatet av en utvikling som startet med konseptet Heuliez Friendly, som ble vist i Genève i mars 2009. Foto: Mia Electric
CATALOGUE MIA GENEVE Foto: Mia Electric
CATALOGUE MIA GENEVE Foto: Mia Electric
Foto: Mia Electric
Foto: Mia Electric
Foto: Mia Electric
Foto: Mia Electric
AppleMark

Og det er nettopp det Mia Electric handler om. "Back to basics", på mange måter, men i tidsriktig format og utførelse. Det handler ikke om å konkurrere med Nissan Leaf som alternativt transportmiddel for familen. Derimot ønsker Mia ifølge produsenten å være løsningen for de med hovedsaklig urbane transportbehov og med krav til lave driftskostnader.


Alternativ design

Design er åpenbart svært viktig for Mia-folkene, for ikke bare har de Günak som designsjef, de har også hyret inn den kjente designer David Wilkie (ex. Bertone) og et dedikert team. Etter i fjor å ha presentert den mer høyverdige Miaparis i glinsende sort og med italiensk skinninteriør presenterte de en adskillig mer løssluppen variant i Genève, som en modernisert flower power-tolkning: Mia Rox, med stoffkalesje og kvasi-buggy understell.

Optimal bytransport?

Alt dette iscenesetter ganske effektivt en bilmodell som egentlig handler om enkelhet, effektivitet og fornuftig ressursbruk. Minimalisme er en av ingrediensene, men ikke på bekostning av enhver komfort eller hensyn til sikkerhet, såvidt vi kan lese ut fra spesifikasjonene.

Lett bil - lite batteri

Og spesifikasjonene er interessante. Bilen er utvendig svært kompakt - kun 287 centimeter lang i grunnversjonen. Inkludert batterier er den også svært lett - den veier bare 765 kilo. Den tilbys med enten en batteripakke (litium-jernfosfat), på 8 kWh eller en på 12 kWh og rekkevidden (normert gjennomsnitt), er oppgitt til henholdsvis 80 og 125 kilometer. Mia utgir seg ikke for å være noen bil for langturer, men produsenten minner også om at 80 prosent av europeerne tilbakelegger under ti mil om dagen i bil.

Her omtales Mia i BBC:


Tre versjoner

Mia tilbyr tre sitteplasser, en foran, og to bak - på hver side av førersetet, noe som gir god benplass for passasjerene. Bilen har en skyvedør på hver side som letter inn- og utstigning. Mia L heter den lengre versjonen, med plass til fire. Den er 319 centimeter lang og veier 786 kg (836 med 12 kWh-batteri). En varebilvariant tilbys også - Mia U - som kan tilbys med plass til én eller to personer og lasterom på opptil halvannen kubikkmeter, og det med samme lengde som Mia - 287 centimeter.

Fugl Fønix

Mia er på sett og vis gjenoppstått fra asken - det var franske Heuliez som opprinnelig skulle lansere bilen, men de gikk konkurs og ble kjøpt opp av to tyske investorer i samarbeid med de lokale regionale franske myndighetene. Mia er altså i dag et tysk-fransk foretak med hovedvekten av kapital fra Tyskland og produksjon - og foreløpig det meste av av salget - i Frankrike.

Det er som nevnt Enviro Bil på Nesbru som annonserer at Mia snart skal i salg i Norge. På relativt kort varsel greide vi ikke å få opplysninger om markedslansering eller norske priser, men vi oppdaterer med dette så snart det er mulig.

Vi satser for øvrig på å få prøvekjørt Mia så snart det lar seg gjøre, og kommer deretter tilbake med en mer komplett rapport om dette utvilsomt spennende og fremtidsrettede kjøretøyet.